Sofie Askenbom
Foto: Robin Aron Olsson

"Genom att sätta ihop ett projektteam med bara kvinnor spetsade vi till det. Det gav en annorlunda ingång i projektet och jag tror att det bidrog till att kampanjen fått mycket uppmärksamhet." Det säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives.

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande. 

Dragkrok

Gruppen utvecklade ett släp som kan kopplas på utan att föraren ens behöver kliva ur bilen.

Teknikbranschen jobbar hårt med att attrahera fler kvinnor och öka jämställdheten. Som ett led i det drog Semcon förra året igång kampanjen Add Perspectives, som sedan dess har fått ta emot många priser och utmärkelser för sitt sätt att lyfta frågan. 

Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet, jobbar själv med produktutveckling. Hon konstaterar att det är ett stort problem att det är så få kvinnor i branschen.  

– Fler perspektiv under utvecklingsfasen skapar bättre produkter. Idag utvecklas många produkter med mannen som norm och det ville vi vända på.  

Våren 2018 gick Semcon ut i sociala medier och bad allmänheten om förslag på produkter som fungerar dåligt för kvinnor. På bara några veckor kom det in 550 förslag, vilket var många fler än vad någon hade trott.  

Semcon satte ihop ett team med åtta kvinnor och efter att ha granskat förslagen valde de ut dragkroken som det de ville utveckla. Det har inte skett någon större förändring av dragkrokens konstruktion på över 80 år. 

– Flera av förslagen pekade på problematiken i att sätta på ett släp. Det kräver en fullt fungerande kropp och en viss styrka att få på till exempel en hästtransport på dragkroken, säger Sofie Askenbom. 

Teamet satte igång att titta på hur dragkroken kunde förbättras och efter några månader kunde de presentera ett koncept på lösning där ett släp kan kopplas på utan att föraren ens behöver kliva ur bilen. 

Dessutom uppnåddes målet om att kampanjen skulle leda till att fler kvinnor fick upp ögonen för Semcon som arbetsgivare. Månaderna efter kampanjen ökade andelen kvinnliga sökande med nästan 30 procent.

– Vi är ett konsultbolag som säljer tjänster och för att vi ska vara innovativa och verkligen skapa nya idéer krävs det mångfald. Det här var ett sätt för oss att lyfta det, och vi skulle vilja att fler i teknikbranschen gör det.  

Den här gången valde Semcon att fokusera på jämställdhet men det är samtidigt bara en av många mångfaldsaspekter, påpekar hon.  

– Genom att sätta ihop ett projektteam med bara kvinnor spetsade vi till det. Det gav en annorlunda ingång i projektet och jag tror att det bidrog till att kampanjen fått mycket uppmärksamhet. Det fick folk att reagera.  

Att ingå i en projektgrupp enbart med kvinnor kändes annorlunda, berättar Sofie Askenbom.   

– Strukturen var platt och vi hade stor ödmjukhet och förtroende för varandras kompetens. Det behöver ju inte bero på att vi var enbart kvinnor men det fanns en stark kämpaglöd. Vi ville verkligen skapa förändring och ge något traditionellt en ny touch.  

Samtidigt tror företaget fortfarande mest på det mixade teamet, konstaterar hon.  

Det går heller inte att säga hur resultatet hade blivit om gruppen hade bestått av enbart män – om de ens hade valt att utveckla just dragkroken. 

– Vi gjorde en undersökning som visade att fler kvinnor än män tycker att den är problematisk, och den som inte ser problemet letar förmodligen inte efter en lösning. Kanske är det därför som ingen har förbättrat dragkroken förrän nu – för att män inte tycker att det är jobbigt?  

”Gör något”

Tre tips till teknikföretag som vill bli mer attraktiva för kvinnor:

– Lyft frågan och vänd er mot arbetsmarknaden och berätta hur väl företaget tar sig an mångfald.

– Visa att ni gör något och att det inte bara är prat. Jämställdhet är en viktig faktor för många tjejer, och killar, när de väljer arbetsgivare.

– Se mångfald som en utmaning som måste tas på allvar och genomsyra hela verksamheten.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.