NYHET19 november 2019

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.

"Genom att sätta ihop ett projektteam med bara kvinnor spetsade vi till det. Det gav en annorlunda ingång i projektet och jag tror att det bidrog till att kampanjen fått mycket uppmärksamhet." Det säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives.Foto: Robin Aron Olsson
Gruppen utvecklade ett släp som kan kopplas på utan att föraren ens behöver kliva ur bilen.

Teknikbranschen jobbar hårt med att attrahera fler kvinnor och öka jämställdheten. Som ett led i det drog Semcon förra året igång kampanjen Add Perspectives, som sedan dess har fått ta emot många priser och utmärkelser för sitt sätt att lyfta frågan.

Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet, jobbar själv med produktutveckling. Hon konstaterar att det är ett stort problem att det är så få kvinnor i branschen.

– Fler perspektiv under utvecklingsfasen skapar bättre produkter. Idag utvecklas många produkter med mannen som norm och det ville vi vända på.

Våren 2018 gick Semcon ut i sociala medier och bad allmänheten om förslag på produkter som fungerar dåligt för kvinnor. På bara några veckor kom det in 550 förslag, vilket var många fler än vad någon hade trott.

Semcon satte ihop ett team med åtta kvinnor och efter att ha granskat förslagen valde de ut dragkroken som det de ville utveckla. Det har inte skett någon större förändring av dragkrokens konstruktion på över 80 år.

– Flera av förslagen pekade på problematiken i att sätta på ett släp. Det kräver en fullt fungerande kropp och en viss styrka att få på till exempel en hästtransport på dragkroken, säger Sofie Askenbom.

Teamet satte igång att titta på hur dragkroken kunde förbättras och efter några månader kunde de presentera ett koncept på lösning där ett släp kan kopplas på utan att föraren ens behöver kliva ur bilen.

Dessutom uppnåddes målet om att kampanjen skulle leda till att fler kvinnor fick upp ögonen för Semcon som arbetsgivare. Månaderna efter kampanjen ökade andelen kvinnliga sökande med nästan 30 procent.

– Vi är ett konsultbolag som säljer tjänster och för att vi ska vara innovativa och verkligen skapa nya idéer krävs det mångfald. Det här var ett sätt för oss att lyfta det, och vi skulle vilja att fler i teknikbranschen gör det.

Den här gången valde Semcon att fokusera på jämställdhet men det är samtidigt bara en av många mångfaldsaspekter, påpekar hon.

– Genom att sätta ihop ett projektteam med bara kvinnor spetsade vi till det. Det gav en annorlunda ingång i projektet och jag tror att det bidrog till att kampanjen fått mycket uppmärksamhet. Det fick folk att reagera.

Att ingå i en projektgrupp enbart med kvinnor kändes annorlunda, berättar Sofie Askenbom.

– Strukturen var platt och vi hade stor ödmjukhet och förtroende för varandras kompetens. Det behöver ju inte bero på att vi var enbart kvinnor men det fanns en stark kämpaglöd. Vi ville verkligen skapa förändring och ge något traditionellt en ny touch.

Samtidigt tror företaget fortfarande mest på det mixade teamet, konstaterar hon.

Det går heller inte att säga hur resultatet hade blivit om gruppen hade bestått av enbart män – om de ens hade valt att utveckla just dragkroken.

– Vi gjorde en undersökning som visade att fler kvinnor än män tycker att den är problematisk, och den som inte ser problemet letar förmodligen inte efter en lösning. Kanske är det därför som ingen har förbättrat dragkroken förrän nu – för att män inte tycker att det är jobbigt?

”Gör något”

Tre tips till teknikföretag som vill bli mer attraktiva för kvinnor:

– Lyft frågan och vänd er mot arbetsmarknaden och berätta hur väl företaget tar sig an mångfald.

– Visa att ni gör något och att det inte bara är prat. Jämställdhet är en viktig faktor för många tjejer, och killar, när de väljer arbetsgivare.

– Se mångfald som en utmaning som måste tas på allvar och genomsyra hela verksamheten.

KompetensutvecklingJämställdhet och mångfaldArbetsgivarfrågorKompetensförsörjningkompetensbrist
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist