Sofie Askenbom
Foto: Robin Aron Olsson

"Genom att sätta ihop ett projektteam med bara kvinnor spetsade vi till det. Det gav en annorlunda ingång i projektet och jag tror att det bidrog till att kampanjen fått mycket uppmärksamhet." Det säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives.

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande. 

Dragkrok

Gruppen utvecklade ett släp som kan kopplas på utan att föraren ens behöver kliva ur bilen.

Teknikbranschen jobbar hårt med att attrahera fler kvinnor och öka jämställdheten. Som ett led i det drog Semcon förra året igång kampanjen Add Perspectives, som sedan dess har fått ta emot många priser och utmärkelser för sitt sätt att lyfta frågan. 

Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet, jobbar själv med produktutveckling. Hon konstaterar att det är ett stort problem att det är så få kvinnor i branschen.  

– Fler perspektiv under utvecklingsfasen skapar bättre produkter. Idag utvecklas många produkter med mannen som norm och det ville vi vända på.  

Våren 2018 gick Semcon ut i sociala medier och bad allmänheten om förslag på produkter som fungerar dåligt för kvinnor. På bara några veckor kom det in 550 förslag, vilket var många fler än vad någon hade trott.  

Semcon satte ihop ett team med åtta kvinnor och efter att ha granskat förslagen valde de ut dragkroken som det de ville utveckla. Det har inte skett någon större förändring av dragkrokens konstruktion på över 80 år. 

– Flera av förslagen pekade på problematiken i att sätta på ett släp. Det kräver en fullt fungerande kropp och en viss styrka att få på till exempel en hästtransport på dragkroken, säger Sofie Askenbom. 

Teamet satte igång att titta på hur dragkroken kunde förbättras och efter några månader kunde de presentera ett koncept på lösning där ett släp kan kopplas på utan att föraren ens behöver kliva ur bilen. 

Dessutom uppnåddes målet om att kampanjen skulle leda till att fler kvinnor fick upp ögonen för Semcon som arbetsgivare. Månaderna efter kampanjen ökade andelen kvinnliga sökande med nästan 30 procent.

– Vi är ett konsultbolag som säljer tjänster och för att vi ska vara innovativa och verkligen skapa nya idéer krävs det mångfald. Det här var ett sätt för oss att lyfta det, och vi skulle vilja att fler i teknikbranschen gör det.  

Den här gången valde Semcon att fokusera på jämställdhet men det är samtidigt bara en av många mångfaldsaspekter, påpekar hon.  

– Genom att sätta ihop ett projektteam med bara kvinnor spetsade vi till det. Det gav en annorlunda ingång i projektet och jag tror att det bidrog till att kampanjen fått mycket uppmärksamhet. Det fick folk att reagera.  

Att ingå i en projektgrupp enbart med kvinnor kändes annorlunda, berättar Sofie Askenbom.   

– Strukturen var platt och vi hade stor ödmjukhet och förtroende för varandras kompetens. Det behöver ju inte bero på att vi var enbart kvinnor men det fanns en stark kämpaglöd. Vi ville verkligen skapa förändring och ge något traditionellt en ny touch.  

Samtidigt tror företaget fortfarande mest på det mixade teamet, konstaterar hon.  

Det går heller inte att säga hur resultatet hade blivit om gruppen hade bestått av enbart män – om de ens hade valt att utveckla just dragkroken. 

– Vi gjorde en undersökning som visade att fler kvinnor än män tycker att den är problematisk, och den som inte ser problemet letar förmodligen inte efter en lösning. Kanske är det därför som ingen har förbättrat dragkroken förrän nu – för att män inte tycker att det är jobbigt?  

”Gör något”

Tre tips till teknikföretag som vill bli mer attraktiva för kvinnor:

– Lyft frågan och vänd er mot arbetsmarknaden och berätta hur väl företaget tar sig an mångfald.

– Visa att ni gör något och att det inte bara är prat. Jämställdhet är en viktig faktor för många tjejer, och killar, när de väljer arbetsgivare.

– Se mångfald som en utmaning som måste tas på allvar och genomsyra hela verksamheten.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.