NYHET7 november 2018

It-tjänsteföretag lockar med flexibilitet

Att erbjuda medarbetarna flexibilitet i tid och rum är ett sätt för it-tjänsteföretaget CGI att bredda sin rekrytering och attrahera nya grupper. ”Idag lockar du inte någon med högre lön. Det är andra parametrar som har större betydelse”, säger Maria Ragnarsson, hr-chef på CGI.

"Vi försöker att vara så pragmatiska och flexibla som det går", säger hr-chefen Maria Ragnarsson.
Foto: Mats Håkanson

– Det fattas 10 000–15 000 it-specialister bara i Stockholm och vi måste bredda vår rekrytering, säger Maria Ragnarsson.

Branschen är fortfarande mansdominerad men hon konstaterar glatt att fyra av tio på företagets senaste introduktionsdagar för nyanställda var kvinnor.

– Jag tror att vi ser ett trendbrott nu och det är oerhört glädjande.

CGI nådde sitt mål att ha lika många kvinnor som män i ledningsgruppen för flera år sedan. Bakom det ligger ett medvetet arbete för att identifiera och utveckla kvinnor med chefspotential så att de ska vara redo att kliva upp när en chefsposition ska tillsättas. Bland annat deltar en eller två kvinnor från CGI i mentorprogrammet Womentor varje år.

Successionsplaneringen är en av de viktigaste processerna för jämställdheten, betonar hon.

– Genom att ha en tydlig process kring det säkerställer vi rätt kompetens. Målet är 50–50 på alla chefsnivåer men det är svårare längre ner i organisationen eftersom vi bara är 31 procent kvinnor totalt inom CGI.

CGI har under flera år uppmärksammats av bland annat Nyckeltalsinstitutet för sitt arbete med att skapa en mer jämställd arbetsplats. Även om det arbetet fortsätter kommer CGI framöver att ha ett större fokus på mångfald, berättar Maria Ragnarsson. Företaget vill bättre kunna ta tillvara erfarenheter och kunskap hos personer med olika etnisk eller religiös bakgrund, och se till att arbetsplatsen till exempel är anpassad för den som är rullstolsburen.

– Vi har börjat reflektera över hur vår arbetsmiljö ser ut för att utreda om vi har ett sådant klimat att vi med högt huvud kan säga att vi välkomnar alla. Målet är att bli en mer heterogen arbetsgivare som alla känner sig trygga hos.

Att ge möjlighet till flexibilitet i tid och rum är en aspekt som betyder mycket för att vara en attraktiv arbetsgivare, för både män och kvinnor. Män tar ett större föräldraansvar än tidigare och familjebildningen är mer mångfacetterad, med många ensamstående kvinnor eller homosexuella par som skaffar barn, konstaterar Maria Ragnarsson.

I jakten på flexibilitet erbjuder CGI medarbetarna att jobba hemma någon dag i veckan när det fungerar.

– Vi försöker att vara så pragmatiska och flexibla som det går. Idag lockar du inte någon med högre lön. Det är andra parametrar som har större betydelse, som frihet, flexibilitet och karriärutveckling.

Just nu utvärderar CGI vilken kompetens bolagens verksamhetsområden kommer att behöva om 3–5 år. Målet är att andelen kvinnor i företaget som helhet då ska vara minst 40 procent.

– Vi försöker att identifiera våra behov och slå fast vilka aktiviteter vi behöver göra. Det svåra är bara att it-utvecklingen går så snabbt att vi inte ser alla framtida roller.

Nyckeln till att lyckas med jämställdhet är att ledningsgruppen verkligen tycker att det är viktigt, slår Maria Ragnarsson fast.

– Det handlar inte om att vara politiskt korrekt utan om att vara konkurrensmässig. Bara genom att attrahera de bästa – oavsett kön, ursprung, sexuell läggning och ålder – kan vi erbjuda det bästa till marknaden.

För att uppnå målen är det också viktigt med tydliga nyckeltal. Hennes råd är att börja med att ta reda på vad bolaget har uppnått tidigare i sitt jämställdhetsarbete för att ha en utgångspunkt för vad man vill åstadkomma framåt.

– Det måste vara tydligt i affärsplanen och i visionen att vår ambition att hälften av alla chefer ska vara kvinnor. Annars kommer vi inte att lyckas.

Omställning och yrkesväxlingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist