Katarina Matson
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

"Vi måste titta på helheten och får inte utesluta halva arbetsmarknaden. Det gäller både när vi söker och attraherar nya medarbetare och när vi utvecklar våra interna processer". Det säger Katarina Matson, ansvarig för företagskultur och mångfald på Volvo Cars.

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.

Fordonsindustrin har tagit stora steg framåt när det gäller jämställdhet och mångfald även om det fortfarande är en mansdominerad bransch. Det säger Katarina Matson, globalt ansvarig för företagskultur och mångfald på Volvo Cars.

– Mångfald och inkludering är viktigare än någonsin eftersom bilbranschen är extremt konkurrensutsatt just nu. Helt nya aktörer som kommit in på marknaden gör att kampen hårdnar.

Volvo Cars måste ta sig an framtida utmaningar kring mobilitet och hitta nya lösningar kring användandet av bil, och vad bilen ska stå för i samhället, påpekar hon.

– Ska vi vara en relevant aktör med en långsiktig lönsamhet måste vi ha en mångfald bland våra medarbetare. Vi blir mer innovativa och kreativa, fattar bättre beslut och skapar bättre lösningar.

Dessutom hjälper medarbetare som har olika kön, ålder, nationalitet, utbildning och intressen Volvo Cars att förstå sina olika målgrupper och deras behov av olika produkter och tjänster. Samtidigt är kampen om talangerna stenhård och därför letar Volvo Cars i allt större utsträckning kompetens även utanför Sverige.

– Vi behöver tänka mycket bredare och försöka att hitta talanger på andra ställen än vi traditionellt har letat. Söker vi bara i Sverige hittar vi inte kompetensen vi behöver.

Volvo Cars mål har varit att det senast år 2020 ska finnas att 35 procent kvinnor i ledande positioner. Siffran ligger just nu på 29 procent men företaget skruvar nu ändå upp sina ambitioner och säger att det ska vara lika många kvinnor som män i ledande befattning. 

– Att det ska vara 50–50 är en ambitiös målsättning som nog många tycker är väldigt utmanande. Vi måste titta på helheten och får inte utesluta halva arbetsmarknaden. Det gäller både när vi söker och attraherar nya medarbetare och när vi utvecklar våra interna processer.

För att nå dit behöver Volvo Cars i varje steg analysera vad som går att göra för att öka jämställdheten, konstaterar hon. Det handlar om allt från att ingen ska hamna efter i samband med föräldraledighet till att se till att alla får en schyst karriärutveckling, och att skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Både kvinnor och män vill kunna kombinera karriär, fritid och familj.

– Vi vet att det här gör oss till en attraktivare arbetsgivare framför allt för yngre och nya personer. För våra medarbetare är det viktigt att kunna växa och bidra oavsett vilka de är och varifrån de kommer.

Ett annat mål är att minst 35 procent av de högsta cheferna ska ha icke-svensk bakgrund, och även om Volvo Cars har nått upp till 33 procent idag finns det mer att göra även här, påpekar hon.

För att öka mångfalden räcker det inte att statistiken ser bra ut – det måste genomsyra verksamheten för att hända på riktigt.

– Långsiktighet är centralt för att lyckas med mångfald. Vissa är otåliga och vill se snabba lösningar men det är när man är konsekvent som det blir resultat.

Som exempel nämner Katarina Matson att Volvo Cars har rekryterat flera kvinnor till tyngre positioner i forsknings- och utvecklingsdelen.

– När vi får fler kvinnliga förebilder ser vi att vi stadigt får fler kvinnliga sökande och att det ger ringar på vattnet.

Volvo Cars använder en hel palett av metoder för att attrahera fler kvinnor, utlandsfödda och unga. Allt från traineeprogram, arbetsmarknadsmässor och sociala medier, till partnerskap med organisationer som jobbar för ökad mångfald.

Bland annat är Volvo Cars en aktiv partner till företaget Mitt Liv som hjälper utlandsfödda akademiker att komma ut på arbetsmarknaden. Det har lett till att Torslandafabrikens drygt 200 ledare gått ett skräddarsytt inkluderande ledarskapsprogram för att utveckla sig själva och lära sig att hantera omedvetna fördomar.

Varje år deltar flera Volvo Cars-medarbetare också som mentorer och det har hänt att adepter senare kommer tillbaka som anställda.

– Att vara mentor är ett berikande sätt att hjälpa någon att komma i arbete och samtidigt öppnar det våra ögon och hjälper oss att förstå vad vi ska göra annorlunda för att vara attraktiva för utlandsfödda.

För att få unga tjejer att fortsatt intressera sig för teknik samarbetar Volvo Cars bland annat med Women in tech, Pepp där tjejer på gymnasiets natur- och teknikprogram får en chalmersstudent som mentor, och Introduce a girl to engineering day som arrangerar företagsbesök för tjejer mellan 13 och 19 år, där de får träffa yrkesverksamma teknik- och ingenjörskvinnor.

När det gäller mångfald är en nyckelfaktor att lyssna och ta hjälp av andra, betonar Katarina Matson.

– Det finns många företag som gör mycket bra och det gäller att nätverka och ta del av den kraften. Alla vill samma sak men vi stöter på olika problem och då vi kan lära av varandra och tillsammans skapa förändring.

Tre tips:

– Var uthållig och tålmodig. Arbetet för ökad mångfald är ständigt pågående. 

– Lyssna på medarbetare, experter och andra företag. Vad tycker de fungerar? Vad fungerar inte?

– Var nyfiken och våga testa nya lösningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.