Katarina Matson
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

"Vi måste titta på helheten och får inte utesluta halva arbetsmarknaden. Det gäller både när vi söker och attraherar nya medarbetare och när vi utvecklar våra interna processer". Det säger Katarina Matson, ansvarig för företagskultur och mångfald på Volvo Cars.

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.

Fordonsindustrin har tagit stora steg framåt när det gäller jämställdhet och mångfald även om det fortfarande är en mansdominerad bransch. Det säger Katarina Matson, globalt ansvarig för företagskultur och mångfald på Volvo Cars.

– Mångfald och inkludering är viktigare än någonsin eftersom bilbranschen är extremt konkurrensutsatt just nu. Helt nya aktörer som kommit in på marknaden gör att kampen hårdnar.

Volvo Cars måste ta sig an framtida utmaningar kring mobilitet och hitta nya lösningar kring användandet av bil, och vad bilen ska stå för i samhället, påpekar hon.

– Ska vi vara en relevant aktör med en långsiktig lönsamhet måste vi ha en mångfald bland våra medarbetare. Vi blir mer innovativa och kreativa, fattar bättre beslut och skapar bättre lösningar.

Dessutom hjälper medarbetare som har olika kön, ålder, nationalitet, utbildning och intressen Volvo Cars att förstå sina olika målgrupper och deras behov av olika produkter och tjänster. Samtidigt är kampen om talangerna stenhård och därför letar Volvo Cars i allt större utsträckning kompetens även utanför Sverige.

– Vi behöver tänka mycket bredare och försöka att hitta talanger på andra ställen än vi traditionellt har letat. Söker vi bara i Sverige hittar vi inte kompetensen vi behöver.

Volvo Cars mål har varit att det senast år 2020 ska finnas att 35 procent kvinnor i ledande positioner. Siffran ligger just nu på 29 procent men företaget skruvar nu ändå upp sina ambitioner och säger att det ska vara lika många kvinnor som män i ledande befattning. 

– Att det ska vara 50–50 är en ambitiös målsättning som nog många tycker är väldigt utmanande. Vi måste titta på helheten och får inte utesluta halva arbetsmarknaden. Det gäller både när vi söker och attraherar nya medarbetare och när vi utvecklar våra interna processer.

För att nå dit behöver Volvo Cars i varje steg analysera vad som går att göra för att öka jämställdheten, konstaterar hon. Det handlar om allt från att ingen ska hamna efter i samband med föräldraledighet till att se till att alla får en schyst karriärutveckling, och att skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Både kvinnor och män vill kunna kombinera karriär, fritid och familj.

– Vi vet att det här gör oss till en attraktivare arbetsgivare framför allt för yngre och nya personer. För våra medarbetare är det viktigt att kunna växa och bidra oavsett vilka de är och varifrån de kommer.

Ett annat mål är att minst 35 procent av de högsta cheferna ska ha icke-svensk bakgrund, och även om Volvo Cars har nått upp till 33 procent idag finns det mer att göra även här, påpekar hon.

För att öka mångfalden räcker det inte att statistiken ser bra ut – det måste genomsyra verksamheten för att hända på riktigt.

– Långsiktighet är centralt för att lyckas med mångfald. Vissa är otåliga och vill se snabba lösningar men det är när man är konsekvent som det blir resultat.

Som exempel nämner Katarina Matson att Volvo Cars har rekryterat flera kvinnor till tyngre positioner i forsknings- och utvecklingsdelen.

– När vi får fler kvinnliga förebilder ser vi att vi stadigt får fler kvinnliga sökande och att det ger ringar på vattnet.

Volvo Cars använder en hel palett av metoder för att attrahera fler kvinnor, utlandsfödda och unga. Allt från traineeprogram, arbetsmarknadsmässor och sociala medier, till partnerskap med organisationer som jobbar för ökad mångfald.

Bland annat är Volvo Cars en aktiv partner till företaget Mitt Liv som hjälper utlandsfödda akademiker att komma ut på arbetsmarknaden. Det har lett till att Torslandafabrikens drygt 200 ledare gått ett skräddarsytt inkluderande ledarskapsprogram för att utveckla sig själva och lära sig att hantera omedvetna fördomar.

Varje år deltar flera Volvo Cars-medarbetare också som mentorer och det har hänt att adepter senare kommer tillbaka som anställda.

– Att vara mentor är ett berikande sätt att hjälpa någon att komma i arbete och samtidigt öppnar det våra ögon och hjälper oss att förstå vad vi ska göra annorlunda för att vara attraktiva för utlandsfödda.

För att få unga tjejer att fortsatt intressera sig för teknik samarbetar Volvo Cars bland annat med Women in tech, Pepp där tjejer på gymnasiets natur- och teknikprogram får en chalmersstudent som mentor, och Introduce a girl to engineering day som arrangerar företagsbesök för tjejer mellan 13 och 19 år, där de får träffa yrkesverksamma teknik- och ingenjörskvinnor.

När det gäller mångfald är en nyckelfaktor att lyssna och ta hjälp av andra, betonar Katarina Matson.

– Det finns många företag som gör mycket bra och det gäller att nätverka och ta del av den kraften. Alla vill samma sak men vi stöter på olika problem och då vi kan lära av varandra och tillsammans skapa förändring.

Tre tips:

– Var uthållig och tålmodig. Arbetet för ökad mångfald är ständigt pågående. 

– Lyssna på medarbetare, experter och andra företag. Vad tycker de fungerar? Vad fungerar inte?

– Var nyfiken och våga testa nya lösningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.