Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt.  

Ulf Troedsson
Foto: DANIEL ROOS Daniel Roos

"Vi har definitivt inte löst alla knutar – vi har långt kvar. Ibland lägger vi massor av energi på det utan att komma framåt, men vi fortsätter envist att jobba med det", säger Ulf Troedsson om Siemens mångfaldsarbete.

Som många företag i den mansdominerade teknikbranschen jobbar Siemens aktivt med att få in fler kvinnor och det senaste halvåret har antalet kvinnliga sökande ökat. Det som ligger bakom är bland annat ett nytt sätt att utforma platsannonser.

– Vi har lyft fram andra ord och värderingar än tidigare. Först tyckte jag nästan att det lät för lätt men faktum är att vi har fått fler kvinnor på de här annonserna. Att lyfta fram de mjuka värdena är viktigt för att skapa en inkluderande kultur, säger Ulf Troedsson, Norden-vd på Siemens.  

I stället för att efterfråga ”engagerade och målinriktade” personer är det ”den snälle försäljningschefen” och ”den empatiske gruppchefen” som söks. I den senaste rekryteringen av byggnadstekniker, ett område med mycket få kvinnor, är det till och med lika många män som kvinnor med i slutintervjuerna.

– För oss är det en jätteframgång! Det kanske låter simpelt men ibland behövs det inte så mycket. 

Men det är inte bara jämställdhet som är i fokus för Siemens utan även mångfald i stort. För några år sedan införde företaget principen ”en av tre”, det vill säga att en av tre slutkandidater till en ny roll alltid ska höra till en grupp som är i minoritet på företaget, när det gäller kön. 

–  ”En av tre” viktigt för att vi ska lyckas med mångfald och det innebär att vi måste anstränga oss ordentligt. Men gör man inget aktivt blir det som det alltid har varit.

De rekryterande cheferna är sällan entusiastiska när han säger att ”det här är inte ok, gå tillbaka och gör om”. Ofta möts han av mängder av argument för att inte göra det just den här gången.

– Ska man ändra något går det inte att tänka att det ska göras nästa gång hela tiden. Genom att vara aktiv och verkligen lägga ner krut på det är det nästan alltid möjligt att hitta en kandidat utanför de traditionella grupperna.

Som mest har företaget lyckats med ”en av tre” i 85 procent av sina rekryteringar men just nu ligger andelen runt 70 procent. Målet är 100 procent men inom vissa områden går det bara inte, påpekar Ulf Troedsson.

För Siemens är det samtidigt grundläggande att aldrig kompromissa med kompetensen. Ingen får tas in bara för att personen är kvinna eller har en annan etnicitet.

– Alla måste tävla på lika villkor. Men vi måste se till att rätt personer kommer in i tävlingen. Det börjar där. De som inte är med i startfältet kan ju aldrig vinna.

En stor del av mångfaldsarbetet handlar om att ändra kulturen internt för att underlätta för nya typer av personer att komma in i grupperna.

– I ett gäng som jobbat länge ihop finns det ofta en jargong som ingen reflekterar över. Även om det för det mesta inte är någon som menar något illa finns det de som ändå kan ta illa upp.

Som ett led i det har Siemens infört konceptet ”15 minuter av din tid” som används på alla personalmöten på alla nivåer i organisationen. Utifrån en uppsättning exempel på situationer som kan vara stötande för vissa, väljs ett exempel vid varje tillfälle och diskuteras i gruppen. Det har ökat medvetenheten om kulturen i gruppen på ett positivt sätt, enligt Ulf Troedsson.

– Det har öppnat ögonen på många när det visar sig att det man själv inte tyckte var så farligt kanske inte alls var så roligt för andra.

Han berättar han stolt att företaget idag har flera kvinnor i höga operativa roller men betonar samtidigt att ökad mångfald inte är enkelt – och att det tar tid.

– Vi har definitivt inte löst alla knutar – vi har långt kvar. Ibland lägger vi massor av energi på det utan att komma framåt, men vi fortsätter envist att jobba med det. För att kunna ändra kultur och attityder gäller det att ifrågasätta och vara envis.

När mångfalden ökar blir det viktigare än någonsin för Siemens att se till att kulturen är sådan att alla trivs och vill stanna. En del i det är ett arbete som precis har börjat, som ska leda till mer empatiska ledare. Chefer ska ha fokus på ekonomiska mål, vara tydliga och handlingskraftiga. Men de ska också jobba med mjuka värden och skapa en kultur där medarbetare vågar lyfta synpunkter i tid innan saker exploderar, konstaterar Ulf Troedsson.

–  Jag tror mycket på ett snällt ledarskap och vi försöker bygga ett ledarskap som skapar en kultur av bejakande, och inte av rädsla. Till exempel uppskattar många kvinnor att vara i en miljö där det går att lyfta och diskutera saker som vuxna människor.

60 nationaliteter

Teknikföretaget Siemens har verksamhet inom elektrifiering, automation och digitalisering.

Den svenska delen har 4200 medarbetare på ett 40-tal orter med 60 olika nationaliteter.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.