Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt.  

Ulf Troedsson
Foto: DANIEL ROOS Daniel Roos

"Vi har definitivt inte löst alla knutar – vi har långt kvar. Ibland lägger vi massor av energi på det utan att komma framåt, men vi fortsätter envist att jobba med det", säger Ulf Troedsson om Siemens mångfaldsarbete.

Som många företag i den mansdominerade teknikbranschen jobbar Siemens aktivt med att få in fler kvinnor och det senaste halvåret har antalet kvinnliga sökande ökat. Det som ligger bakom är bland annat ett nytt sätt att utforma platsannonser.

– Vi har lyft fram andra ord och värderingar än tidigare. Först tyckte jag nästan att det lät för lätt men faktum är att vi har fått fler kvinnor på de här annonserna. Att lyfta fram de mjuka värdena är viktigt för att skapa en inkluderande kultur, säger Ulf Troedsson, Norden-vd på Siemens.  

I stället för att efterfråga ”engagerade och målinriktade” personer är det ”den snälle försäljningschefen” och ”den empatiske gruppchefen” som söks. I den senaste rekryteringen av byggnadstekniker, ett område med mycket få kvinnor, är det till och med lika många män som kvinnor med i slutintervjuerna.

– För oss är det en jätteframgång! Det kanske låter simpelt men ibland behövs det inte så mycket. 

Men det är inte bara jämställdhet som är i fokus för Siemens utan även mångfald i stort. För några år sedan införde företaget principen ”en av tre”, det vill säga att en av tre slutkandidater till en ny roll alltid ska höra till en grupp som är i minoritet på företaget, när det gäller kön. 

–  ”En av tre” viktigt för att vi ska lyckas med mångfald och det innebär att vi måste anstränga oss ordentligt. Men gör man inget aktivt blir det som det alltid har varit.

De rekryterande cheferna är sällan entusiastiska när han säger att ”det här är inte ok, gå tillbaka och gör om”. Ofta möts han av mängder av argument för att inte göra det just den här gången.

– Ska man ändra något går det inte att tänka att det ska göras nästa gång hela tiden. Genom att vara aktiv och verkligen lägga ner krut på det är det nästan alltid möjligt att hitta en kandidat utanför de traditionella grupperna.

Som mest har företaget lyckats med ”en av tre” i 85 procent av sina rekryteringar men just nu ligger andelen runt 70 procent. Målet är 100 procent men inom vissa områden går det bara inte, påpekar Ulf Troedsson.

För Siemens är det samtidigt grundläggande att aldrig kompromissa med kompetensen. Ingen får tas in bara för att personen är kvinna eller har en annan etnicitet.

– Alla måste tävla på lika villkor. Men vi måste se till att rätt personer kommer in i tävlingen. Det börjar där. De som inte är med i startfältet kan ju aldrig vinna.

En stor del av mångfaldsarbetet handlar om att ändra kulturen internt för att underlätta för nya typer av personer att komma in i grupperna.

– I ett gäng som jobbat länge ihop finns det ofta en jargong som ingen reflekterar över. Även om det för det mesta inte är någon som menar något illa finns det de som ändå kan ta illa upp.

Som ett led i det har Siemens infört konceptet ”15 minuter av din tid” som används på alla personalmöten på alla nivåer i organisationen. Utifrån en uppsättning exempel på situationer som kan vara stötande för vissa, väljs ett exempel vid varje tillfälle och diskuteras i gruppen. Det har ökat medvetenheten om kulturen i gruppen på ett positivt sätt, enligt Ulf Troedsson.

– Det har öppnat ögonen på många när det visar sig att det man själv inte tyckte var så farligt kanske inte alls var så roligt för andra.

Han berättar han stolt att företaget idag har flera kvinnor i höga operativa roller men betonar samtidigt att ökad mångfald inte är enkelt – och att det tar tid.

– Vi har definitivt inte löst alla knutar – vi har långt kvar. Ibland lägger vi massor av energi på det utan att komma framåt, men vi fortsätter envist att jobba med det. För att kunna ändra kultur och attityder gäller det att ifrågasätta och vara envis.

När mångfalden ökar blir det viktigare än någonsin för Siemens att se till att kulturen är sådan att alla trivs och vill stanna. En del i det är ett arbete som precis har börjat, som ska leda till mer empatiska ledare. Chefer ska ha fokus på ekonomiska mål, vara tydliga och handlingskraftiga. Men de ska också jobba med mjuka värden och skapa en kultur där medarbetare vågar lyfta synpunkter i tid innan saker exploderar, konstaterar Ulf Troedsson.

–  Jag tror mycket på ett snällt ledarskap och vi försöker bygga ett ledarskap som skapar en kultur av bejakande, och inte av rädsla. Till exempel uppskattar många kvinnor att vara i en miljö där det går att lyfta och diskutera saker som vuxna människor.

60 nationaliteter

Teknikföretaget Siemens har verksamhet inom elektrifiering, automation och digitalisering.

Den svenska delen har 4200 medarbetare på ett 40-tal orter med 60 olika nationaliteter.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.
NYHET Publicerad:

Sverige tappar experter på ai till USA och Kina

AI Att utvecklingen inom artificiell intelligens inte har tagit fart i Sverige beror på att det saknas fokus på konkreta tillämpningar hos de som faktiskt ska använda tekniken, enligt Christian Guttmann, AI-chef och forskare. Därför tappar Sverige AI-experter till Kina och USA där de får jobba i framkant.
NYHET Publicerad:

”Mångfald sitter i detaljerna”

STRATEGI Cheferna är centrala i vårdföretaget Humanas arbete med att öka mångfalden och få in fler män. De måste tänka mångfald i alla situationer för att det verkligen ska genomsyra organisationen, enligt hr-direktören Anna Giertz Skablova.
NYHET Publicerad:

5 000 kvinnor utsågs förra året till chefer

RAPPORT Förra året tog nästan 5 000 kvinnor steget till en chefsposition i näringslivet. Det visar den senaste rapporten Fakta om löner och arbetstider. För första gången är andelen kvinnor som är chefer lika hög som andelen kvinnor totalt.