Scandic växlar upp mångfalden

NYHET Publicerad

REKRYTERING För många ungdomar i förorten finns det inte ens på kartan att få jobb hos en traditionellt svensk arbetsgivare. Det vill Scandic Hotels ändra på, för att bredda rekryteringsbasen på en allt svårare arbetsmarknad och locka nya typer av medarbetare, men också för att göra en insats i samhället.

Scandic snabbspår

Scandic snabbspår

Henrik Dider

Henrik Dider, HR-chef på Scandic i Sverige.

Foto: Karl Gabor
Scandic Borlänge

Scandic Borlänge

Scandic Hotels har de senaste åren växlat upp sitt arbete med att attrahera personer med utländsk bakgrund. Det är ett sätt att tackla kompetensbristen men satsningarna ger också affärsnytta i form av nöjdare gäster och stolta medarbetare som är med och bidrar till ett bättre samhälle.

Sedan 1990-talet har Scandics hotell lokalt arbetat mycket med hållbarhet och mångfald på orten där de finns men nu stärker företaget sina satsningar nationellt. Bakgrunden är kompetensbristen som råder i branschen, och att det inte finns några tecken på en vändning.

– Det innebär att vi behöver hitta nya sätt att hitta den kompetensen, säger Henrik Dider, hr-direktör på Scandic Hotels.

Redan idag är det för få som väljer hotell- och restaurangprogrammet på gymnasiet, och de kommande åren gör demografiska förändringar att betydligt färre unga kommer ut i arbetslivet över huvud taget. Även faktumet att andelen utländska och kvinnliga gäster ökar påverkar hotellens kompetensbehov.

Branschen behöver de närmaste fem åren rekrytera 50 000 personer utöver de som jobbar där idag, och läget har lett till att Scandic har startat flera nationella initiativ inom inkludering och mångfald. Scandic har ansvar både för sin egen skull och för branschen som helhet när det gäller mångfald, enligt Henrik Dider.

– Samtidigt som dessa initiativ löser kompetensfrågan gör vi en bra insats i samhället, och skapar en bättre gästupplevelse.

För medarbetarna ger det ökad kunskap och de känner sig stolta över att arbeta på ett företag som driver mångfaldsfrågan, påpekar Henrik Dider.

– Allt vi gör rör sig i den här triangeln. Det ska vara lönsamt för vår affär, det ska ge medarbetarna och kulturen något, och det ska bidra till något bra för samhället som vi verkar i.

Ett exempel är ett snabbspår för nyanlända kockar som Scandic tillsammans med Visita och HRF drog igång för 3–4 år sedan. Där valideras i första hand deras kockkompetens och i andra hand deras kunskaper i svenska. På så sätt kan de komma snabbt i arbete även om de inte kan språket fullt ut.

Med stöd av Arbetsförmedlingen och organisationen Astar driver Scandic även tre kockskolor där idag tre av fyra deltagare har utländsk bakgrund. Under nästa år startas ytterligare 7–8 kockskolor runt om i landet.

En annan viktig grupp för framtida kompetensförsörjning är ungdomar i förorten, konstaterar han.

– För att se till våra framtida behov, och på sikt hela vår bransch, måste vi in i de här områdena. Problemet är att så få ungdomar här känner till den traditionella svenska arbetsmarknaden.

I ett samarbete med organisationen My dream now besöker Scandics ledare högstadieklasser i förorter utanför Stockholm, Göteborg och Malmö. Där pratar de med ungdomar om varför man ska gå i skolan, hur man tjänar pengar, vad man kan göra med sina pengar och vad betyder det att jobba. – Ledarna är rörda på riktigt när de har varit i skolan första gången. Men de känner också att de kan påverka mycket. Idag är det kö till att vara klasscoach.

Ungdomarna bjuds också in att praoa och göra studiebesök på hotellen för att prova olika uppgifter. Den här gruppen ungdomar har idag obefintlig kontakt med traditionella svenska arbetsgivare, konstaterar Henrik Dider.

– De har vuxit upp med helt andra referensramar och tänker inte ens tanken att de kan hitta sin framtida utveckling i traditionella svenska företag. Det är en orosbild och samtidigt en stor möjlighet för arbetsgivare som tänker lite utanför boxen.

Fyra råd:

– Slå fast om företaget vill vara med och bygga ett starkare samhälle, eller sitta bredvid och titta på.

– Fundera på vad ni kan göra och gå på de enklaste lösningarna först.

– Identifiera de som är mest engagerade och som vill vara med och driva frågan. 

– Ta hjälp av en organisation som är expert på mångfald. Det ger snabbare resultat.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.
NYHET Publicerad:

Sverige tappar experter på ai till USA och Kina

AI Att utvecklingen inom artificiell intelligens inte har tagit fart i Sverige beror på att det saknas fokus på konkreta tillämpningar hos de som faktiskt ska använda tekniken, enligt Christian Guttmann, AI-chef och forskare. Därför tappar Sverige AI-experter till Kina och USA där de får jobba i framkant.
NYHET Publicerad:

”Mångfald sitter i detaljerna”

STRATEGI Cheferna är centrala i vårdföretaget Humanas arbete med att öka mångfalden och få in fler män. De måste tänka mångfald i alla situationer för att det verkligen ska genomsyra organisationen, enligt hr-direktören Anna Giertz Skablova.
NYHET Publicerad:

5 000 kvinnor utsågs förra året till chefer

RAPPORT Förra året tog nästan 5 000 kvinnor steget till en chefsposition i näringslivet. Det visar den senaste rapporten Fakta om löner och arbetstider. För första gången är andelen kvinnor som är chefer lika hög som andelen kvinnor totalt.
NYHET Publicerad:

Lärarbristen hämmar flickors teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Lärare har en nyckelroll för att fler tjejer ska intressera sig för teknik. Men bristen på behöriga tekniklärare är stor, och vissa lärare känner dessutom obehag inför teknik som de inte tror sig kunna, enligt forskaren Ulrika Sultan.
NYHET Publicerad:

It-kurs öppnar dörren till yrkeslivet för ensamkommande

MÅNGFALD Med en kurs i spelprogrammering hoppas Semcon ge ensamkommande flyktingungdomar inspiration och råg i ryggen att välja en teknikutbildning.
NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.