Scandic växlar upp mångfalden

NYHET Publicerad

REKRYTERING För många ungdomar i förorten finns det inte ens på kartan att få jobb hos en traditionellt svensk arbetsgivare. Det vill Scandic Hotels ändra på, för att bredda rekryteringsbasen på en allt svårare arbetsmarknad och locka nya typer av medarbetare, men också för att göra en insats i samhället.

Scandic snabbspår

Scandic snabbspår

Henrik Dider

Henrik Dider, HR-chef på Scandic i Sverige.

Foto: Karl Gabor
Scandic Borlänge

Scandic Borlänge

Scandic Hotels har de senaste åren växlat upp sitt arbete med att attrahera personer med utländsk bakgrund. Det är ett sätt att tackla kompetensbristen men satsningarna ger också affärsnytta i form av nöjdare gäster och stolta medarbetare som är med och bidrar till ett bättre samhälle.

Sedan 1990-talet har Scandics hotell lokalt arbetat mycket med hållbarhet och mångfald på orten där de finns men nu stärker företaget sina satsningar nationellt. Bakgrunden är kompetensbristen som råder i branschen, och att det inte finns några tecken på en vändning.

– Det innebär att vi behöver hitta nya sätt att hitta den kompetensen, säger Henrik Dider, hr-direktör på Scandic Hotels.

Redan idag är det för få som väljer hotell- och restaurangprogrammet på gymnasiet, och de kommande åren gör demografiska förändringar att betydligt färre unga kommer ut i arbetslivet över huvud taget. Även faktumet att andelen utländska och kvinnliga gäster ökar påverkar hotellens kompetensbehov.

Branschen behöver de närmaste fem åren rekrytera 50 000 personer utöver de som jobbar där idag, och läget har lett till att Scandic har startat flera nationella initiativ inom inkludering och mångfald. Scandic har ansvar både för sin egen skull och för branschen som helhet när det gäller mångfald, enligt Henrik Dider.

– Samtidigt som dessa initiativ löser kompetensfrågan gör vi en bra insats i samhället, och skapar en bättre gästupplevelse.

För medarbetarna ger det ökad kunskap och de känner sig stolta över att arbeta på ett företag som driver mångfaldsfrågan, påpekar Henrik Dider.

– Allt vi gör rör sig i den här triangeln. Det ska vara lönsamt för vår affär, det ska ge medarbetarna och kulturen något, och det ska bidra till något bra för samhället som vi verkar i.

Ett exempel är ett snabbspår för nyanlända kockar som Scandic tillsammans med Visita och HRF drog igång för 3–4 år sedan. Där valideras i första hand deras kockkompetens och i andra hand deras kunskaper i svenska. På så sätt kan de komma snabbt i arbete även om de inte kan språket fullt ut.

Med stöd av Arbetsförmedlingen och organisationen Astar driver Scandic även tre kockskolor där idag tre av fyra deltagare har utländsk bakgrund. Under nästa år startas ytterligare 7–8 kockskolor runt om i landet.

En annan viktig grupp för framtida kompetensförsörjning är ungdomar i förorten, konstaterar han.

– För att se till våra framtida behov, och på sikt hela vår bransch, måste vi in i de här områdena. Problemet är att så få ungdomar här känner till den traditionella svenska arbetsmarknaden.

I ett samarbete med organisationen My dream now besöker Scandics ledare högstadieklasser i förorter utanför Stockholm, Göteborg och Malmö. Där pratar de med ungdomar om varför man ska gå i skolan, hur man tjänar pengar, vad man kan göra med sina pengar och vad betyder det att jobba. – Ledarna är rörda på riktigt när de har varit i skolan första gången. Men de känner också att de kan påverka mycket. Idag är det kö till att vara klasscoach.

Ungdomarna bjuds också in att praoa och göra studiebesök på hotellen för att prova olika uppgifter. Den här gruppen ungdomar har idag obefintlig kontakt med traditionella svenska arbetsgivare, konstaterar Henrik Dider.

– De har vuxit upp med helt andra referensramar och tänker inte ens tanken att de kan hitta sin framtida utveckling i traditionella svenska företag. Det är en orosbild och samtidigt en stor möjlighet för arbetsgivare som tänker lite utanför boxen.

Fyra råd:

– Slå fast om företaget vill vara med och bygga ett starkare samhälle, eller sitta bredvid och titta på.

– Fundera på vad ni kan göra och gå på de enklaste lösningarna först.

– Identifiera de som är mest engagerade och som vill vara med och driva frågan. 

– Ta hjälp av en organisation som är expert på mångfald. Det ger snabbare resultat.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.
NYHET Publicerad:

It-chefer går i spetsen för en jämställd arbetsplats

STRATEGI Det räcker inte med ett ledarskapsprogram för kvinnor för att göra arbetsplatsen mer jämställd. För att få effekt behövs en kulturförändring där koncernledningen är med på noterna. Det menar Helena Tronner, som lett jämställdhetsrevolutionen på it-konsultbolaget Knowit.
NYHET Publicerad:

Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. Hur gick det till när du var med och startade ert första kvinnliga nätverk?
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Tjejers teknikintresse tas till vara i unga år

UTBILDNING Att tjejer väljer bort mansdominerade utbildningar beror ofta på att de inte tror att de ska klara av det. Trots att de har högre betyg än killar. Redan i 12–15 årsåldern börjar de tänka bort det som är manligt kodat, visar forskningen.
NYHET Publicerad:

”Vi måste hålla i taktpinnen själva”

KOMPETENS Småländska familjeföretaget Ewes är numera en arbetsplats där kontinuerligt lärande och utveckling är självklart. ”Det är så vi förblir konkurrenskraftiga”, säger vd:n Anton Svensson.
NYHET Publicerad:

Kompetensutveckling mer än bara att åka på kurs

KOMMENTAR En nyckelfråga för företagens konkurrenskraft är att medarbetarna har rätt kompetens. Utmaningen är att växa, bygga sitt team och ställa om när det behövs. En ny undersökning visar att företagen är mycket engagerade i kompetensutveckling av sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Kvinnors starka teknikintresse behöver backas upp

TEKNIK IVAs praktikprogram Tekniksprånget har undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får testa vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.
NYHET Publicerad:

Flyktingvågen gav byggföretag chansen att växa

REKRYTERING Just när bostadsutvecklaren Obos hade som störst behov av att expandera kom flyktingvågen till Sverige. Genom att strukturera arbetet annorlunda och anställa en svensklärare kunde företaget ta in flera nyanlända.
NYHET Publicerad:

Så gör LKAB för att locka kvinnor till gruvjobben

JÄMSTÄLLDHET På 20 år har andelen kvinnor på gruvföretaget LKAB stigit från 7,8 procent till 22,5 procent. Om två år ska var fjärde anställd vara kvinna. Utan mångfald utvecklas inte bolaget, enligt Åse Juhlin, personalchef HR-support på LKAB.
NYHET Publicerad:

Yrkesdörren ger utrikesfödda snabbväg till jobb

INTEGRATION Nätverkandet är ett centralt verktyg i kompetensförsörjningen. Det budskapet förmedlar Yrkesdörren, som jobbar för att både utrikesfödda och etablerade svenskar ska bredda sina nätverk och hitta varandra.
NYHET Publicerad:

Jämställdhetsbygget vill ändra bilden av byggbranschen

HALLÅ DÄR Ina Djurestål, initiativtagare till Jämställdhetsbygget. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen skapar reformiver

BOSTADSPROBLEMEN Bristen på bostäder är ett bekymmer. Svensk Näringsliv vill öka rörligheten och föreslår bland annat sänkt flyttskatt och enklare byggregler. ”Den är också ett hinder för nyetableringar och tillväxt, säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen stoppar nyckelrekryteringar

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Företagen skriker efter arbetskraft, men arbetskraften har inte råd att flytta dit jobben finns. Det kan leda till oöverskådliga konsekvenser för näringslivet och mycket beror på en illa fungerande bostadsmarknad. Men hur kommer man tillrätta med problemen? Det är utgångspunkten i Svenskt Näringslivs nya rapport ”Arbetskraft utan bostäder”.
NYHET Publicerad:

Utländska farmaceuter möts med öppna famnen

INTEGRATION Apoteksbranschen skriker efter farmaceuter. Det får flera apotek att rekrytera från utlandet. Michalina Grandin, apotekare från Polen, fick tidigt kontakt med Apotek Hjärtat som stöttade henne med svenskundervisning och praktikplats så att hon snabbt kunde få sin svenska legitimation.
NYHET Publicerad:

Akut läge: Bostadsbristen slår mot företagen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska tech-företag skriker efter arbetskraft men har svårt att rekrytera på grund av bostadssituationen i Stockholm. "Även om du har en hög lön, så går det ibland inte att hitta något att hyra", säger Carl-Johan Hamilton, tech-rekryterare på Ants.
NYHET Publicerad:

Karriärnätverk lyfter fram kvinnor i energisektorn

JÄMSTÄLLDHET Energisektorn genomgår kraftiga förändringar som gör att branschen behöver bli mer jämställd. Det menar Anna-Carin Windahl, en av dem som driver nätverket Kraftkvinnorna.
NYHET Publicerad:

”Teknik ska vara skolans roligaste ämne”

HALLÅ DÄR Li Ljungberg, som arbetar med kompetensförsörjning på Teknikföretagen. I höstas lanserade ni boken Teknik – 10 lektioner i att förändra världen. Varför gör Teknikföretagen detta?