Telia Company boostar unga tjejer

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.

Cecilia Lundin, Telia Company

"Konkurrensen hårdnar men ju bättre ett företag är på att jobba med de här frågorna desto mer attraktivt är det", säger Cecilia Lundin om Telia Companys arbete med jämställdhet och mångfald.

För Telia Company är ett systematiskt arbete med företagskultur och värdegrund kärnan för nå större jämställdhet och mångfald, förklarar Cecilia Lundin, globalt ansvarig för hr, varumärke och hållbarhet på Telia Company.

Men samtidigt som det är ett integrerat arbetssätt i vardagen är det också ett långsiktigt arbete. För att få fler kvinnor i ledning och styrelse måste ett stadigt inflöde med kvinnor som sedan får växa i organisationen säkerställas.

– Visst handlar det om nätverk och möjligheter men det handlar också om att boosta unga tjejer till att ta för sig.

För Telia Company gäller det att ha en miljö som attraherar nya medarbetare men som också gör att de utvecklas och vill stanna. Och så länge arbetet är tydligt värdegrundsbaserat och integrerat på ett naturligt sätt i allt som görs kommer det att bära frukt, förklarar hon.

– Vår ambition är hög och mångfald är en av många viktiga komponenter för att skapa en högpresterande organisation som levererar det den ska, men också för att vara en bra och attraktiv arbetsplats.

Branschen har en utmaning när det gäller fördelningen män-kvinnor, konstaterar hon. Talangpoolerna som Telia Company rekryterar från är mansdominerade eftersom de tekniska utbildningarna på högskola och universitet är det.

Det är ett av skälen till att Telia Company satsar på att nå barn och unga. Anställda är ute i skolorna och pratar om digitalisering och hur det är att jobba på ett företag som Telia Company.

– Då fångar vi upp unga tjejer tidigt och får dem intresserade av digitalisering och dess effekt i samhället.

Men för Telia Company handlar det inte bara om att vara ute på skolorna för att marknadsföra sig och locka fler kvinnor. Företaget har också ett samhällsansvar att vara delaktig tidigt i kedjan och påverka hur utbildningar läggs upp för att attrahera fler kvinnor.

– Det är ett långsiktigt arbete för att stötta de samhällsfunktioner som jobbar med att fånga upp unga tjejer tidigt. Ju fler kvinnor som kan vara förebilder och berätta sin historia, desto lättare blir det att se en teknisk utbildning som vägen framåt till en intressant och spännande karriär.

För nästa generation är mångfald och inkludering en hygienfråga, konstaterar hon. Något som tas för givet. Och därför ska Telia Company liksom andra stora företag se det som ett sätt att arbeta på.

Mångfald krävs för att skapa den kreativitet och innovation som behövs för att vara långsiktigt framgångsrik. Nya generationer är mer kräsna när de väljer arbetsgivare. Företag med tydliga inkluderande kulturer, som jobbar med värderingar och där människorna är i centrum kommer att ha lättare att attrahera rätt kompetens framöver, förklarar Cecilia Lundin.

– Konkurrensen hårdnar men ju bättre ett företag är på att jobba med de här frågorna desto mer attraktivt är det.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.
NYHET Publicerad:

It-chefer går i spetsen för en jämställd arbetsplats

STRATEGI Det räcker inte med ett ledarskapsprogram för kvinnor för att göra arbetsplatsen mer jämställd. För att få effekt behövs en kulturförändring där koncernledningen är med på noterna. Det menar Helena Tronner, som lett jämställdhetsrevolutionen på it-konsultbolaget Knowit.
NYHET Publicerad:

Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. Hur gick det till när du var med och startade ert första kvinnliga nätverk?
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Tjejers teknikintresse tas till vara i unga år

UTBILDNING Att tjejer väljer bort mansdominerade utbildningar beror ofta på att de inte tror att de ska klara av det. Trots att de har högre betyg än killar. Redan i 12–15 årsåldern börjar de tänka bort det som är manligt kodat, visar forskningen.
NYHET Publicerad:

”Vi måste hålla i taktpinnen själva”

KOMPETENS Småländska familjeföretaget Ewes är numera en arbetsplats där kontinuerligt lärande och utveckling är självklart. ”Det är så vi förblir konkurrenskraftiga”, säger vd:n Anton Svensson.
NYHET Publicerad:

Kompetensutveckling mer än bara att åka på kurs

KOMMENTAR En nyckelfråga för företagens konkurrenskraft är att medarbetarna har rätt kompetens. Utmaningen är att växa, bygga sitt team och ställa om när det behövs. En ny undersökning visar att företagen är mycket engagerade i kompetensutveckling av sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Kvinnors starka teknikintresse behöver backas upp

TEKNIK IVAs praktikprogram Tekniksprånget har undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får testa vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.
NYHET Publicerad:

Flyktingvågen gav byggföretag chansen att växa

REKRYTERING Just när bostadsutvecklaren Obos hade som störst behov av att expandera kom flyktingvågen till Sverige. Genom att strukturera arbetet annorlunda och anställa en svensklärare kunde företaget ta in flera nyanlända.
NYHET Publicerad:

Så gör LKAB för att locka kvinnor till gruvjobben

JÄMSTÄLLDHET På 20 år har andelen kvinnor på gruvföretaget LKAB stigit från 7,8 procent till 22,5 procent. Om två år ska var fjärde anställd vara kvinna. Utan mångfald utvecklas inte bolaget, enligt Åse Juhlin, personalchef HR-support på LKAB.
NYHET Publicerad:

Yrkesdörren ger utrikesfödda snabbväg till jobb

INTEGRATION Nätverkandet är ett centralt verktyg i kompetensförsörjningen. Det budskapet förmedlar Yrkesdörren, som jobbar för att både utrikesfödda och etablerade svenskar ska bredda sina nätverk och hitta varandra.
NYHET Publicerad:

Jämställdhetsbygget vill ändra bilden av byggbranschen

HALLÅ DÄR Ina Djurestål, initiativtagare till Jämställdhetsbygget. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen skapar reformiver

BOSTADSPROBLEMEN Bristen på bostäder är ett bekymmer. Svensk Näringsliv vill öka rörligheten och föreslår bland annat sänkt flyttskatt och enklare byggregler. ”Den är också ett hinder för nyetableringar och tillväxt, säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen stoppar nyckelrekryteringar

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Företagen skriker efter arbetskraft, men arbetskraften har inte råd att flytta dit jobben finns. Det kan leda till oöverskådliga konsekvenser för näringslivet och mycket beror på en illa fungerande bostadsmarknad. Men hur kommer man tillrätta med problemen? Det är utgångspunkten i Svenskt Näringslivs nya rapport ”Arbetskraft utan bostäder”.
NYHET Publicerad:

Utländska farmaceuter möts med öppna famnen

INTEGRATION Apoteksbranschen skriker efter farmaceuter. Det får flera apotek att rekrytera från utlandet. Michalina Grandin, apotekare från Polen, fick tidigt kontakt med Apotek Hjärtat som stöttade henne med svenskundervisning och praktikplats så att hon snabbt kunde få sin svenska legitimation.
NYHET Publicerad:

Akut läge: Bostadsbristen slår mot företagen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska tech-företag skriker efter arbetskraft men har svårt att rekrytera på grund av bostadssituationen i Stockholm. "Även om du har en hög lön, så går det ibland inte att hitta något att hyra", säger Carl-Johan Hamilton, tech-rekryterare på Ants.
NYHET Publicerad:

Karriärnätverk lyfter fram kvinnor i energisektorn

JÄMSTÄLLDHET Energisektorn genomgår kraftiga förändringar som gör att branschen behöver bli mer jämställd. Det menar Anna-Carin Windahl, en av dem som driver nätverket Kraftkvinnorna.
NYHET Publicerad:

”Teknik ska vara skolans roligaste ämne”

HALLÅ DÄR Li Ljungberg, som arbetar med kompetensförsörjning på Teknikföretagen. I höstas lanserade ni boken Teknik – 10 lektioner i att förändra världen. Varför gör Teknikföretagen detta?