Telia Company boostar unga tjejer

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.

Cecilia Lundin, Telia Company

"Konkurrensen hårdnar men ju bättre ett företag är på att jobba med de här frågorna desto mer attraktivt är det", säger Cecilia Lundin om Telia Companys arbete med jämställdhet och mångfald.

För Telia Company är ett systematiskt arbete med företagskultur och värdegrund kärnan för nå större jämställdhet och mångfald, förklarar Cecilia Lundin, globalt ansvarig för hr, varumärke och hållbarhet på Telia Company.

Men samtidigt som det är ett integrerat arbetssätt i vardagen är det också ett långsiktigt arbete. För att få fler kvinnor i ledning och styrelse måste ett stadigt inflöde med kvinnor som sedan får växa i organisationen säkerställas.

– Visst handlar det om nätverk och möjligheter men det handlar också om att boosta unga tjejer till att ta för sig.

För Telia Company gäller det att ha en miljö som attraherar nya medarbetare men som också gör att de utvecklas och vill stanna. Och så länge arbetet är tydligt värdegrundsbaserat och integrerat på ett naturligt sätt i allt som görs kommer det att bära frukt, förklarar hon.

– Vår ambition är hög och mångfald är en av många viktiga komponenter för att skapa en högpresterande organisation som levererar det den ska, men också för att vara en bra och attraktiv arbetsplats.

Branschen har en utmaning när det gäller fördelningen män-kvinnor, konstaterar hon. Talangpoolerna som Telia Company rekryterar från är mansdominerade eftersom de tekniska utbildningarna på högskola och universitet är det.

Det är ett av skälen till att Telia Company satsar på att nå barn och unga. Anställda är ute i skolorna och pratar om digitalisering och hur det är att jobba på ett företag som Telia Company.

– Då fångar vi upp unga tjejer tidigt och får dem intresserade av digitalisering och dess effekt i samhället.

Men för Telia Company handlar det inte bara om att vara ute på skolorna för att marknadsföra sig och locka fler kvinnor. Företaget har också ett samhällsansvar att vara delaktig tidigt i kedjan och påverka hur utbildningar läggs upp för att attrahera fler kvinnor.

– Det är ett långsiktigt arbete för att stötta de samhällsfunktioner som jobbar med att fånga upp unga tjejer tidigt. Ju fler kvinnor som kan vara förebilder och berätta sin historia, desto lättare blir det att se en teknisk utbildning som vägen framåt till en intressant och spännande karriär.

För nästa generation är mångfald och inkludering en hygienfråga, konstaterar hon. Något som tas för givet. Och därför ska Telia Company liksom andra stora företag se det som ett sätt att arbeta på.

Mångfald krävs för att skapa den kreativitet och innovation som behövs för att vara långsiktigt framgångsrik. Nya generationer är mer kräsna när de väljer arbetsgivare. Företag med tydliga inkluderande kulturer, som jobbar med värderingar och där människorna är i centrum kommer att ha lättare att attrahera rätt kompetens framöver, förklarar Cecilia Lundin.

– Konkurrensen hårdnar men ju bättre ett företag är på att jobba med de här frågorna desto mer attraktivt är det.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.