Telia Company boostar unga tjejer

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.

Cecilia Lundin, Telia Company

"Konkurrensen hårdnar men ju bättre ett företag är på att jobba med de här frågorna desto mer attraktivt är det", säger Cecilia Lundin om Telia Companys arbete med jämställdhet och mångfald.

För Telia Company är ett systematiskt arbete med företagskultur och värdegrund kärnan för nå större jämställdhet och mångfald, förklarar Cecilia Lundin, globalt ansvarig för hr, varumärke och hållbarhet på Telia Company.

Men samtidigt som det är ett integrerat arbetssätt i vardagen är det också ett långsiktigt arbete. För att få fler kvinnor i ledning och styrelse måste ett stadigt inflöde med kvinnor som sedan får växa i organisationen säkerställas.

– Visst handlar det om nätverk och möjligheter men det handlar också om att boosta unga tjejer till att ta för sig.

För Telia Company gäller det att ha en miljö som attraherar nya medarbetare men som också gör att de utvecklas och vill stanna. Och så länge arbetet är tydligt värdegrundsbaserat och integrerat på ett naturligt sätt i allt som görs kommer det att bära frukt, förklarar hon.

– Vår ambition är hög och mångfald är en av många viktiga komponenter för att skapa en högpresterande organisation som levererar det den ska, men också för att vara en bra och attraktiv arbetsplats.

Branschen har en utmaning när det gäller fördelningen män-kvinnor, konstaterar hon. Talangpoolerna som Telia Company rekryterar från är mansdominerade eftersom de tekniska utbildningarna på högskola och universitet är det.

Det är ett av skälen till att Telia Company satsar på att nå barn och unga. Anställda är ute i skolorna och pratar om digitalisering och hur det är att jobba på ett företag som Telia Company.

– Då fångar vi upp unga tjejer tidigt och får dem intresserade av digitalisering och dess effekt i samhället.

Men för Telia Company handlar det inte bara om att vara ute på skolorna för att marknadsföra sig och locka fler kvinnor. Företaget har också ett samhällsansvar att vara delaktig tidigt i kedjan och påverka hur utbildningar läggs upp för att attrahera fler kvinnor.

– Det är ett långsiktigt arbete för att stötta de samhällsfunktioner som jobbar med att fånga upp unga tjejer tidigt. Ju fler kvinnor som kan vara förebilder och berätta sin historia, desto lättare blir det att se en teknisk utbildning som vägen framåt till en intressant och spännande karriär.

För nästa generation är mångfald och inkludering en hygienfråga, konstaterar hon. Något som tas för givet. Och därför ska Telia Company liksom andra stora företag se det som ett sätt att arbeta på.

Mångfald krävs för att skapa den kreativitet och innovation som behövs för att vara långsiktigt framgångsrik. Nya generationer är mer kräsna när de väljer arbetsgivare. Företag med tydliga inkluderande kulturer, som jobbar med värderingar och där människorna är i centrum kommer att ha lättare att attrahera rätt kompetens framöver, förklarar Cecilia Lundin.

– Konkurrensen hårdnar men ju bättre ett företag är på att jobba med de här frågorna desto mer attraktivt är det.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Nätverkande med företag boostar kvinnor som läser till ingenjör

HALLÅ DÄR Madelen Porserud, som tillsammans med tre andra civilingenjörer grundat Female Leader Engineer. Vad går det ut på?
NYHET Publicerad:

Fokus på kravprofilen breddar Sodexos rekrytering

MÅNGFALD Rekrytering baserad på kompetens har lett till större mångfald och bättre business på Sodexo. ”Vi tittar noga på vad som verkligen krävs för ett visst jobb. Måste personen kunna svenska till exempel?”, säger Emma Tägt Kernan, hr- och rekryteringsansvarig.
NYHET Publicerad:

Kvinnor ökar dynamiken i bilfabriken

JÄMSTÄLLDHET I dag är nästan var tredje anställd på Volvo Cars fabrik i Göteborg kvinna. För knappt tre år sedan var det inte ens var femte. "Vi var helt snett ute när det gällde genusbalansen", säger Anu Lipponen, ansvarig för jämställdhet och mångfald.
NYHET Publicerad:

”Utlandsfödda ett otroligt kapital”

KOMPETENS En kartläggning av Liljas Personbilars rekryteringsbehov visade att något radikalt måste göras. Som ett led i det har företaget anställt ett antal nyanlända. ”Att det kommer hit så många med bra utbildning som vi kan anställa är en fantastisk möjlighet”, säger vd:n Mats Melander.
NYHET Publicerad:

Akut brist på bussförare

DEBATT Bristen på bussförare är stor. Förklaringen är pensionsavgångar och att för få har rätt körkortsbehörighet. ”Nu gäller det att vända trenden. Därför behövs det långsiktiga och offentliga satsningar i samarbete med branschen för att lösa situationen”, skriver Transportföretagen i en debattartikel.
NYHET Publicerad:

Plåtföretagare: "Det skär i själen varje gång vi får en uppsägning"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Det saknas mer än 2 000 plåtslagare i Sverige. Lödde Plåt vill se fler åtgärder från politiken för att kunna rekrytera fler medarbetare. "Utbildning är jättebra, men det behövs också andra insatser", säger vd Jörgen Rasmusson.
NYHET Publicerad:

Större trygghet får fler kvinnor att starta eget

ENTREPRENÖRSKAP Kvinnors företagande har inte ökat nämnvärt de senaste 35 åren. Det är synd för fler företagande kvinnor ökar mångfalden, ger ett mer varierat näringsliv och ökar Sveriges BNP, enligt entreprenörsprofessorn Carin Holmquist.
NYHET Publicerad:

"Mångfald hänger tätt ihop med meritokrati"

MÅNGFALD Det är full fart i säkerhetsbranschen och företagen brottas med att hitta personal. Nokas satsar på ökad mångfald, och nyckeln till att lyckas är att det inte finns informella vägar till makten och att det finns en öppenhet kring hur rekrytering går till, enligt hr-chefen Karl Sandberg.
NYHET Publicerad:

Boliden rekryterar på bred front

KOMPETENS Smältverket Boliden Rönnskär i Skelleftehamn står inför en stor utmaning. De närmaste åren går var fjärde medarbetare i pension, och det har fått företaget att tänka om och bredda sin rekrytering. Fokus ligger på cheferna.
NYHET Publicerad:

17-nätverket peppar kvinnor att expandera sina bolag

HALLÅ DÄR Lena Apler, Collectors grundare och styrelseordförande, och en av kvinnorna bakom 17-nätverket. Varför startade ni det här initiativet?
NYHET Publicerad:

Integration när den är som bäst

INTEGRATION På Borox International i Eneryda jobbar 70 personer med att producera slitstål till entreprenadmaskiner runt om i världen. Alexander Denes är platschef och berättar om företagets integrationstänk.
NYHET Publicerad:

”Bättre samarbete kan lösa företagens kompetensförsörjning”

DEBATT "Kompetensbrist och svårigheter att rekrytera är en av de största utmaningarna för svenska företag, många gånger med missade affärsmöjligheter som resultat. Bättre samarbete mellan näringslivet och universitet och högskolor är en nyckelfaktor för att lösa problemet", skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation och Emil Görnerup, forskningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Nätverk för kvinnor stärker it-studenter i Karlstad

HALLÅ DÄR Marie-Therese Christiansson, koordinator för nätverket ITQ och proprefekt för Handelshögskolan i Karlstad. Vad är ITQ?
NYHET Publicerad:

Praktik i toppklass lockar unga till teknikföretag

KOMPETENS Att bredda rekryteringsbasen är en utmaning för företag i norrländska Lycksele där lediga tjänster ofta inte har en enda sökande. Det konstaterar Elisabeth Nordström, vd på Lycksele Plåtprodukter som arbetar hårt för att få kvinnor och unga att inse att jobbet inte längre är smutsigt och tungt.
NYHET Publicerad:

Fem tips för att lyckas med rekryteringen

REKRYTERING Kampen om kompetensen hårdnar. I lägen där rekryterings- och konsultföretaget Placera Personal tidigare kunde presentera flera starka kandidater, handlar det idag om ett mindre urval, enligt företagets vd Elisabet Holmene.
NYHET Publicerad:

"Mångfald är en överlevnadsfråga"

STRATEGI Rekryteringen måste breddas för att lösa kommande kompetensbehov i välfärdsbranschen, enligt Rasmus Nerman, vd på Humana. ”Mångfald handlar inte bara om framgång utan om överlevnad”. Det är först när jämställdhet och mångfald blir en del av företagets DNA som det inte behövs några policys längre.
NYHET Publicerad:

”Utan konkurrenskraft ingen välfärd”

KONKURRENS Konkurrenskraftiga företag garanterar välfärden. Men varför är det ingen som diskuterar Sveriges globala konkurrenskraft? Det är en ödesfråga för framtiden, menade deltagarna när Svenskt Näringsliv inledde årets seminarier i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Sammanhållet lärlingssystem viktigt för konkurrenskraften

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensförsörjningsfrågan påverkar svensk konkurrenskraft i allt högre grad. Det är den allra viktigaste frågan för Svenskt Näringsliv just nu, konstaterade Caroline af Ugglas, vice vd, vid ett seminarium. Svenskt Näringsliv arbetar för närvarande med principprogram för lärlingsutbildningar, som är tänkt att avhjälpa problemet.
NYHET Publicerad:

”Vården kan vara tyngre än att jobba på ett bygge”

HALLÅ DÄR Linn Gergi, snickare på JM. Du har med fem andra kvinnliga lärlingar dragit igång Snickarpodden. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

STRATEGI Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.