Telia Company boostar unga tjejer

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.

Cecilia Lundin, Telia Company

"Konkurrensen hårdnar men ju bättre ett företag är på att jobba med de här frågorna desto mer attraktivt är det", säger Cecilia Lundin om Telia Companys arbete med jämställdhet och mångfald.

För Telia Company är ett systematiskt arbete med företagskultur och värdegrund kärnan för nå större jämställdhet och mångfald, förklarar Cecilia Lundin, globalt ansvarig för hr, varumärke och hållbarhet på Telia Company.

Men samtidigt som det är ett integrerat arbetssätt i vardagen är det också ett långsiktigt arbete. För att få fler kvinnor i ledning och styrelse måste ett stadigt inflöde med kvinnor som sedan får växa i organisationen säkerställas.

– Visst handlar det om nätverk och möjligheter men det handlar också om att boosta unga tjejer till att ta för sig.

För Telia Company gäller det att ha en miljö som attraherar nya medarbetare men som också gör att de utvecklas och vill stanna. Och så länge arbetet är tydligt värdegrundsbaserat och integrerat på ett naturligt sätt i allt som görs kommer det att bära frukt, förklarar hon.

– Vår ambition är hög och mångfald är en av många viktiga komponenter för att skapa en högpresterande organisation som levererar det den ska, men också för att vara en bra och attraktiv arbetsplats.

Branschen har en utmaning när det gäller fördelningen män-kvinnor, konstaterar hon. Talangpoolerna som Telia Company rekryterar från är mansdominerade eftersom de tekniska utbildningarna på högskola och universitet är det.

Det är ett av skälen till att Telia Company satsar på att nå barn och unga. Anställda är ute i skolorna och pratar om digitalisering och hur det är att jobba på ett företag som Telia Company.

– Då fångar vi upp unga tjejer tidigt och får dem intresserade av digitalisering och dess effekt i samhället.

Men för Telia Company handlar det inte bara om att vara ute på skolorna för att marknadsföra sig och locka fler kvinnor. Företaget har också ett samhällsansvar att vara delaktig tidigt i kedjan och påverka hur utbildningar läggs upp för att attrahera fler kvinnor.

– Det är ett långsiktigt arbete för att stötta de samhällsfunktioner som jobbar med att fånga upp unga tjejer tidigt. Ju fler kvinnor som kan vara förebilder och berätta sin historia, desto lättare blir det att se en teknisk utbildning som vägen framåt till en intressant och spännande karriär.

För nästa generation är mångfald och inkludering en hygienfråga, konstaterar hon. Något som tas för givet. Och därför ska Telia Company liksom andra stora företag se det som ett sätt att arbeta på.

Mångfald krävs för att skapa den kreativitet och innovation som behövs för att vara långsiktigt framgångsrik. Nya generationer är mer kräsna när de väljer arbetsgivare. Företag med tydliga inkluderande kulturer, som jobbar med värderingar och där människorna är i centrum kommer att ha lättare att attrahera rätt kompetens framöver, förklarar Cecilia Lundin.

– Konkurrensen hårdnar men ju bättre ett företag är på att jobba med de här frågorna desto mer attraktivt är det.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Sammanhållet lärlingssystem viktigt för konkurrenskraften

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensförsörjningsfrågan påverkar svensk konkurrenskraft i allt högre grad. Det är den allra viktigaste frågan för Svenskt Näringsliv just nu, konstaterade Caroline af Ugglas, vice vd, vid ett seminarium. Svenskt Näringsliv arbetar för närvarande med principprogram för lärlingsutbildningar, som är tänkt att avhjälpa problemet.
NYHET Publicerad:

”Vården kan vara tyngre än att jobba på ett bygge”

HALLÅ DÄR Linn Gergi, snickare på JM. Du har med fem andra kvinnliga lärlingar dragit igång Snickarpodden. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

STRATEGI Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.
NYHET Publicerad:

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

KOMPETENS BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.
NYHET Publicerad:

Välutbildade kvinnor tar plats i modernt arbetsliv

JÄMSTÄLLDHET Kvinnor tar allt oftare plats på nyckelpositioner i mansdominerade företag. ”I en tjänstebaserad ekonomi passar jobben ofta bättre för kvinnor”, säger analytikern Nima Sanandaji.
NYHET Publicerad:

AstraZenecas vd om framtiden: ”Många utmaningar”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensbristen drabbar alla branscher. Inte ens det globala bioläkemedelsföretaget AstraZeneca är förskonat. ”Vi måste ha oerhört konkurrenskraftiga villkor för att kunna verka på en global marknad”, säger Jan-Olof Jacke, vd.
NYHET Publicerad:

Satsning på jämställdhet fick fart på affärerna

JÄMSTÄLLDHET Ingen på Liljewall arkitekter räknade med att satsningen på jämställdhet skulle bidra till en rekordsnabb utveckling av företaget. ”Jämställdhetsarbete kan vara en motor för en ännu större förändringsprocess – det är häftigt!”, säger kontorschefen Harald Gamrell.
NYHET Publicerad:

Telia Company boostar unga tjejer

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.
NYHET Publicerad:

"Verklig jämställdhet kräver nytänkande"

INNOVATION Klassiska insatser räcker inte för att lyckas med jämställdhet fullt ut. Det krävs att företaget tänker innovativt i hur mål sätts, hur medarbetare involveras och vilka åtgärder som genomförs. Det visar professor Malin Lindbergs forskning
NYHET Publicerad:

Industriföretag lockar unga med personliga möten

HALLÅ DÄR Annika Franzén, hr-direktör på Väderstad. Du utsågs nyligen till Årets innovatör på Universum Awards. På vilket sätt tänker du och Väderstad nytt?
NYHET Publicerad:

Onödigt att förbjuda mobiltelefoner i skolan

UTBILDNING "Vare sig man gillar det eller inte kommer digitaliseringen att utgöra en allt större del av människors vardag. Det gäller i alla sektorer, även i skolan", menar Fredrik von Essen, näringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen.
NYHET Publicerad:

"Befängd idé låta myndighet avgöra företagens rekrytering"

ARBETSKRAFTSINVANDRING Socialdemokraterna vill ha en skärpt lagstiftning kring arbetskraftsinvandring. Kontrollerna ska utföras av en statlig myndighet, inte av arbetsmarknadens parter. Vd Carola Lemne tycker att idén är befängd.
NYHET Publicerad:

Kvalificerade tjänster lämnar landet

KOMPETENS Allt fler kunskapsintensiva tjänsteföretag flyttar jobben utomlands på grund av kompetensbrist. Det visar en ny rapport från Almega.
NYHET Publicerad:

Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder. 
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist lägger expansionsplaner på is

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag som försökt rekrytera nya medarbetare har haft svårt att hitta rätt kompetens. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det gör att planerad expansion läggs på is och företagen får svårt att möta kundernas behov.
NYHET Publicerad:

Glödhet spelutvecklare syns på radarn 

KOMPETENS I somras hade spelutvecklaren Massive Entertainment 400 anställda. Idag är det 480. För att klara tillväxt i en överhettad it-bransch jobbar sex personer heltid med rekrytering via sociala medier och på högskolor. ”Vi ser till att finnas på deras radar”, säger hr-chefen Magdalena Schultze.
NYHET Publicerad:

Kvinnor på bild ska göra teknikbranschen mer attraktiv

HALLÅ DÄR Elin Östblom som driver Teknikföretagens projekt Bredda bilden. Vad går det ut på?
NYHET Publicerad:

Företagen hittar inte rätt arbetskraft

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag har svårt att hitta rätt medarbetare. Gymnasie- och högskoleutbildningar med låg relevans för näringslivet är en av förklaringarna, visar Svenskt Näringslivs nya rekryteringsenkät.
NYHET Publicerad:

Succé för rekrytering av nyanlända

INTEGRATION Sedan två år jobbar teknikföretaget ÅF intensivt med att rekrytera nyanlända ingenjörer och ingenjörer med utländsk bakgrund som bor i Sverige. Till en början gick det trögt men när det väl lossnade blev det succé. Företagets diversity coach, Amir Nazari, leder satsningen.
NYHET Publicerad:

Skogsföretag tvättar bort smutsstämpel

JÄMSTÄLLDHET För Domsjö fabriker ger skolsamarbeten en chans att visa upp en intressant arbetsplats som inte alls är smutsig och fysiskt tung längre. Det har lockat fler kvinnliga sökande och företaget fortsätter sin prisade satsning på jämställdhet, enligt vd:n Lars Winter.