NYHET20 februari 2008

Snabb tillväxt för ödmjuk nybyggare

Hans hemserviceföretag har växt från en till 300 anställda på bara sju år. För det prisades Besim Akdogan nyligen med utmärkelsen "Årets nybyggare". Men själv ser han sig inte som någon förebild. Han är nöjd så länge kunderna är nöjda.

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Besim Akdogan, som grundat och driver hemserviceföretaget Omsorgshuset, kom till Sverige från Turkiet med sin familj som sexåring. Han växte upp med en funktionshindrad syster och efter att ha sommarjobbat som personlig assistent kände han att det fanns ett behov av en mer personlig och nära omsorg i hemmet.

Som 27-åring bestämde han sig därför för att starta ett eget hemtjänstföretag, som skulle ge vårdtagarna mer att säga till om i utformningen av vården. Från början bestod företaget bara av honom själv, men redan inom ett år hade Besim Akdogan 40 anställda. Och så har det rullat på. Idag, sju år senare, har Omsorgshuset 300 anställda och en omsättning på 75 miljoner kronor.

Nyligen belönades Besim Akdogan för detta framgångsrika företagande med utmärkelsen ”Årets nybyggare”, som delas ut av stiftelsen IFS, som arbetar för att främja och lyfta fram invandrarföretagare.

Priset delades ut av kung Carl XVI Gustaf vid en ceremoni på kungliga slottet.

– Det var stort. Att få träffa kungen och komma upp på slottet det var spännande, säger Besim Akdogan.

Annars är han väldigt blygsam när han beskriver sin gärning.

– Jag ser mig inte som någon förebild. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att företaget skulle bli så stort när jag startade det. Allt har gått så fort. Det har bara rullat på, säger han.

Drivkraften i hans entreprenörskap ligger i friheten att kunna bestämma själv, dels över hur företaget utvecklas, dels över sin egen tid.

– Det känns också skönt att veta att det vi gör är något bra för människor som har särskilda behov. Det är viktigt att vi tar hand om våra äldre, säger Besim Akdogan.

Han framhåller att han verkligen gillar sitt jobb och att han sätter servicen till kunderna först.

– För mig är det viktigast hur vi arbetar i hemmen. Vi jobbar närmare och mer personligt med våra kunder och är alltid tillgängliga. Våra kunder får vara delaktiga i valet av hemtjänstpersonal och vi är alltid mycket noga med att informera om kundernas rättigheter och om vilken vård de kan förvänta sig. Våra kunder ska alltid få det där ”lilla extra”, säger Besim Akdogan.

Breddad rekryteringNyföretagandeEntreprenörskapIntegration
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist