NYHET27 januari 2017

Orimliga kontroller vid upphandling

Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.

Att kräva utdrag ur belastningsregistret kan leda till att företag väljer att avstå från att delta i offentliga upphandlingar, anser upphandlingsexpert Birgitta Laurent.
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Från årsskiftet gäller nya regler för offentlig upphandling. Där ställs krav på myndigheten att kontrollera att anbudsgivare inte har gjort sig skyldig till något av de brott som omnämns i LOU. Utdrag ur belastningsregistret måste begäras i varje enskild upphandling för alla personer som företräder ett vinnande företag. Följden är att vd, styrelseledamöter, särskilda firmatecknare och revisorer måste begära ut utdrag från polisen.

Men det stannar inte där. Även vid en kompletterande upphandling, en så kallad förnyad konkurrensutsättning, krävs ytterligare registerutdrag.

Mot den bakgrunden uppmanar Företagarna, Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, samt Svenskt Näringsliv regeringen att göra något åt den uppkomna situationen. Och det är bråttom, skriver organisationerna i en formell begäran.

De anser att den tidigare ordningen fungerade väl. Myndigheter kunde då begära ut information ur belastningsregistret, när det fanns anledning till det.

Tanken med de nya upphandlingsreglerna är bland annat att minska den administrativa börden för alla inblandade parter, men obligatoriska utdrag ur belastningsregistret innebär mer pappersarbete, enligt de tre organisationerna.

De bedömer också att det finns en risk för att den personliga integriteten kränks, då utdragen även innehåller mindre förseelser, som till exempel rattonykterhet.

– Det är olämpligt att upphandlande myndigheter hanterar fullständiga utdrag ur belastningsregistret eftersom de blir allmänna handlingar, som kan begäras ut av vem som helst, säger jurist Birgitta Laurent.

– Men det stora bekymret är att företag väljer att avstå från att delta i offentliga upphandlingar, vilket är ett stort samhällsekonomiskt problem. Vi behöver fler anbudsgivare, inte färre, tillägger hon.

För Tranåsbaserade möbelföretaget European Furniture Group är offentlig upphandling vardagsmat. Hälften av verksamheten riktar sig mot offentlig sektor.

Vd Marcus Westdahl konstaterar att de nya reglerna om utdrag ur belastningsregistret är så färska att det saknas tydliga riktlinjer, som gör det svårt att förutse alla konsekvenser. Men han bedömer att belastningen blir tung på såväl företag, upphandlande myndighet som polis. I spåren följer risk för överklagande vilket är slöseri med skattepengar, enligt Westdahl.

Han är inte motståndare till höga krav och kontroller vid en upphandling som gäller försvarsmateriel. Men för European Furniture Group är det praktiskt omöjligt att begära registerutdrag vid varje förnyad konkurrensutsättning.

– Det skulle kräva en löpande rutin, där runt tio medarbetare fortlöpande skickar iväg förfrågningar om utdrag ur belastningsregistret. En vansinnig administration väntar.

Han är också tveksam till om det är rimligt att en person som återfinns i ett belastningsregister ska vara brännmärkt för livet.

Marcus Westdahl flaggar därför för en mer ”pragmatisk hållning”.

– Tänk igenom konsekvenserna innan ni driver igenom detta fullt ut, uppmanar han politikerna.

Även SKL, Företagarna och Svenskt Näringsliv vill räta ut frågetecken. I sin hemställan skriver de att det finns oklarheter i lagstiftningen som regeringen behöver klarlägga.

– Vi behöver vägledning, säger Birgitta Laurent.

Offentlig upphandlingUpphandling
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist