Arbetsgivardag Johannishus
Foto: Krisztina Andersson

Konsten att vara arbetsgivare

NYHET Publicerad

ARBETSGIVARDAG Det är så mycket man ska ha koll på som arbetsgivare, allt från nya regler som kommer till hur man hittar rätt medarbetare, men även vilket stöd som finns att få från olika organisationer. För råd och inspiration hölls därför nyligen en Arbetsgivardag i Blekinge för Svenskt Näringslivs medlemsföretag.

Carina Centrén

Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv Blekinge

Foto: STEFAN TELL

– I mina kontakter med företagare möter jag allt för ofta problemställningar när det gäller företagens kompetensförsörjning. Vidare så har företagen frågor som rör arbetsmiljön och hållbarhet och hur de ska utforma sitt arbete utifrån det för att vara ett attraktivt företag. Av den anledningen så är det självklart för oss, Svenskt Näringsliv, att erbjuda våra medlemsföretag tillfällen för att ge råd och fakta i rollen som arbetsgivare - en Arbetsgivardag helt enkelt, säger Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv i Blekinge.

På Arbetsgivardagen gavs fakta, tips och inspiration till företagare om hur arbetsgivarrollen kan underlättas. Ett 50-tal arbetsgivare deltog och fick lyssna till företrädare från organisationerna TRR, Visita, Finfa, Teknikföretagen och Sveriges Byggindustrier. Dagen innehöll flera olika programpunkter, alla med syfte att underlätta i företagens vardag som arbetsgivare. För er som inte hade möjlighet att delta på Arbetsgivardagen vill vi ge en kort sammanfattning av de olika ämnen som stod med på agendan.

mingel

Dynamik i gruppen

Vad ska man göra om medarbetare i en arbetsgrupp inte drar jämnt eller om den enskilda medarbetaren upplevs som knepig och samarbetssvår? Karin Johnsson, rådgivare på TRR, rätade ut några av frågetecknen. Hon pekade på olika personlighetstyper och hur man bemöter dessa i olika situationer.

Karin Johnsson

Karin Johnsson, rådgivare TRR

Foto: Krisztina Andersson

Karin Johnsson inledde med att utgå från personlighetsanalysen MBTI, Myers-Briggs Type Indicator.

– Analysen är inget test utan ett verktyg för ökad självkännedom, vilket är värdefullt för att också förstå gruppsammansättningar. Alla människor har alla egenskaper men vi använder dem olika. Det finns ingen personlighetstyp som är bättre eller sämre än någon annan, sa Karin Johnsson.

Hon underströk skillnaden mellan preferens och förmåga och gav exempel på hur, enligt analysmodellen, de olika personlighetstyperna hämtar energi.

– Man talar om extroverta och introverta personer. En extrovert person behöver få prata med människor och vill ha respons på det den säger. En extrovert person tenderar att agera först och tänka sedan, ett snabbt tempo är utmärkande. En sådan person tar ofta över verbalt. Den andra ytterligheten är de som är introverta, de som behöver tid för att reflektera. De vill veta att det de säger och tänker är rätt och riktigt. En introvert person kan lätt uppfattas som att den inte bidrar på möten eller i andra sammanhang. Blyghet har inget med att göra om man är extrovert eller introvert, blyghet är en egenskap.

Karin Johnsson drog paralleller till hur dagens samhälle fungerar där snabba beslut och en utåtriktad karaktär premieras.

– I dag lever vi i ett samhälle som vill att vi ska vara extroverta men i en personalgrupp är det viktigt att ha med även de introverta.

Här handlar det om att ta tillvara på båda sidors unika förmågor och preferenser. En utförlig agenda inför ett möte och en inbjudan till diskussion och samtal efteråt kan få med båda personlighetstyperna.

– Hur fattar vi våra beslut, utifrån tanke eller känsla? Det finns inget som är rätt eller fel men det blir så mycket lättare om vi förstår varandra och hur vi fungerar: ”Jasså, du fattar dina beslut på det sättet, jag fattar mina beslut så här”. Det är när vi inte förstår varandra som konflikten uppstår. Mitt budskap här idag är att försöka vara uppmärksam på hur man själv är och fungerar och hur man bemöter andra, sa Karin Johnsson.

Medarbetare som inte funkar

Lars Lindqvist, chef på Teknikföretagen Region Syd, gav vägledning och råd i svåra situationer och om hur du som arbetsgivare kan agera. Han redde ut begreppen ”avsked” och ”uppsägning på grund av personliga skäl”.

Lars Lindqvist
Foto: Krisztina Andersson

Lars Lindqvist, Teknikföretagen.

– En anställning kan upphöra av flera skäl, egen uppsägning, uppsägning från arbetsgivaren, uppnådd pensionsålder eller sjukersättning, det som tidigare kallades sjukpension. Det vi ser mycket av idag är avsked av personliga skäl och här måste man som arbetsgivare ha rejält på fötter. Det räcker inte med att ha rätt, det handlar om att få rätt, sa Lars Lindqvist.

Vanligaste misskötseln på arbetsplatsen är olovlig frånvaro, att man helt enkelt inte kommer i tid eller håller tider. Lars Lindqvist gav rådet att våga ta tag i problemen direkt när de uppstår, oavsett vad för typ av misskötsel det handlar om.

– Och se till att snabbt dokumentera misskötsamheten. Tydlighet är a och o när en medarbetare missköter sig på arbetsplatsen. Det är hela tiden arbetsgivaren som ”bygger caset” och det är självklart bra om man har facket med sig i arbetet, sa Lars Lindqvist.

Hållbart företagande

Sara Sundquist, livsmedels- och hållbarhetsstrateg på Visita, talade om hållbart företagande och presenterade nyheter inom hållbarhetsområdet och vilka hållbarhetsbegrepp som är kopplade till företagare och arbetsgivare.

Sara Sundquist

Sara Sundquist, Visita.

Foto: Krisztina Andersson

– Vad är hållbarhet? Välgörenhet är inte hållbarhet utan ett plåster. Hållbarhetsarbete bygger på att man löser något, inte plåstrar om. Men det måste finnas en ekonomisk bärighet i ett företag eller stat för att kunna jobba med hållbarhet.

Sara Sundquist gav sina tips på hur företagen kan jobba hållbart på ett tids- och kostnadsmedvetet och effektivt sätt.

Att bygga systematiskt arbetsmiljöarbete

Under rubriken systematiskt arbetsmiljöarbete gav Charlotta Gottschalk Dieden, arbetsmiljörådgivare på Sveriges Byggindustrier Syd, sina råd på hur man som företagare slipper slå knut på sig själv för att upprätta arbetsmiljöpolicy och riktlinjer i linje med vad lagstiftningen kräver.

Charlotta Gottschalk Dieden
Foto: Krisztina Andersson

Charlotta Gottschalk Dieden, Sveriges Byggindutrier.

– Dela upp arbetet och bestäm dig för till exempel att jobba med några punkter den ena månaden, exempelvis belastningsergonomi och risker. Nästa månad jobbar du med buller, vibrationer eller värdegrunder.

Att involvera medarbetare och bjuda in till engagemang kan underlätta för arbetsgivaren i arbetet med att bygga upp ett systematiskt arbetsmiljöarbete.

– Aktiviteterna får inte bli en sidovagn till verksamheten. Det viktiga är att ansvaret för aktiviteterna och åtgärderna ligger på dem eller den som verkligen kan göra något åt riskerna, sa Charlotta Gottschalk Dieden.

Skyddsronder brukar vara det vanligaste sättet att inventera risker på en arbetsplats eller företag. Ett annat och enklare sätt kan vara att samla frågan till en personal- eller arbetsplatsträff.

– Låt alla få varsin postit-lapp och skriv ner risker på arbetsplatsen. Då har du som arbetsgivare lätt fått ihop 10–15 punkter som dina medarbetare anger som risker som du kan börja arbeta med och följa upp. Det ska vara enkelt att göra rätt, sa Charlotta Gottschalk Dieden.

Var finns min personal?

Hur hittar du som företagare ny arbetskraft och rätt kompetens? Ett sätt kan var att surfa ut i de sociala medierna och målmedvetet söka på kompetenser.

Linus Zackrisson

Linus Zackrisson, Optimal Advice.

Foto: Krisztina Andersson

Linus Zackrisson, rådgivare för rekrytering via sociala medier, Optimal Advice, visade på konkreta exempel på hur arbetsgivare hittar rätt i den digitala sökdjungeln.

– Utan tvekan är det fler företag som börjar använda sig av rekrytering via sociala medier, digitala plattformar har blivit ett viktigt verktyg, sa Linus Zackrisson.

Andra inslag under inspirationsdagen var föreläsningar om tjänstepension med Åsa Blomberg, försäkringskonsult på Finfa, och om hur Trygghetsrådet kan vara stöttning för arbetsgivare och företag när det gäller rådgivning och kompetensutveckling.

Krisztina Andersson

Läs mer

Finfa: www.finfa.se

TRR: www.trr.se

Prenumerera gärna på våra nyhetsbrev, mer information hittar du HÄR.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Samverkan mellan skola och näringsliv bör vara en naturlig del i elevernas vardag

GÄSTKRÖNIKA "Jag är övertygad om att det är viktigt att skola och näringsliv möts och samverkar för att eleverna ska få den bästa utbildningen och vara redo för kommande arbetsliv." Det skriver Malin Karlsson, före detta studentmedarbetare Svenskt Näringsliv Blekinge, i en krönika.
NYHET Publicerad:

Bjud in varandra till manegen och kratta tillsammans

JOBBSKAPARE Max Michelson växte upp som cirkus- och skådespelarson och har själv erfarenhet från att stå på scen som skådespelare och clown. Nu driver han eget företag i Ronneby, MaxIT Consulting, och han gillar att vara personen som står mitt i manegen och projektleda andra.
NYHET Publicerad:

Företagsamma skolor satte frö för att gilla jobbskaparna

GILLA JOBBSKAPARNA I Blekinge har flera av länets skolor haft extra fokus på företagsamheten i konceptet Gilla Jobbskaparna genom att odla solrosor. "Med Gilla Jobbskaparna såg jag en möjlighet att visa hur eleverna efter en egen idé kan starta ett eget företag, bli självförsörjande och till och med skapa jobb åt andra", säger Yngve Hansson, studie- och yrkesvägledare på Nättrabyskolan.
NYHET Publicerad:

Goda erfarenheter av ex-jobb ger blodad tand

SAMVERKAN För Wugang Tailored Blanks i Olofström har samarbete med Blekinge Tekniska högskola blivit en riktig framgång. "Det är verkligen en win-win-situation när vi kan bidra till att studenterna når sina mål, samtidigt som vi får chans att testa nya projekt", säger produktionschefen.
NYHET Publicerad:

Politiker, gör om och gör rätt!

PERSONALLIGGARE När de nya reglerna för personalliggare kom från Skatteverket trodde Nina Andersson, ägare till Ninas Konditori i Mörrum, inte att det var sant. Reglerna innebär att såväl ägaren som ägarens familjemedlemmar, inkluderat barn, ska skrivas in och ut i personalliggaren, om de på något sätt hjälper till i företaget. Ett misstag, av familjen eller någon anställd, så väntar böter.
NYHET Publicerad:

Svenska studenter börjar jobba för sent

ETABLERINGSÅLDER Det tar lång tid för svenska studenter att etablera sig på arbetsmarknaden, jämfört med studenter i exempelvis Norge och Danmark. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. För personerna själva innebär det lägre pensioner och livslön, och för staten minskade skatteintäkter.
NYHET Publicerad:

Tack, kan vi sluta jaga företagarna i välfärden nu?

KOMMENTAR Nu har riksdagen, till slut, röstat ner regeringens förslag om att begränsa vinsterna i skola och omsorg. Förhoppningsvis ser vi slutet på en cirkus som pågått under många år. Trots alla brösttoner och utfall mot de privata alternativen tog regeringen fram ett förslag som är så slarvigt och snedvridet att det aldrig skulle kunna röstas igenom. Vad var egentligen meningen med detta, förutom att skapa oreda och osäkerhet?
NYHET Publicerad:

Vad är vinsten med vårdskatten för samhället?

SKATT Riksdagen har nu fattat beslut om att anställda ska behöva betala skatt på sjukvårdsförsäkringar och hälso- och sjukvård som deras arbetsgivare betalar. Detta innebär även att en anställd begränsas i möjligheten att erbjudas bruttolöneavdrag för hälsovård som arbetsgivaren betalar för.
NYHET Publicerad:

Politikerbeslut och myndighetskrav hindrar företagsutvecklingen

DIALOGMÖTE Ett vinsttak skulle strypa välfärdsföretagens möjligheter att utvecklas och leda till konkurser för många små och medelstora företag. Något som inte bara oroar och väcker känslor hos välfärdsföretagare.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet i Blekinge är upp och ner

FÖRETAGSKLIMAT Företagen i Blekinge ger bättre betyg i två av fem kommuner jämfört med föregående år och sämre i två kommuner. "Det är glädjande att företagsklimatet förbättras i två kommuner men självklart skulle jag vilja se förbättringar i alla fem", säger Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv Blekinge.
NYHET Publicerad:

40 procent av rekryteringsförsöken i Blekinge misslyckas

ARBETSMARKNAD Kompetensbehovet hos företagen i Blekinge är stort och svårigheterna att rekrytera medarbetare med rätt kompetens är mer utbredd än på länge. Efterfrågan på personer från yrkesprogram och yrkeshögskolor är enormt och det är brister inom i princip alla branscher.
NYHET Publicerad:

Elever på företagsbesök bland robotar och maskiner

SAMARBETE Kallingeskolans årkurs 6 var under förra våren framgångsrika solrosodlare som nu mottog vinsten i form av ett besök på det lokala företaget Kockums Maskin AB som bara ligger ett stenkast från skolan – ett besök som blev mycket uppskattat av både elever och företagsrepresentanter.
NYHET Publicerad:

Lärare gästar det lokala näringslivet

SAMVERKAN På Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby besöker lärarna ett par gånger om året det lokala näringslivet. Senast var det Orbit One AB, Fueltech Sweden AB, Riflex Film AB, Kockums Maskin AB och Nordic Vehicle Conversion AB som tog emot lärare på studiebesök. Svenskt Näringslivs skolnätverksansvarige studentmedarbetare i Blekinge var med på besöket hos Orbit One AB för att få en inblick i skolans arbete och vilka aktuella kompetensfrågor företaget har.
NYHET Publicerad:

Blekinges företagare missnöjda med Arbetsförmedlingen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Bara 23 procent av företagen i Blekinge planerar att ta hjälp av Arbetsförmedlingen under de närmaste åren. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Det är ett underbetyg för myndigheten, säger Carina Centrén, regionchef för Svenskt Näringsliv i Blekinge.
NYHET Publicerad:

Checka In – där två världar möts

JOBBSKAPARNA Det är så fantastiskt roligt men samtidigt en stor och viktig utmaning, säger Anna Johansson som svar på varför hon startat en libanesisk restaurang i Sölvesborg. Företaget är ett resultat av att nyanlända kom till ett asylboende i Sölvesborg 2014.
NYHET Publicerad:

"Här får vi se hur det fungerar i verkligheten"

SAMARBETE Victoria Hallberg och Felicia Eriksson är två företagsamma elever på Vägga Gymnasieskola som har valt att praktisera hos riksdagsledamoten Annicka Engblom (M) från Blekinge. Företagsamhet och näringslivsfrågor är en självklar del på agendan.
NYHET Publicerad:

Stora krav ställs på små företag

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Annicka Engblom, moderat riksdagsledamot från Blekinge, möter gärna företagare för att diskutera olika frågeställningar som företagen har i sin vardag. Oavsett bransch så är det ofta frågor om regelkrångel, skatter och anställningsfrågor som lyfts fram från företagarna. Kraven på företagen är stora och omfattande och tar oftast ingen hänsyn till företagens storlek.
NYHET Publicerad:

Jobbskaparna är hjältar – det vill vi uppmärksamma

JOBBSKAPARNA Det är företagsamma människor som skapar jobben. Vill vi att fler ska förverkliga sina idéer och starta företag krävs rätt förutsättningar. Därför vill vi under april månad rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna", säger regionchef Carina Centrén.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap på riktigt

UNG FÖRETAGSAMHET Årets upplaga av Ung Företagsamhets mässa i Blekinge/Bromölla slog nytt rekord! 140 utställande UF-företag och över 300 UF-elever vittnade än en gång om gymnasieelevers företagsamhet och drivkraft.
NYHET Publicerad:

”Var tydligare med vad ni står för”

DIALOGMÖTE Politikerna missar att vara tydliga med hur de partiideologiskt vill driva de samhällsutvecklande frågorna, däribland näringslivslivsfrågorna. Det var ett av budskapen när företagare i Blekinge nyligen mötte politikerna i Karlskrona för samtal kring företagsutveckling och näringslivsfrågor.