Arbetsgivardag Johannishus
Foto: Krisztina Andersson

Konsten att vara arbetsgivare

NYHET Publicerad

ARBETSGIVARDAG Det är så mycket man ska ha koll på som arbetsgivare, allt från nya regler som kommer till hur man hittar rätt medarbetare, men även vilket stöd som finns att få från olika organisationer. För råd och inspiration hölls därför nyligen en Arbetsgivardag i Blekinge för Svenskt Näringslivs medlemsföretag.

Carina Centrén

Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv Blekinge

Foto: STEFAN TELL

– I mina kontakter med företagare möter jag allt för ofta problemställningar när det gäller företagens kompetensförsörjning. Vidare så har företagen frågor som rör arbetsmiljön och hållbarhet och hur de ska utforma sitt arbete utifrån det för att vara ett attraktivt företag. Av den anledningen så är det självklart för oss, Svenskt Näringsliv, att erbjuda våra medlemsföretag tillfällen för att ge råd och fakta i rollen som arbetsgivare - en Arbetsgivardag helt enkelt, säger Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv i Blekinge.

På Arbetsgivardagen gavs fakta, tips och inspiration till företagare om hur arbetsgivarrollen kan underlättas. Ett 50-tal arbetsgivare deltog och fick lyssna till företrädare från organisationerna TRR, Visita, Finfa, Teknikföretagen och Sveriges Byggindustrier. Dagen innehöll flera olika programpunkter, alla med syfte att underlätta i företagens vardag som arbetsgivare. För er som inte hade möjlighet att delta på Arbetsgivardagen vill vi ge en kort sammanfattning av de olika ämnen som stod med på agendan.

Arbetsgivardagen Johannishus

Dynamik i gruppen

Vad ska man göra om medarbetare i en arbetsgrupp inte drar jämnt eller om den enskilda medarbetaren upplevs som knepig och samarbetssvår? Karin Johnsson, rådgivare på TRR, rätade ut några av frågetecknen. Hon pekade på olika personlighetstyper och hur man bemöter dessa i olika situationer.

Karin Johnsson TRR

Karin Johnsson, rådgivare TRR

Foto: Krisztina Andersson

Karin Johnsson inledde med att utgå från personlighetsanalysen MBTI, Myers-Briggs Type Indicator.

– Analysen är inget test utan ett verktyg för ökad självkännedom, vilket är värdefullt för att också förstå gruppsammansättningar. Alla människor har alla egenskaper men vi använder dem olika. Det finns ingen personlighetstyp som är bättre eller sämre än någon annan, sa Karin Johnsson.

Hon underströk skillnaden mellan preferens och förmåga och gav exempel på hur, enligt analysmodellen, de olika personlighetstyperna hämtar energi.

– Man talar om extroverta och introverta personer. En extrovert person behöver få prata med människor och vill ha respons på det den säger. En extrovert person tenderar att agera först och tänka sedan, ett snabbt tempo är utmärkande. En sådan person tar ofta över verbalt. Den andra ytterligheten är de som är introverta, de som behöver tid för att reflektera. De vill veta att det de säger och tänker är rätt och riktigt. En introvert person kan lätt uppfattas som att den inte bidrar på möten eller i andra sammanhang. Blyghet har inget med att göra om man är extrovert eller introvert, blyghet är en egenskap.

Karin Johnsson drog paralleller till hur dagens samhälle fungerar där snabba beslut och en utåtriktad karaktär premieras.

– I dag lever vi i ett samhälle som vill att vi ska vara extroverta men i en personalgrupp är det viktigt att ha med även de introverta.

Här handlar det om att ta tillvara på båda sidors unika förmågor och preferenser. En utförlig agenda inför ett möte och en inbjudan till diskussion och samtal efteråt kan få med båda personlighetstyperna.

– Hur fattar vi våra beslut, utifrån tanke eller känsla? Det finns inget som är rätt eller fel men det blir så mycket lättare om vi förstår varandra och hur vi fungerar: ”Jasså, du fattar dina beslut på det sättet, jag fattar mina beslut så här”. Det är när vi inte förstår varandra som konflikten uppstår. Mitt budskap här idag är att försöka vara uppmärksam på hur man själv är och fungerar och hur man bemöter andra, sa Karin Johnsson.

Medarbetare som inte funkar

Lars Lindqvist, chef på Teknikföretagen Region Syd, gav vägledning och råd i svåra situationer och om hur du som arbetsgivare kan agera. Han redde ut begreppen ”avsked” och ”uppsägning på grund av personliga skäl”.

Lars Lindqvist Teknikföretagen
Foto: Krisztina Andersson

Lars Lindqvist, Teknikföretagen.

– En anställning kan upphöra av flera skäl, egen uppsägning, uppsägning från arbetsgivaren, uppnådd pensionsålder eller sjukersättning, det som tidigare kallades sjukpension. Det vi ser mycket av idag är avsked av personliga skäl och här måste man som arbetsgivare ha rejält på fötter. Det räcker inte med att ha rätt, det handlar om att få rätt, sa Lars Lindqvist.

Vanligaste misskötseln på arbetsplatsen är olovlig frånvaro, att man helt enkelt inte kommer i tid eller håller tider. Lars Lindqvist gav rådet att våga ta tag i problemen direkt när de uppstår, oavsett vad för typ av misskötsel det handlar om.

– Och se till att snabbt dokumentera misskötsamheten. Tydlighet är a och o när en medarbetare missköter sig på arbetsplatsen. Det är hela tiden arbetsgivaren som ”bygger caset” och det är självklart bra om man har facket med sig i arbetet, sa Lars Lindqvist.

Hållbart företagande

Sara Sundquist, livsmedels- och hållbarhetsstrateg på Visita, talade om hållbart företagande och presenterade nyheter inom hållbarhetsområdet och vilka hållbarhetsbegrepp som är kopplade till företagare och arbetsgivare.

Sara Sundquist Visita

Sara Sundquist, Visita.

Foto: Krisztina Andersson

– Vad är hållbarhet? Välgörenhet är inte hållbarhet utan ett plåster. Hållbarhetsarbete bygger på att man löser något, inte plåstrar om. Men det måste finnas en ekonomisk bärighet i ett företag eller stat för att kunna jobba med hållbarhet.

Sara Sundquist gav sina tips på hur företagen kan jobba hållbart på ett tids- och kostnadsmedvetet och effektivt sätt.

Att bygga systematiskt arbetsmiljöarbete

Under rubriken systematiskt arbetsmiljöarbete gav Charlotta Gottschalk Dieden, arbetsmiljörådgivare på Sveriges Byggindustrier Syd, sina råd på hur man som företagare slipper slå knut på sig själv för att upprätta arbetsmiljöpolicy och riktlinjer i linje med vad lagstiftningen kräver.

Charlotta Gottschalk Dieden BI
Foto: Krisztina Andersson

Charlotta Gottschalk Dieden, Sveriges Byggindutrier.

– Dela upp arbetet och bestäm dig för till exempel att jobba med några punkter den ena månaden, exempelvis belastningsergonomi och risker. Nästa månad jobbar du med buller, vibrationer eller värdegrunder.

Att involvera medarbetare och bjuda in till engagemang kan underlätta för arbetsgivaren i arbetet med att bygga upp ett systematiskt arbetsmiljöarbete.

– Aktiviteterna får inte bli en sidovagn till verksamheten. Det viktiga är att ansvaret för aktiviteterna och åtgärderna ligger på dem eller den som verkligen kan göra något åt riskerna, sa Charlotta Gottschalk Dieden.

Skyddsronder brukar vara det vanligaste sättet att inventera risker på en arbetsplats eller företag. Ett annat och enklare sätt kan vara att samla frågan till en personal- eller arbetsplatsträff.

– Låt alla få varsin postit-lapp och skriv ner risker på arbetsplatsen. Då har du som arbetsgivare lätt fått ihop 10–15 punkter som dina medarbetare anger som risker som du kan börja arbeta med och följa upp. Det ska vara enkelt att göra rätt, sa Charlotta Gottschalk Dieden.

Var finns min personal?

Hur hittar du som företagare ny arbetskraft och rätt kompetens? Ett sätt kan var att surfa ut i de sociala medierna och målmedvetet söka på kompetenser.

Linus Zackrisson

Linus Zackrisson, Optimal Advice.

Foto: Krisztina Andersson

Linus Zackrisson, rådgivare för rekrytering via sociala medier, Optimal Advice, visade på konkreta exempel på hur arbetsgivare hittar rätt i den digitala sökdjungeln.

– Utan tvekan är det fler företag som börjar använda sig av rekrytering via sociala medier, digitala plattformar har blivit ett viktigt verktyg, sa Linus Zackrisson.

Andra inslag under inspirationsdagen var föreläsningar om tjänstepension med Åsa Blomberg, försäkringskonsult på Finfa, och om hur Trygghetsrådet kan vara stöttning för arbetsgivare och företag när det gäller rådgivning och kompetensutveckling.

Krisztina Andersson

Läs mer

Finfa: www.finfa.se

TRR: www.trr.se

Prenumerera gärna på våra nyhetsbrev, mer information hittar du HÄR.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

“Sorgligt med myndigheter som missbrukar möjligheterna att skapa företagsnytta”

REGELKRÅNGEL För lantbrukare som vill expandera sin verksamhet är proceduren om att godkännas som tillståndspliktig verksamhet oerhört kostsam och tidskrävande. Många företagare expanderar därför sin verksamhet upp till gränsen för tillståndsplikt. Detta skapar ett tillstånd för företagen som stannar i sin utveckling istället för att expandera. Per Brunberg som driver Björketorps gård utanför Ronneby delar bilden av den långa tillståndsprocessen. 
NYHET Publicerad:

Tobakslagen slår olika

FÖRETAGSKLIMAT Regeltillämpningen av den nya tobakslagen slår olika mot företagen. I vissa kommuner räcker det med att skicka in en blankett med ansökan om att få sälja tobaksvaror men det i andra kommuner krävs olika intyg tillsammans med ansökan.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Filip Wägbo, näringslivschef i Olofström

FÖRETAGSKLIMAT Att göra företagsbesök och lära känna många av Olofströms drivna entreprenörer är något som Olofströms nye vikarierande näringslivschef, Filip Wägbo, ser mycket fram emot i sin nya roll i kommunen. Läs vår korta intervju med honom här.
NYHET Publicerad:

Karlshamn deltar i utvecklingsprogram för att stärka företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Karlshamn är en av ett fåtal utvalda kommuner som under 2020 kommer att delta i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram. Programmet, vars syfte är att förbättra det lokala företagsklimatet genom att utveckla kommunens arbete kring ledarskap, kommunikation, digitalisering och serviceinriktad myndighetsutövning, startar nu under våren. "Jag hoppas att vi med detta sänder ut tydliga signaler, både internt i organisationen och externt till våra företagare, att vi prioriterar de här frågorna", säger kommunstyrelsens ordförande Per-Ola Mattsson.
NYHET Publicerad:

Näringslivsarbetet måste genomsyra hela organisationen

KRÖNIKA "Det pratas ofta om hur skattekronorna ska fördelas, men fortfarande alldeles för sällan om hur de skapas. Våra företag skapar jobb som generar skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Partifärg borde inte spela någon roll när vi pratar om att Sveriges företag är viktiga, att Sveriges företag förtjänar goda förutsättningar och att Sveriges företag är våra välfärdsskapare." Så skriver Nina Andersson, Svenskt Näringsliv Blekinge, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

”Infrastrukturen hänger inte med”

ELFÖRSÖRJNING Kapaciteten i elnäten räcker inte till och kommunerna ligger efter i säkerställandet av elförsörjningen. Det är ett allvarligt problem som påverkar näringslivsutvecklingen negativt och kan skapa bekymmer att uppnå klimatmålen. "För att kunna ladda den nya generationens bilar behöver vi tre gånger så mycket ström jämfört med tidigare", säger vd Anna Lindqvist.
NYHET Publicerad:

Modellen som lyfte Rättvik nu på väg till Blekinge?

RÄTTVIKSMODELLEN Rättviks kommun började arbeta mer rådgivande, de bytte avgiftssystem och fick bättre företagsklimat. Modellen lyfts fram som ett tydligt exempel på hur samverkan mellan näringsliv och kommun främjar näringslivsutvecklingen.
NYHET Publicerad:

Möten som ger näring för unga entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET Initiativet till näringslivsfrukostar är uppskattade inslag i utvecklingen av Ung Företagsamhet för UF-elever. Frukosttillfällena ger UF-eleverna möjlighet att knyta värdefulla kontakter som inspirerar i deras fortsatta företagsamhet.
NYHET Publicerad:

”Behåll servicen så vi överlever”

FÖRETAGSAMHET Att fördela uppdragen i ett offentligt ramavtal på fler aktörer vinner både företagen och upphandlaren på.
NYHET Publicerad:

”Rättviksmodellen är så mycket mer än bara efterhandsdebitering” 

REGELKRÅNGEL Macken Gulf i Olofström har varit i familjens ägo sedan 1946. Deras fokus ligger på service och tillgänglighet, något som fått kunderna att fortsätta handla på macken. Men tiden de måste lägga på byråkrati och regelkrångel undanhåller verksamheten från utveckling, menar ägare Marcus Axelsson.
NYHET Publicerad:

Karlskronaföretagare: ”Låt företagen bidra”

FÖRETAGSKLIMAT Använd företagens kompetenser i försörjningsutvecklingen och öka kommunernas attraktivitet. Det var ett av budskapen från företagen på dialogmötet om det lokala företagsklimatet i Karlskrona nyligen.
NYHET Publicerad:

Prisdumpare i offentliga upphandlingar skadar de seriösa företagen

FÖRETAGSAMHET Regelkrångel, myndighetsutövning, kompetensbrist och oseriösa aktörer som dumpar priserna för att vinna upphandlingar är politiska områden som påverkar möjligheterna för svenska företag att växa. Det framkom när politiker, tjänstepersoner och företagare tillsammans med Svenskt Näringsliv besökte företag i Sölvesborg.
NYHET Publicerad:

Blekingeföretag efterfrågar proaktivt arbete hos myndigheter

FÖRETAGSKLIMAT Beslutsfattare och kommunala tjänstepersoner har ingen aning om de lokala företagens expansionsplaner. Därför måste det till en utvecklad samverkan mellan företag och kommun för att möjligheterna till tillväxt ska kunna skapas. Detta framkom vid ett dialogmöte nyligen med företagare, lokala och regionala beslutsfattare samt riksdagsledamöter på Björketorps Gård, Ronneby. Där diskuterades tillväxt, företagsklimat och hur konkurrenskraften i Blekinge kan öka.
NYHET Publicerad:

Rankingresultatet: Här finns Blekinges bästa företagsklimat

RANKING När Svenskt Näringsliv rankar kommunerna efter var det upplevs vara bäst att starta och driva företag klättrar Sölvesborg 39 placeringar och får därmed Blekinges bästa företagsklimat 2019. 
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 – utgångsläget i Blekinge

FÖRETAGSKLIMAT Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet och hur ser förutsättningarna för Blekinge ut i år?
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

MILJÖN Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet.
NYHET Publicerad:

Hallå där, riksdagsledamot Magnus Manhammar

INTERVJU Vi har träffat riksdagsledamoten Magnus Manhammar (S) från Blekinge läns valkrets för en kort intervju. Ett år har snart gått sedan riksdagsvalet 2018 – hur har hans år varit? Vad anser han behövs för att skapa ett ännu bättre företagsklimat?
NYHET Publicerad:

”Maktlös i ena fallet – skyldig till agerande i andra fallet”

REGELKRÅNGEL Den 1 juli i år tillträdde den nya lagen om ett utökat rökförbud som bland annat förbjuder rökning på uteserveringar och idrottsplatser. Den nya lagen har blivit en vattendelare hos företagare, där en av synpunkterna av lagen är bristande tydlighet och information. Erik Olsson, ICA Maxi i Olofström, är i grunden positiv till tanken om att ingen ska behöva utsättas för oönskad tobaksrök, men påpekar prioriteringen av införandet och utformningen av lagen. 
NYHET Publicerad:

Blekinges företag förtjänar Rättviksmodellen!

KOMMENTAR "Svenskt Näringsliv i Blekinge jobbar ständigt för att skapa en mer tillväxtfrämjande myndighetsutövning i länet. Min önskan är att den så kallade Rättviksmodellen ska implementeras i Blekinges samtliga kommuner. Det skulle innebära en tillstånd- och tillsynshandläggning som bygger på minskad byråkrati och regelkrångel utan att för den saken skull tumma på säkerhet, miljö och lagar." Det skriver Nina Andersson, projektledare på Svenskt Näringsliv i Blekinge i en kommentar.
NYHET Publicerad:

Blekinge kan använda immaterialrättigheter betydligt mer

IMMATERIALRÄTT Patent- och registreringsverket har nyligen presenterat sin statistik för 2018. Året innan kunde rapporteras om ett ökat antal nationella patentansökningar från Blekinge, från 12 för 2016 till 17. Procentuellt sätt var det en väldigt kraftig ökning. "Förhoppningen var då att detta var en positiv trend för innovationskraften i Blekinge", säger Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt på Svenskt Näringsliv.