NYHET21 oktober 2019

”Rättviksmodellen är så mycket mer än bara efterhandsdebitering”

Macken Gulf i Olofström har varit i familjens ägo sedan 1946. Deras fokus ligger på service och tillgänglighet, något som fått kunderna att fortsätta handla på macken. Men tiden de måste lägga på byråkrati och regelkrångel undanhåller verksamheten från utveckling, menar ägare Marcus Axelsson.

Fr vänster, Marcus Axelsson och Mikael Standert.

Sedan 20 år driver Marcus Axelsson macken Gulf i Olofström. Han menar att myndigheterna måste ha ett arbetssätt som är mer tillväxtfrämjande i frågan om attityder, inställning, bemötande och service.

Bensinhandeln är en av branscherna vars företag påverkas i stor utsträckning, gällande tillsyn och tillstånd, i den dagliga verksamheten. Det kan i slutändan handla om oförutsedda kostnader och ökad administrativ regelbörda. Rättviksmodellen, som innebär att kommunal tillsyn faktureras i efterhand och präglas av dialog, är något Marcus tror skulle underlätta för företagen.

– Rättviksmodellen är så mycket mer än bara efterhandsdebitering. Myndigheterna måste också ha ett arbetssätt som är mer tillväxtfrämjande. Jag tycker de ska utgå från att vi företagare vill göra rätt. Som tillsynsperson kontrollerar du ofta en sak. Det kan vara arbetsmiljö, livsmedel, tobak eller bensin. Jag som småföretagare förväntas vara expert på alltihopa. Jag behöver ibland vägledning hur jag ska göra. Inte bara ett brev i brevlådan som säger jag måste göra om någonting och så en faktura på det. Dialogen med myndigheterna är otroligt viktiga.

Marcus trycker på fördelarna med att driva eget företag, men önskar att han kunde lägga mer tid på att utveckla verksamheten istället för att behöva läsa in sig på krångliga lagar och regler. Ett exempel är när företaget själv fick möta konsekvenser efter hantering från Miljöförbundet i frågan om ett kontrollköp av cigaretter.

– När Miljöförbundet skickar ut en kontrollant till vår butik för att se om vi kollar leg kommer det sen en faktura på drygt 900 kronor - oavsett om vi kollade leg eller ej. Det är enligt oss helt orimligt. Jag har läst på och vi ser när vi läser tobakslagen att avgifter inte får tas ut via kontrollköp. Vi väntar nu återkoppling från inspektören och hoppas såklart att vi med hjälp av bra dialog ska lösa ärendet. Detta är också ett exempel på hur olika det ser ut runt om i landet. Inga av våra kollegor runt om i Sverige har varit med om att bli fakturerade för ett kontrollköp. Varför ska då vi bli det, säger Marcus Axelsson.

Den senaste statistiken visar att företagens intresse av att delta i offentliga upphandlingar avtagit år efter år. Marcus Axelsson tror att en av anledningarna till att så är fallet kan bero på att upphandlingsunderlagen är för komplicerade och tar för lång tid för företagare att sätta sig in i.

– Jag ville för ett tag sedan lämna anbud men att sätta mig in i ett så många sidor långt underlag har jag inte tid med. Då bad jag om en jurist om hjälp men knappt hon förstod hur underlaget skulle fyllas i. Problemet är att det leder till att färre företag lämnar anbud, vilket leder till minskad konkurrens. Förlorarna i långa loppet är inte bara företagen utan även kommunen och på så sätt skattebetalarna, avslutar Marcus Axelsson.

Ellen Dahl

Lokalt Företagsklimat