NYHET3 november 2016

Höjda arbetsgivaravgifter slår mot viktig besöksnäring

Leksand Sommarlands tillkomst är ett prov på äkta entreprenörsanda där år av hårt och träget arbete slutligen leder till framgång. I dag är företaget en av Siljansregionens mest betydelsefulla arbetsgivare. Men resan har varit vindlande och de byråkratiska hindren har varit många och krångliga på vägen. Även om företaget blomstrar så upplever vd Mats Nobelius motstånd från politiken. En orättvisa i momssystemet och en höjning av arbetsgivaravgifterna slår hårt mot en investeringsintensiv bransch.

Foto: Linda Johansson

- Den rödgröna regeringen verkar fortfarande inte inse vilken potential som finns i besöksnäringen när det gäller att få ut ungdomar och nyanlända på arbetsmarknaden. Att fördubbla arbetsgivaravgifterna för ungdomar har bara lett till att de får ännu svårare att få jobb, säger Mats Nobelius.

Det var under en semesterresa i Fårup Sommarland i Danmark på sjuttiotalet som idén till Leksands Sommarland föddes. Sverige hade inget sommarland på den tiden och Mats Nybelius far började fundera på om det inte borde finnas kundunderlag även för Sverige. Väl hemma i Göteborg började Mats Nybelius far och farbröder, som var i byggbranschen, engagera finansiärer och titta på lämpliga tomter.

- På den tiden hade man ännu mindre kunskap om hur mycket besöksnäringen betyder för Sverige. Kommunerna var ovilliga att sälja av mark hemma i Göteborg för våra idéer så vi började beta av kommun efter kommun i landet för att hitta någon som var intresserad, säger Mats Nobelius.

Efter två års sökande fick de så småningom napp i Enköping 1983. Där fick de alla tillstånd. Nästan. När allt var klart och det första spadtaget skulle sättas i marken så överklagades hela rasket av en granne.

- Vi förlorade mycket tid och pengar på överklagan. Den ledde till att vi fick börja om från början och söka nya kommuner som var intresserade, säger Mats Nobelius.

Landade i Leksand till slut

De nådde så småningom Leksand. Där skulle riksväg sjuttio byggas om och ledas förbi utanför centrum. Kommunpolitikerna var oroliga att turistströmmen in i centrumkärnan skulle avta och ville hitta något som lockade in dem till centrum.

- Tajmingen var perfekt. Kommunen kunde erbjuda oss den tomt där sommarlandet ligger i dag, invid Siljan. Men min far och hans bröder insåg att ett enormt arbete skulle ta vid. Mycket av finansiärernas pengar hade gått åt under planeringen i Enköping. Så det blev till att göra det mesta själv, säger Mats Nobelius.

Hans far och farbröder fick själva projektera vägar, mäta, köra bulldozers och gräva. Men trägen vinner. Efter fyra och en halv månad hade de byggt upp det första sommarlandet. Juni 1984 slog de upp dörrarna till Leksand Sommarland, i princip samma dag som Skara Sommarland öppnade.

- Det är en imponerande insats att få till ett sommarland på egen hand efter så kort tid med restauranger, lekanläggningar, kiosker med mera. Men de var helt slutkörda efter den hårda perioden, säger Mats Nobelius.

Sedan dess har Leksand Sommarland drivits i familjens ägo och vuxit stadigt sedan dess. Sedan år 2000 har utvecklingen tagit fart rejält, dels inom besöksnäringen i stort, men också för Leksands Sommarland. 2013 bildades bolaget Leksand Resort AB genom en sammanslagning med campingen Leksands Strand. På så sätt möjliggjorde man utbyggnaden av fler bäddar, vilket är något av ett måste för att ett sommarland ska kunna utvecklas.

Betydande arbetsgivare i regionen

Leksand Sommarland har kommit att bli en betydande arbetsgivare för regionen och arbetstillfällena som företaget erbjuder innebär ett viktigt första steg in på arbetsmarknaden för många ungdomar och för nyanlända. Men den rödgröna regeringens politik bromsar den viktiga utvecklingen. De höjda arbetsgivaravgifterna fick omedelbar verkan.

- Vi anställer i huvudsak ungdomar men sedan i somras har det blivit svårare att göra detta. Enbart på sommarland blev vi tvungna att dra ner antalet timmar med 2 500 timmar. Det innebär att cirka 15 personer av totalt 120 inte får möjlighet att arbeta hos oss. Vi har helt enkelt inte möjlighet rent ekonomiskt att behålla dessa, säger Mats Nobelius.

De höjda arbetsgivaravgifterna riskerar att bidra till en ond cirkel, menar Mats Nybelius. Färre anställda ger lägre servicenivå vilket i slutändan lockar färre besökare. Färre besökare försämrar intäkterna vilket leder till ännu färre anställda. Han är bekymrad över att företagets intäkter begränsas då branschen är i behov av stora investeringar.

- Men det är också synd att vi inte får möjlighet att erbjuda ungdomar i regionen sitt första möte med arbetslivet. Många av våra anställda ungdomar är nyanlända. För dem är det extra viktigt att få in en fot i arbetslivet. Det är svårt att förstå hur regeringen tänker när denna möjlighet försämras, säger Mats Nobelius.

Överlag tycker han att politikernas kunskap när oroväckande låg om hur viktig besöks- och turistnäringen är för en levande landsbygd och för svensk ekonomi i stort.

- Utan besöksnäringen vore ett län som Dalarna i det närmaste avfolkat. Vi borde få bättre möjligheter att blomstra. Varför inte sänka momsen på biljetterna in till vårt sommarland, så som är fallet med liftkorten? Varför denna diskriminering? Om politikerna vill rädda arbetstillfällen så bör de underlätta för företagen att anställa i stället för tvärtom, säger Mats Nobelius.

Henrik Sjögren

ArbetsgivarfrågorSkatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist