Växa

Synen på företagsklimatet varierar

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 835 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med. 

Nytt för i år är att undersökningen mäter hur nöjda företagarna är med kommunens myndighetsutövning. Företagarna i Kronoberg ger höga betyg när det gäller tjänstemännens förståelse för deras verksamhet och hur lätta tjänstemännen är att komma i kontakt med. Däremot upplever företagarna att handläggningstiderna är för långa och att avgifterna är otydligt beräknade.

– Kommunerna behöver ha ett större kundfokus. Det måste vara tydligt hur olika avgifter beräknas så att företagen vet vad det är som de betalar för. Många kommuner tar ut årliga avgifter för tillsyn och kontroller, oavsett om de genomförs eller inte. Där borde man tänka om för att skapa en mer företagsanpassad myndighetsutövning.

Att dela samma världsbild och uppfattning om hur saker och ting står till, är en god förutsättning för att företagare och politiker ska kunna arbeta gemensamt för att skapa bättre förutsättningar. I årets mätning visar resultaten på att det in flera kommuner är stora skillnader mellan vad företagen och politikerna tycker.

Ulrica Bennesved

Ulrica Bennesved, regionchef Svenskt Näringsliv

– Här finns det anledning att genom dialog och ökad förståelse tränga bakom siffrorna och hitta orsaker till de olika synsätten, så att verklig utveckling kan bli möjlig, säger Ulrica Bennesved.

4 av 8 kommuner förbättrar sina betyg i år och två av länets kommuner får sammanfattande omdöme över 4 (bra) Markaryd och Ljungby. Det är värt att notera att Markaryd har 11 av 16 betyg på 4 eller högre och man höjer dessutom från redan höga nivåer. Ljungby uppmäter sitt bästa resultat i årets undersökning, 6 av 16 betyg på fyra eller högre.

Tingsryd är enda kommunen i Kronoberg som får ett betyg under 3 (godtagbart). Mest tappar Uppvidinge och Älmhult, som båda tappar 0,3 i sammanfattande omdöme. Värt att notera att Växjö tappar eller står stilla i 14 av 16 parametrar i år.

Detta ska ses i ljuset av att rekordmånga kommuner i riket får i år ett bra betyg för sitt företagsklimat. 42 kommuner får snittbetyget 4 (Bra) eller högre i sammanfattande omdöme. Det är dubbelt så många som 2016. Samtidigt får 34 kommuner ett snittbetyg under 3 (Godtagbart). Det är nästan en halvering sedan 2016.

Undersökningen visar också tydliga skillnader mellan hur olika företag upplever företagsklimatet på sin ort. Företag med mer än 100 anställda ger i genomsnitt höga betyg, företagare med 1-5 anställda ger låga betyg. Vissa branscher som jordbruk, och transport upplever också ett markant sämre företagsklimat.

– Regelkrånglet slår olika mot olika företag, men extra hårt slår det mot de minsta företagarna som inte har resurser att hantera en alltför stor regelbörda. De flesta företag i Sverige är små och då borde regelverket anpassas efter dem, säger Ulrica Bennesved.

Enkätresultat för alla kommuner och mycket annat material finns nu på www.foretagsklimat.se

Lista – sammanfattande omdöme

Svenskt Näringslivs enkät skickas ut till cirka 60 000 företagare i hela Sverige. 31 000 av dem har svarat. Deltagarna får sätta ett betyg på en mängd olika områden, på en skala från 1 till 6 där 3 är godtagbart och 4 är bra. 1 är dåligt och 6 utmärkt.

En av de viktigaste faktorerna är det sammanfattande omdöme som företagarna ger sin kommun. Så här ser genomsnittet ut för kommunerna i Kronoberg.

Kommun

Sammanfattat omdöme

Förändring

Markaryd

4,62

   0,1

Ljungby

4,01

   0,2

Växjö

3,72

  -0,2

Uppvidinge

3,61

  -0,3

Alvesta

3,57

   0,1

Lessebo

3,36

  -0,2

Älmhult

3,30

  -0,3

Tingsryd

2,82

   0,1

 

 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 – Utgångsläget i Kronobergs län 

FÖRETAGSKLIMAT Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet och hur ser förutsättningarna för Kronobergs län ut i år?
NYHET Publicerad:

Så skyddar du ditt företag från brott 

WEBBINAR Det blir allt vanligare att stora delar av ansvaret för brottsbekämpning läggs över på den enskilde företagaren. I detta webbinar rätar Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, ut en hel del frågetecken och ger handfasta tips på hur du skyddar din verksamhet för brott.
NYHET Publicerad:

Det svenska näringslivet ligger i framkant i klimatarbetet

KLIMAT Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet.
NYHET Publicerad:

Så får vi ett förbättrat upphandlingsklimat

KONKURRENS Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större.
NYHET Publicerad:

Flera företag vittnar om att ”får vi bara tag i rätt person utbildar vi dem själva"

KOMMENTAR Vi behöver lägre trösklar in på arbetsmarknaden. LAS behöver göras om i grunden och att frågan nu utreds är ett steg i rätt riktning men vi anser att utredningens uppdrag är alltför begränsat.
NYHET Publicerad:

Företaget som satte EU på plats

ARBETSMILJÖ Batteritillverkaren Saft i Oskarshamn lyckades med rätt argument och rätt kontakter få gehör för ett förslag om utformning av ett EU-direktiv, och i förlängningen av svensk lagstiftning. De lyckades påverka reglerna för uppföljning, av hur användning av kadmium (Cd) i tillverkningsprocessen påverkar arbetsmiljön.
NYHET Publicerad:

”Växjölöftet” minskar bidragsberoendet

ARBETSMARKNAD Genom att kräva motprestation, och samtidigt erbjuda individuella utvecklingsprogram, har Växjö kommun lyckats minska antalet hushåll som får försörjningsstöd med 45 %. Räknat per invånare, är besparingen nästan 36 % av kostnaden.
NYHET Publicerad:

Ny arbetslivsmodell ska lösa låsningar

ARBETSMARKNAD Svenskt Näringsliv var 2009 nära ett huvudavtal med LO om flexibilitet och trygghet på arbetsmarknaden, men det sprack på olika prioriteringar. Likaså 2013 och 2015. Men nu gör organisationen ett nytt avstamp och torgför en ny modell, som man hoppas ska leda till ett antal reformer under de kommande åren.
NYHET Publicerad:

Färre unga blir företagsamma i Kronoberg

JOBBSKAPARE Bara 0,8 procent av de unga i Kronobergs län började leda eller driva företag under det föregående året. Det är en minskning med mer än en tredjedel jämfört med för fyra år sedan. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten.
NYHET Publicerad:

Sommartips från Finfa

SOMMARÖPPET Vi finns tillgängliga under hela sommaren om du har frågor kring kollektivavtalad försäkring och pension.
NYHET Publicerad:

Många får chans att pröva sina vingar

SOMMARJOBB På Tingsryd Resort är det full fart. Solen skiner, campingen är nästintill fullsatt och det är liv och rörelse i hela området. Allt detta hade inte varit möjligt om det inte hade funnits personal som trivs och gör ett bra jobb.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardag i Växjö - Avtal 20

FÖRETAGARFRÅGOR - 23 oktober. En dag fylld av det som rör din vardag som företagare och arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Högsäsong för bluffakturor

BEDRÄGERIER Bluffakturor är ett stort problem som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då falska fakturorna riskerar att slinka igenom när ordinarie personal är på semester. Här hittar du tips på hur du gör om du får en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Planerad påverkan

KRÖNIKA Jag har varit med på politikerveckan i Almedalen på något sätt sedan 2001. Det är en vecka som för oss politiknördar blivit något oantastligt och odisputerbart. En vecka som präglas av minglande, kontaktskapande och utbyte av idéer. En vecka som med rätta kan ifrågasättas för det offentliga slöseriet. Men för den som väljer att planera och strukturera sin närvaro kan veckan bidra till verklig förändring.
NYHET Publicerad:

Tankar i semestertider

KRÖNIKA Skol- och sommaravslutningar har avlöst varandra och det har blivit dags att summera mina första terminer på Svenskt Näringsliv. Ett fantastiskt arbete med många spännande möten.
NYHET Publicerad:

Förändring är möjlig, men kan ta tid.

FÖRETAGSKLIMAT För Lasse Olofsson har speedway alltid varit ett stort intresse, men också nyttig när det gäller att knyta nya kunder till företaget
NYHET Publicerad:

Fler reformförslag behövs för svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 8,1 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Kronoberg. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Svenskt Näringsliv föreslår därför höjda krav på lärarutbildningarna, nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Är det här så listigt?

FÖRETAGSKLIMAT Bra företagsklimat ger bättre tillväxt. När årets enkätsvar för företagsklimatet i Tingsryds kommun presenterades var det fokus på konkurrens och dialog. Svenskt Näringslivs biträdande regionchef Johnny Rönnfjord menade att man inte ska ta alltför allvarligt på förändringar i enstaka tiondelar i omdömena. Samtidigt, menade han, är det viktigt att ta företagens omdöme om kommunens näringslivsklimat på stort allvar.
NYHET Publicerad:

Svenska åkerier är hårt pressade

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.
NYHET Publicerad:

Vi måste höja statusen på industriarbete

FÖRETAGARFRÅGOR Även om Wexiödisk AB har löst sina rekryteringsbehov hittills, så tycker vd Magnus Titusson att industrin generellt sett måste göra mera för att höja statusen och locka ungdomarna.