NYHET9 oktober 2023

Kreativ kompetens­försörjning på Hornavan Hotell

Hornavan Hotell i Arjeplog växlar upp och har som ambition att erbjuda gästerna samma service året om. För att klara kompetensförsörjningen på den lilla orten tvingades ägarna till kreativa lösningar. ”Vi anställer personligheter och inte specialister.”

Anders och Kristin Söderberg vill erbjuda gästerna samma service även på sommaren och göra hotellet till en reseanledning året om.

Sedan Hornavan Hotell i Arjeplog invigdes 2009 har mycket hänt. Åtminstone bakom kulisserna. I starten ägdes hotellet av fyra delägare, varav det äkta paret Anders och Kristin Söderberg utgjorde en av fyra delar. 2019 bestämde de sig för att flytta upp från Stockholm. Nu driver de hotellet på egen hand, samtidigt som de även äger 50 procent av verksamheten.

– Tidigare skötte vi ekonomin på distans, men vi ville byta livsstil, så flyttade vi upp och upptäckte att det inte var så dumt, säger Anders.

De tog över hotellet med tydlig ambition: att erbjuda gästerna samma service även på sommaren och göra hotellet till en reseanledning året om. De vittnar om en ”jättebra vintersäsong” och gick plus även i juli och augusti.

– Det gäller att hitta nya gäster och inte tappa dem man fått på vägen. Nu satsar vi året runt och vill växa även på sommaren, säger Anders.

– Det gör vi genom att investera i personal och behålla dem vi har, säger Kristin.

Strävar efter att behålla personal året runt

Utmaningen var att klara kompetensförsörjningen på en förhållandevis glesbefolkad ort som Arjeplog, där näringen i stora delar förlitar sig på vinterhalvåret. Om vintrarna sysselsätter hotellet 20 personer, men på somrarna var de tidigare nere på fyra-fem stycken.

– Det var en sak att sitta på distans och kolla på resultaträkningen. I verkligheten var vi väldigt underbemannade. Och sommarturister kräver uppmärksamhet, så vi började bemanna mer.

Efter den nya satsningen på kompetensförsörjning är personalstyrkan nu uppe i tolv personer även på sommarhalvåret.

– Det vi investerar mest i, förutom att fräscha upp hotellet och bygga upp restaurangbiten, är att behålla personalen året om. Det är helt enkelt jättesvårt att få tag på folk här uppe, säger Kristin och får medhåll av Anders.

– I Arjeplog jobbar man ofta hårt fram till påsk. Man kan ha två tjänster. Sedan kommer sommaren och då vill man ta det lugnt. Vi upplever att det en etablerad kultur, säger Anders.

– Ibland har det varit kris. Vi har verkligen behövt folk, men har inte fått tag på en enda arjeplogare, bara nyanlända. Utan dem hade det aldrig gått. Vi har haft många nationaliteter på lönelistan, säger Kristin.

Personligheter istället för specialister

I spåren av pandemin är bristen på kockar ett välkänt problem inom restaurangbranschen. Under coronaåren var det många som entledigades och sökte sig till andra yrken. Ett problem som Anders och Kristin Söderberg kan bekräfta.

– Restaurangbranschen är nästan borta efter covid. På kockutbildningen i Piteå har de en elev. Som tur är har Kristin jobbat som kock tidigare och hoppar in när det behövs. Nu har vi lyckats få upp killar från Stockholm som, precis som vi, vill stanna kvar i Arjeplog, säger Anders.

Lösningen är att använda sig av djungeltrumman och anställa personligheter och inte specialister. Hittar de personer med rätt inställning, ja, då lär paret upp dem från grunden. Och det handlar sällan om bara ett yrkesområde att förkovra sig i.

– Man behöver kunna mer än bara en post. Vi blir enormt sårbara om någon som gör frukost inte kan städa. Man behöver kunna stå i receptionen och i restaurangen, säger Kristin.

I dag omsätter Hornavan Hotell 16 miljoner och sysselsätter sammanlagt 20 personer. Anders och Kristin Söderberg vill skapa en arbetsmiljö där människor trivs, vilket kan skapa ringar på vattnet och locka fler till Hornavan Hotell. Och då handlar det inte bara om personal, utan också, och kanske framför allt, om gäster.

– Vi vill bli kända på det viset. Att folk pratar om oss. Trivs personalen, då trivs också gästerna, säger Anders Söderberg

Kompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist