NYHET19 maj 2017

Ökad dialog ger fler anbud i Boden

I Boden prioriteras dialog med näringslivet för att skapa bra affärer för både kommunen och leverantörerna. ”Vi upplever många fördelar med att vi pratar mer med företagen, bland annat får vi fler anbud och bättre konkurrens”, säger Theresa Hägglund, upphandlingschef för Bodens kommun.

Kommunledningen i Boden har tagit beslut om att ett av deras prioriterade områden är samarbete med det privata näringslivet. Det sker exempelvis genom offentlig upphandling där man i så stor utsträckning som möjligt utformar upphandlingsdokumenten tillsammans med näringslivet.

– Hela upphandlingsavdelningen är drivande i arbetet med att öka samarbetet med näringslivet. I och med att vi vet att kommunledningen tycker att det här är en viktig fråga så blir det lättare för oss att prioritera den, säger Theresa Hägglund.

Avdelningens arbete med att öka samarbetet handlar mycket om att göra företagen medvetna om vilka upphandlingar som är på gång, förklara hur det går till att lämna anbud och visa vad företaget har att vinna på affären. Kommunen ser flera fördelar med att öka samverkan, det handlar inte bara om att få bättre affärsmässiga kontrakt utan även om att öka konkurrensen.

Extern och intern dialog

Ett viktigt steg i samverkansarbetet är att upphandlingsavdelningen strävar efter att vara synlig där företagen finns och delta på exempelvis Företagarnas och kommunens näringslivsenhets arrangemang, som årsmöten, workshopar och näringslivsfrukostar. Samarbetet med de externa aktörerna och interna avdelningarna hjälper upphandlarna att fånga upp tyckandet som finns hos företagen. Det bidrar även till att bygga upp förtroendet mellan kommunen och företagen, något som är viktigt i affärsrelationer.

– För oss som arbetar med upphandlingar är det viktigt att samarbeta med externa aktörer för att nå ut till branscher och företag som vi annars kan ha svårt att nå. Samtidigt är det viktigt att vi har ett nära samarbete internt i kommunen, exempelvis med näringslivsenheten, för att hitta nya samarbetsformer och säkerställa att vi arbetar mot samma mål, säger Theresa Hägglund.

Vid upphandlingar där de ser att det finns ett intresse av dialog eller som är strategiskt viktiga bjuder upphandlingsavdelningen in till dialogmöte när de startar upp arbetet med upphandlingen. På mötet förklarar de vad upphandlingen handlar om och de kan även presentera utkast på upphandlingsdokumentet eller anordna en workshop om upphandlingen. De brukar även skicka ut underlaget på remiss, antingen hela underlaget eller delar av det. Det är uppskattat av företagen.

– Vi märker att företagen är intresserade av kommunens upphandlingar, att de uppskattar att vi vill samarbeta mer med dem och att de upplever en större öppenhet från oss. Vi har fått mycket hjälp av företagen och är glada för alla synpunkter som vi får från dem. Det finns tillfällen då vi exempelvis inte kan göra ändringar i underlaget men vi kan alltid lyssna och undersöka om vi kan anamma förslaget senare, säger Theresa Hägglund.

Fokus på dialog

Upphandlingsavdelningen har fokuserat på att ha kontakt med företagen inför upphandlingar och kompetenshöjande insatser. De har exempelvis genomfört olika seminarier om offentlig upphandling, från hur företagen skriver anbud och vanliga misstag som anbudsgivarna gör till genomgång av de digitala databaserna där företagen lämnar in sina anbud.

Nu undersöker avdelningen hur de kan ha en bra dialog med företagen efter avslutad upphandling, till exempel genom avstämningsmöten med de som inte vann upphandlingen.

– Vi arbetar hela tiden med att utveckla dialogen med företagen. Efter att vi har fokuserat på dialogen inför upphandlingar så känns det nu som ett naturligt steg att vi riktar in oss på dialogen efter upphandlingen. Genom att tillsammans med företagen gå igenom deras anbud och berätta hur vi tänkte kring utvärderingen så tror vi att både företagen och vi inom kommunen kan lära oss mycket, säger Theresa Hägglund.

Offentlig upphandlingUpphandling
Skriven avIda Fredriksson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist