Svenskt Näringsliv har bildat ett företagarnätverk för att ta ett grepp om offentliga upphandlingar. Cecilia Aldén, vd på Arqly, har tydliga tips till kommunerna för att skapa bättre förutsättningar i frågan.
– Jag är inte den där gnälliga personen som bara pekar på felen och problematiken. Däremot har jag flertalet punkter på min önskelista, säger Cecilia som har en lång bakgrund inom ledarskap och företagsutveckling från bland annat Castellum, Riksbyggen och Nordea.
Som vd på ett företag med tre stora och tydliga affärsområden har både hon och medarbetarna stor erfarenhet av offentliga upphandlingar. Arqly verkar inom arkitektur, bygg- och projektledning samt byggnadskonstruktion. De har sitt huvudsäte i Norrköping, men finns representerade på fler orter. Företaget har sina anor från mitten av 1970-talet och har under årens lopp förvärvat ett antal bolag och verkade tidigare under fyra varumärken. När Cecilia klev in som vd 2019 var önskemålet från ägaren att göra en tydligare bolagsstruktur samt att skapa ett varumärke. Det blev Arqly och i dag arbetar de såväl utåt som inåt som ett och samma företag.
– Vi tillhör inte de stora drakarna och det är viktigt att kommunerna inte stänger de mindre bolagen ute i offentliga upphandlingar. Genom att undvika större volymer, till exempel att flera kommuner som går ihop, kan fler aktörer vara med och lämna.
På Cecilias långa önskelista finns tre punkter hon lyfter fram extra:
Cecilia är noga med att påpeka att flera kommuner är långt framme vad gäller tänket kring upphandlingar och betonar igen att detta är en önskelista.
– Det vore bra om kommunerna tar hjälp av branschen innan de sätter så höga skall-krav att många företag inte har en chans.
Det är denna problematik Svenskt Näringsliv vill få bukt med genom sitt företagarnätverk som har offentliga upphandlingar i fokus. Syftet är att lyfta att företagens perspektiv på upphandlingsfrågan är mycket viktigt.