Operose

Operose

Hon skräddarsyr arbetsplagg för kvinnor

NYHET Publicerad

FÖRETAGANDE Kläder betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Därför utvecklar Johanna Söderström arbetskläder designade för kvinnor.

Johanna Söderström, Operose

"Ingen i ifrågasätter varför vi har olika modeller för män och kvinnor när det gäller vanliga kläder. Varför skulle det inte gälla för arbetskläder?", undrar Johanna Söderström.

Gravidbyxa från Operose

Poppis med gravidbyxa.

Johanna Söderström hade jobbat 20 år i klädbranschen när hon en dag hoppade av och började köpa, renovera och sälja hus i stället. Och det var då tanken på att designa arbetskläder för kvinnor väcktes.

– När jag själv behövde arbetskläder blev bristen så uppenbar. Det fanns ett mycket begränsat utbud med en gammaldags syn på kvinnokroppen. Höga smala midjor till exempel. De var inte gjorda för att fungera på riktigt. Några färgade bara herrbyxor rosa och kallade dem för tjejbyxor.

Återförsäljarna tog inte heller problemet på allvar. Till Johanna Söderström sa de att ”tjejer brukar nöja sig med att köpa herrbyxor i en mindre storlek”.

Så hon bestämde sig för att starta företaget Operose som utvecklar arbetskläder designade för kvinnor. År 2014 öppnade webbutiken med några modeller och efter hand har det blivit fler. Den stora skillnaden mellan mäns och kvinnors arbetskläder är framför allt passformen, förklarar hon.

– Ingen i ifrågasätter varför vi har olika modeller för män och kvinnor när det gäller vanliga kläder. Varför skulle det inte gälla för arbetskläder? I hantverkaryrken är det ju ännu viktigare att det är bekvämt att röra sig och att det inte blir glipor eller hakar upp sig på något sätt.

Hon konstaterar att kvinnors kroppar dessutom varierar mer än mäns. Medan vissa är kurviga är andra mer raka. För att lösa det tog hon fram en slitstark stretch som formar sig på ett bra sätt.

Passformen hade hon bra koll på från sina år i klädbranschen men hon har också haft mycket kontakt med kvinnor i olika hantverksyrken för att få feedback kring vad som fungerar bra, till exempel när det gäller fickor.

– Det är så lätt att tro att det är ytligt när man pratar om kläder men det betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Det finns ofta många barriärer för kvinnor på mansdominerade arbetsplatser. Att då behöva se ut som om man lånat kläder av sin pappa blir ytterligare ett hinder.

Det senaste året har hon växlat upp verksamheten och tagit in både kapital och en extern styrelse. Största marknaden finns i Sverige men företaget säljer även till de andra nordiska länderna, och i mindre utsträckning även till Tyskland och England.

Överhuvudtaget har intresset för arbetskläder för fler än män ökat den senaste tiden, och även de större tillverkarna av arbetskläder har börjat ta det på allvar.

– Jag tror att det beror på att samhällsstrukturer trots allt håller på att förändras – även om jag i och för sig tycker att andelen kvinnor i de här branscherna ökar för långsamt.

Men fortfarande är Johanna Söderström ensam om att tillverka en arbetsbyxa för gravida.

– Gravidbyxan har sålt väldigt bra! Det var lite otippat, men det finns ju ingen annan som gör det. Det är jättekul!

Det är ett stort problem att många av de kvinnor som faktiskt söker sig till hantverksyrken inte stannar på grund av de gamla strukturer som finns kvar, påpekar hon.

– Att få dem att stanna är nog den största utmaningen. Jag ser allt för ofta tjejer som först är taggade och vill förändra, men som sedan inte orkar slå huvudet i väggen för länge.

Det är inte så ovanligt att arbetsgivare i sina rekryteringskampanjer betonar att de söker kvinnor men sedan inte kan leva upp till att ge kvinnor rätt verktyg och förutsättningar.

– Det känns som att företag har förstått att de måste rekrytera bredare och ur hela talangpoolen. Men finns till exempel inte passande arbetskläder sedan på plats kan det bidra till att kvinnor inte vill stanna på sina nya arbetsplatser. Det är viktigt för att alla ska känna sig säkra i sin yrkesroll, säger Johanna Söderström.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.