Operose

Operose

Hon skräddarsyr arbetsplagg för kvinnor

NYHET Publicerad

FÖRETAGANDE Kläder betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Därför utvecklar Johanna Söderström arbetskläder designade för kvinnor.

Johanna Söderström, Operose

"Ingen i ifrågasätter varför vi har olika modeller för män och kvinnor när det gäller vanliga kläder. Varför skulle det inte gälla för arbetskläder?", undrar Johanna Söderström.

Gravidbyxa från Operose

Poppis med gravidbyxa.

Johanna Söderström hade jobbat 20 år i klädbranschen när hon en dag hoppade av och började köpa, renovera och sälja hus i stället. Och det var då tanken på att designa arbetskläder för kvinnor väcktes.

– När jag själv behövde arbetskläder blev bristen så uppenbar. Det fanns ett mycket begränsat utbud med en gammaldags syn på kvinnokroppen. Höga smala midjor till exempel. De var inte gjorda för att fungera på riktigt. Några färgade bara herrbyxor rosa och kallade dem för tjejbyxor.

Återförsäljarna tog inte heller problemet på allvar. Till Johanna Söderström sa de att ”tjejer brukar nöja sig med att köpa herrbyxor i en mindre storlek”.

Så hon bestämde sig för att starta företaget Operose som utvecklar arbetskläder designade för kvinnor. År 2014 öppnade webbutiken med några modeller och efter hand har det blivit fler. Den stora skillnaden mellan mäns och kvinnors arbetskläder är framför allt passformen, förklarar hon.

– Ingen i ifrågasätter varför vi har olika modeller för män och kvinnor när det gäller vanliga kläder. Varför skulle det inte gälla för arbetskläder? I hantverkaryrken är det ju ännu viktigare att det är bekvämt att röra sig och att det inte blir glipor eller hakar upp sig på något sätt.

Hon konstaterar att kvinnors kroppar dessutom varierar mer än mäns. Medan vissa är kurviga är andra mer raka. För att lösa det tog hon fram en slitstark stretch som formar sig på ett bra sätt.

Passformen hade hon bra koll på från sina år i klädbranschen men hon har också haft mycket kontakt med kvinnor i olika hantverksyrken för att få feedback kring vad som fungerar bra, till exempel när det gäller fickor.

– Det är så lätt att tro att det är ytligt när man pratar om kläder men det betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Det finns ofta många barriärer för kvinnor på mansdominerade arbetsplatser. Att då behöva se ut som om man lånat kläder av sin pappa blir ytterligare ett hinder.

Det senaste året har hon växlat upp verksamheten och tagit in både kapital och en extern styrelse. Största marknaden finns i Sverige men företaget säljer även till de andra nordiska länderna, och i mindre utsträckning även till Tyskland och England.

Överhuvudtaget har intresset för arbetskläder för fler än män ökat den senaste tiden, och även de större tillverkarna av arbetskläder har börjat ta det på allvar.

– Jag tror att det beror på att samhällsstrukturer trots allt håller på att förändras – även om jag i och för sig tycker att andelen kvinnor i de här branscherna ökar för långsamt.

Men fortfarande är Johanna Söderström ensam om att tillverka en arbetsbyxa för gravida.

– Gravidbyxan har sålt väldigt bra! Det var lite otippat, men det finns ju ingen annan som gör det. Det är jättekul!

Det är ett stort problem att många av de kvinnor som faktiskt söker sig till hantverksyrken inte stannar på grund av de gamla strukturer som finns kvar, påpekar hon.

– Att få dem att stanna är nog den största utmaningen. Jag ser allt för ofta tjejer som först är taggade och vill förändra, men som sedan inte orkar slå huvudet i väggen för länge.

Det är inte så ovanligt att arbetsgivare i sina rekryteringskampanjer betonar att de söker kvinnor men sedan inte kan leva upp till att ge kvinnor rätt verktyg och förutsättningar.

– Det känns som att företag har förstått att de måste rekrytera bredare och ur hela talangpoolen. Men finns till exempel inte passande arbetskläder sedan på plats kan det bidra till att kvinnor inte vill stanna på sina nya arbetsplatser. Det är viktigt för att alla ska känna sig säkra i sin yrkesroll, säger Johanna Söderström.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.