NYHET2 oktober 2017

Hon skräddarsyr arbetsplagg för kvinnor

Kläder betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Därför utvecklar Johanna Söderström arbetskläder designade för kvinnor.

"Ingen i ifrågasätter varför vi har olika modeller för män och kvinnor när det gäller vanliga kläder. Varför skulle det inte gälla för arbetskläder?", undrar Johanna Söderström.

Johanna Söderström hade jobbat 20 år i klädbranschen när hon en dag hoppade av och började köpa, renovera och sälja hus i stället. Och det var då tanken på att designa arbetskläder för kvinnor väcktes.

– När jag själv behövde arbetskläder blev bristen så uppenbar. Det fanns ett mycket begränsat utbud med en gammaldags syn på kvinnokroppen. Höga smala midjor till exempel. De var inte gjorda för att fungera på riktigt. Några färgade bara herrbyxor rosa och kallade dem för tjejbyxor.

Återförsäljarna tog inte heller problemet på allvar. Till Johanna Söderström sa de att ”tjejer brukar nöja sig med att köpa herrbyxor i en mindre storlek”.

Så hon bestämde sig för att starta företaget Operose som utvecklar arbetskläder designade för kvinnor. År 2014 öppnade webbutiken med några modeller och efter hand har det blivit fler. Den stora skillnaden mellan mäns och kvinnors arbetskläder är framför allt passformen, förklarar hon.

– Ingen i ifrågasätter varför vi har olika modeller för män och kvinnor när det gäller vanliga kläder. Varför skulle det inte gälla för arbetskläder? I hantverkaryrken är det ju ännu viktigare att det är bekvämt att röra sig och att det inte blir glipor eller hakar upp sig på något sätt.

Hon konstaterar att kvinnors kroppar dessutom varierar mer än mäns. Medan vissa är kurviga är andra mer raka. För att lösa det tog hon fram en slitstark stretch som formar sig på ett bra sätt.

Passformen hade hon bra koll på från sina år i klädbranschen men hon har också haft mycket kontakt med kvinnor i olika hantverksyrken för att få feedback kring vad som fungerar bra, till exempel när det gäller fickor.

– Det är så lätt att tro att det är ytligt när man pratar om kläder men det betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Det finns ofta många barriärer för kvinnor på mansdominerade arbetsplatser. Att då behöva se ut som om man lånat kläder av sin pappa blir ytterligare ett hinder.

Det senaste året har hon växlat upp verksamheten och tagit in både kapital och en extern styrelse. Största marknaden finns i Sverige men företaget säljer även till de andra nordiska länderna, och i mindre utsträckning även till Tyskland och England.

Överhuvudtaget har intresset för arbetskläder för fler än män ökat den senaste tiden, och även de större tillverkarna av arbetskläder har börjat ta det på allvar.

– Jag tror att det beror på att samhällsstrukturer trots allt håller på att förändras – även om jag i och för sig tycker att andelen kvinnor i de här branscherna ökar för långsamt.

Men fortfarande är Johanna Söderström ensam om att tillverka en arbetsbyxa för gravida.

– Gravidbyxan har sålt väldigt bra! Det var lite otippat, men det finns ju ingen annan som gör det. Det är jättekul!

Det är ett stort problem att många av de kvinnor som faktiskt söker sig till hantverksyrken inte stannar på grund av de gamla strukturer som finns kvar, påpekar hon.

– Att få dem att stanna är nog den största utmaningen. Jag ser allt för ofta tjejer som först är taggade och vill förändra, men som sedan inte orkar slå huvudet i väggen för länge.

Det är inte så ovanligt att arbetsgivare i sina rekryteringskampanjer betonar att de söker kvinnor men sedan inte kan leva upp till att ge kvinnor rätt verktyg och förutsättningar.

– Det känns som att företag har förstått att de måste rekrytera bredare och ur hela talangpoolen. Men finns till exempel inte passande arbetskläder sedan på plats kan det bidra till att kvinnor inte vill stanna på sina nya arbetsplatser. Det är viktigt för att alla ska känna sig säkra i sin yrkesroll, säger Johanna Söderström.

Omställning och yrkesväxlingKompetensförsörjningJämställdhet och mångfaldArbetsmiljö
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist