Operose

Operose

Hon skräddarsyr arbetsplagg för kvinnor

NYHET Publicerad

FÖRETAGANDE Kläder betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Därför utvecklar Johanna Söderström arbetskläder designade för kvinnor.

Johanna Söderström, Operose

"Ingen i ifrågasätter varför vi har olika modeller för män och kvinnor när det gäller vanliga kläder. Varför skulle det inte gälla för arbetskläder?", undrar Johanna Söderström.

Gravidbyxa från Operose

Poppis med gravidbyxa.

Johanna Söderström hade jobbat 20 år i klädbranschen när hon en dag hoppade av och började köpa, renovera och sälja hus i stället. Och det var då tanken på att designa arbetskläder för kvinnor väcktes.

– När jag själv behövde arbetskläder blev bristen så uppenbar. Det fanns ett mycket begränsat utbud med en gammaldags syn på kvinnokroppen. Höga smala midjor till exempel. De var inte gjorda för att fungera på riktigt. Några färgade bara herrbyxor rosa och kallade dem för tjejbyxor.

Återförsäljarna tog inte heller problemet på allvar. Till Johanna Söderström sa de att ”tjejer brukar nöja sig med att köpa herrbyxor i en mindre storlek”.

Så hon bestämde sig för att starta företaget Operose som utvecklar arbetskläder designade för kvinnor. År 2014 öppnade webbutiken med några modeller och efter hand har det blivit fler. Den stora skillnaden mellan mäns och kvinnors arbetskläder är framför allt passformen, förklarar hon.

– Ingen i ifrågasätter varför vi har olika modeller för män och kvinnor när det gäller vanliga kläder. Varför skulle det inte gälla för arbetskläder? I hantverkaryrken är det ju ännu viktigare att det är bekvämt att röra sig och att det inte blir glipor eller hakar upp sig på något sätt.

Hon konstaterar att kvinnors kroppar dessutom varierar mer än mäns. Medan vissa är kurviga är andra mer raka. För att lösa det tog hon fram en slitstark stretch som formar sig på ett bra sätt.

Passformen hade hon bra koll på från sina år i klädbranschen men hon har också haft mycket kontakt med kvinnor i olika hantverksyrken för att få feedback kring vad som fungerar bra, till exempel när det gäller fickor.

– Det är så lätt att tro att det är ytligt när man pratar om kläder men det betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Det finns ofta många barriärer för kvinnor på mansdominerade arbetsplatser. Att då behöva se ut som om man lånat kläder av sin pappa blir ytterligare ett hinder.

Det senaste året har hon växlat upp verksamheten och tagit in både kapital och en extern styrelse. Största marknaden finns i Sverige men företaget säljer även till de andra nordiska länderna, och i mindre utsträckning även till Tyskland och England.

Överhuvudtaget har intresset för arbetskläder för fler än män ökat den senaste tiden, och även de större tillverkarna av arbetskläder har börjat ta det på allvar.

– Jag tror att det beror på att samhällsstrukturer trots allt håller på att förändras – även om jag i och för sig tycker att andelen kvinnor i de här branscherna ökar för långsamt.

Men fortfarande är Johanna Söderström ensam om att tillverka en arbetsbyxa för gravida.

– Gravidbyxan har sålt väldigt bra! Det var lite otippat, men det finns ju ingen annan som gör det. Det är jättekul!

Det är ett stort problem att många av de kvinnor som faktiskt söker sig till hantverksyrken inte stannar på grund av de gamla strukturer som finns kvar, påpekar hon.

– Att få dem att stanna är nog den största utmaningen. Jag ser allt för ofta tjejer som först är taggade och vill förändra, men som sedan inte orkar slå huvudet i väggen för länge.

Det är inte så ovanligt att arbetsgivare i sina rekryteringskampanjer betonar att de söker kvinnor men sedan inte kan leva upp till att ge kvinnor rätt verktyg och förutsättningar.

– Det känns som att företag har förstått att de måste rekrytera bredare och ur hela talangpoolen. Men finns till exempel inte passande arbetskläder sedan på plats kan det bidra till att kvinnor inte vill stanna på sina nya arbetsplatser. Det är viktigt för att alla ska känna sig säkra i sin yrkesroll, säger Johanna Söderström.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Bostadsbristen skapar reformiver

BOSTADSPROBLEMEN Bristen på bostäder är ett bekymmer. Svensk Näringsliv vill öka rörligheten och föreslår bland annat sänkt flyttskatt och enklare byggregler. ”Den är också ett hinder för nyetableringar och tillväxt, säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen stoppar nyckelrekryteringar

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Företagen skriker efter arbetskraft, men arbetskraften har inte råd att flytta dit jobben finns. Det kan leda till oöverskådliga konsekvenser för näringslivet och mycket beror på en illa fungerande bostadsmarknad. Men hur kommer man tillrätta med problemen? Det är utgångspunkten i Svenskt Näringslivs nya rapport ”Arbetskraft utan bostäder”.
NYHET Publicerad:

Utländska farmaceuter möts med öppna famnen

INTEGRATION Apoteksbranschen skriker efter farmaceuter. Det får flera apotek att rekrytera från utlandet. Michalina Grandin, apotekare från Polen, fick tidigt kontakt med Apotek Hjärtat som stöttade henne med svenskundervisning och praktikplats så att hon snabbt kunde få sin svenska legitimation.
NYHET Publicerad:

Akut läge: Bostadsbristen slår mot företagen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska tech-företag skriker efter arbetskraft men har svårt att rekrytera på grund av bostadssituationen i Stockholm. "Även om du har en hög lön, så går det ibland inte att hitta något att hyra", säger Carl-Johan Hamilton, tech-rekryterare på Ants.
NYHET Publicerad:

Karriärnätverk lyfter fram kvinnor i energisektorn

JÄMSTÄLLDHET Energisektorn genomgår kraftiga förändringar som gör att branschen behöver bli mer jämställd. Det menar Anna-Carin Windahl, en av dem som driver nätverket Kraftkvinnorna.
NYHET Publicerad:

”Teknik ska vara skolans roligaste ämne”

HALLÅ DÄR Li Ljungberg, som arbetar med kompetensförsörjning på Teknikföretagen. I höstas lanserade ni boken Teknik – 10 lektioner i att förändra världen. Varför gör Teknikföretagen detta?
NYHET Publicerad:

Bemanningsföretaget som låter individen styra

MÅNGFALD Privat sektor är bra på mångfald. Det konstaterar Anki Elken, hållbarhetschef på företaget Randstad som kommit långt med likabehandling och inkludering. "Integration måste börja med respekt och engagemang för individer".
NYHET Publicerad:

Lönerna får inte halka efter hos global hälsovårdsjätte

STRATEGI Johnson & Johnson i Helsingborg följer det amerikanska moderbolagets övergripande modell för lönesättning. Lönesystemet är ett sätt att vara en attraktiv arbetsgivare, enligt Karin Markenholm, hr-ansvarig.
NYHET Publicerad:

Värderingar lockar mer än lön

KOMPETENS För ett litet startupbolag är höga löner sällan ett möjligt sätt för att locka rätt kompetens. Beteendelabbet har lyckats så bra att vissa till och med går ner i lön för att få jobba där, berättar vd:n Ida Lemoine.
NYHET Publicerad:

”Allt att vinna på mångfald”

UTBILDNING Erlandsson Bygg siktar på mångfald. Under hösten har sex personer med utländsk bakgrund utbildats till snickare, och nu har alla fått jobb. Den nya kompetensen och medarbetarnas stolthet över att få bidra stärker företaget.
NYHET Publicerad:

Attraktiva arbetsgivare ger lika karriärmöjligheter

JÄMSTÄLLDHET I stort går jämställdheten åt rätt håll, enligt Tina Ekström, vd på Nyckeltalsinstitutet. Karriärmöjligheterna är mer lika för män och kvinnor, och män är mer föräldralediga. En negativ faktor är att fler kvinnor än män är långtidssjukskrivna.
NYHET Publicerad:

Så breddar Coca-Cola perspektivet

STRATEGI Lika många kvinnor som män, och minst en person med utländsk bakgrund. De kraven ska vara uppfyllda för slutkandidater när tjänster ska tillsättas på Coca-Cola European Partners i Sverige efter årsskiftet.
NYHET Publicerad:

Caféet som anställer funktionsnedsatta prisas

HALLÅ DÄR Lars Nyström, som vunnit pris i Diversity Index award 2018, kategorin funktionsnedsättning. Sedan ett år tillbaka driver du August no stress surf café i Malmö. Vad är annorlunda med det?
NYHET Publicerad:

It-tjänsteföretag lockar med flexibilitet

STRATEGI Att erbjuda medarbetarna flexibilitet i tid och rum är ett sätt för it-tjänsteföretaget CGI att attrahera nya grupper. ”Idag lockar du inte någon med högre lön. Det är andra parametrar som har större betydelse”, säger hr-chefen Maria Ragnarsson.
NYHET Publicerad:

Scandic växlar upp mångfalden

REKRYTERING För många ungdomar i förorten finns det inte ens på kartan att få jobb hos en traditionellt svensk arbetsgivare. Det vill Scandic Hotels ändra på genom att bredda rekryteringsbasen och locka nya typer av medarbetare, men också för att göra en insats i samhället.
NYHET Publicerad:

Jämställt på verkstadsgolvet

ARBETSMILJÖ På monteringen gäller varannan damernas. Det är lika självklart att en man vabbar som en kvinna och dessutom är personalen friskare. Knepet är att integrera jämställdhetsarbetet i vardagen, enligt Indexators hr-chef Linda Lönnerskog.
NYHET Publicerad:

Teknikkvinnor inspirerar varandra på nätet

NÄTVERK Teknikkvinnor började som en grupp på Facebook. Nu reser grundarna landet runt och hjälper företag och organisationer att bli mer jämställda. ”För att kvinnor ska vilja stanna måste hela kulturen vara inkluderande”, säger vd:n Maria Norberg.
NYHET Publicerad:

Varannan tjänsteman rekryteras redan i skolan

MÅNGFALD Genom att fånga upp nyexaminerade och nyanlända lyckas företaget Dipart bättre än många av sina konkurrenter med att rekrytera i en överhettad byggbransch. ”Hälften av våra tjänstemän rekryterade vi egentligen redan när de gick i skolan”, säger vd:n Jens Hoffmann.
NYHET Publicerad:

Industriföretag träffar kvinnor med ledarambitioner

HALLÅ DÄR Madelen Porserud, som tillsammans med tre andra civilingenjörer grundat Female Leader Engineer. Vad går det ut på?
NYHET Publicerad:

Fokus på kravprofilen breddar Sodexos rekrytering

MÅNGFALD Rekrytering baserad på kompetens har lett till större mångfald och bättre business på Sodexo. ”Vi tittar noga på vad som verkligen krävs för ett visst jobb. Måste personen kunna svenska till exempel?”, säger Emma Tägt Kernan, hr- och rekryteringsansvarig.