NYHET30 augusti 2016

Karlstads prestigebygge i upphandlingsskandal

Under flera år har Karlstads kommun stöttat det förlusttyngda konferenscenter Karlstad CCC med miljonbelopp. De medger misstagen men fortsätter att gynna prestigebygget. ”Det är för jävligt rent ut sagt”, säger Peter Eriksson som driver Nöjesfabriken. En oberoende granskning visar att kommunens metoder är olagliga.

Foto: Linn Malmen/TT

Sedan 2011 har Karlstad kommun direktupphandlat tjänster av förlusttyngda konferenscentret Karlstad CCC. På det sättet har centret tillförts mångmiljonbelopp. Under både 2013 och 2014 ska kommunen ha handlat tjänster av Karlstad CCC för ett belopp på omkring 7,5 miljoner kronor per år. Det utan att följa lagen om upphandling (LOU).

Centret drivs av bolaget Visit Karlstad, som ägs till 49 procent av kommunen och 51 procent av näringslivet.

Peter Eriksson är en företagare som har fått nog av den snedvridna konkurrensen. Han driver och äger Nöjesfabriken med Willi Schmidt och tillsammans har de byggt upp sin verksamhet från grunden i en byggnad på 8 000 kvadratmeter. Idag rymmer den det mesta i nöjesväg. Bowlingbanor, scen, nattklubb, konferenslokaler och mycket annat går att hitta under samma tak.

Hade kommunen följt LOU så hade bolaget kunnat vara med och konkurrera om att ordna konferenser, intäkter som de nu går miste om.

– Det är för jävligt, så ska det inte få gå till. Miljoner skattepengar går upp i rök för att kommunen vill hålla sin egen verksamhet om ryggen. Jag blir så trött på det. Varför ska vi hålla oss till lagarna om kommunen inte gör det, säger Peter Eriksson.

Långt ner på listan

Det var först i början på 2015 som kommunen insåg, efter upprepade påstötningar av företagare och lokala medier i trakten, att de hade direktupphandlat på otillåtna sätt i flera år. Då genomförde kommunen en upphandling för ramavtal för konferenser.

Bolaget Visit Karlstad hamnade på elfte plats i upphandlingen för flerdagarskonferenser. Det innebär att det var tio företag som erbjöd sig att genomföra konferensen billigare än Karlstad CCC. Men trots upphandlingens resultat, så fortsätter kommunen att handla direkt av Karlstad CCC för stora summor.

Mellan 7 mars 2015 och 7 april 2016 köpte kommunen tjänster för omkring 7 miljoner kronor av Karlstad CCC. Andra leverantörer, bland andra Nöjesfabriken, fick under samma period affärer värda omkring 2,5 miljoner kronor. Det är omkring 27 procent av den totala volymen, trots att de alla var billigare alternativ än Karlstad CCC. Men det är få som vågar säga ifrån.

– Känslan är att ju mer man bråkar, desto mer skit får man. Jag vet att många av mina kollegor i branschen inte vill prata om detta för att de är rädda för repressalier. Jag kommer säkert att drabbas av det här nu, men jag vill inte bråka. Jag vill bara att det ska gå rätt till, säger Peter Eriksson.

Tappar lusten

För Peter Eriksson var upphandlingen droppen. Han och hans team hade kämpat med upphandlingens dokument för att hamna på en bra plats i rangordningen, och därmed få chansen att ta del av affärerna. När kommunen väljer att bortse från rankingen och använda Karlstad CCC:s tjänster ändå, då tröttnar man, menar han.

– Det är jäkligt svårt att bedriva en verksamhet så här. Kommunen måste förstå att risken finns att vi entreprenörer tappar lusten och slår igen. Vi har kämpat hårt för att vara där vi är med Nöjesfabriken, och vi drar folk till Karlstad. Då förstår jag inte varför kommunen inte uppskattar det, utan istället puttar bort oss.

Experter kritiska

Till kritikerkåren ställer sig även den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen som har granskat Karlstad kommuns direktupphandlingar. Kommissionen reagerar på att kommunen agerar på ett otillåtet sätt och skriver i sin utredning att det finns ”all anledning att rikta skarp kritik mot kommunen.”.

Pär Cronhult är chefjurist på Stiftelsen Den nya välfärden, som står bakom Konkurrenskommissionen. Han menar att det är solklart att kommunen har gjort fel, dessutom medvetet och upprepade gånger.

– Först gjorde man fel och direktupphandlade tjänster för miljonbelopp från Visit Karlstad. Sedan upptäckte man felet och genomförde en upphandling som borde ha rättat till det hela. Efter att kommunen därefter ändå fortsatt med otillåtna direktköp från Visit Karlstad, så framstår den tidigare genomförda upphandlingen dock närmast som ett spel för gallerierna. Ett sådant beteende är inte tillåtet enligt gällande lag och under all kritik, säger han.

Ansvariga på Karlstad kommun medger att de tidigare har gjort fel, men att de har rättat till felen genom att genomföra en upphandling. Kommunen hävdar, via mejl från ekonomidirektör Lars Sätterberg, att kommunen använder sig av Visit Karlstads tjänster som en del av det ramavtal som tecknats med olika leverantörer.

”Sedan 2015 har vi ramavtal med flera olika leverantörer och Visit Karlstad (ägare till Karlstad CCC) är en av dem. Karlstad CCC är en av Nordens mest attraktiva och moderna konferensanläggningar och många tycker att det fungerar bra att vara där. När det gäller stora mässor har vi inte någon annan anläggning i Karlstad som uppfyller kraven storleksmässigt”, skriver Lars Sätterberg.

Peter Eriksson ställer sig frågande till påståendet att Nöjesfabriken inte har kapacitet att hantera större evenemang:

– Det där är inte sant, vi uppfyller visst kraven för stora delar av bokningarna. Självklart finns det undantag, men långt över majoriteten av CCC:s bokningar hade vi kunnat hantera. Jag undrar vad CCC har i deras ögon som Nöjesfabriken inte har, säger han.

Konkurrenskommissonen tar upp frågan om ramavtalen i sin utredning: ”Den i ramavtalet fastställda avropsordningen mellan leverantörerna får enbart frångås om det föreligger särskilda skäl med hänsyn till föremålet för upphandlingen.”. Konkurrenskommissionen anser därmed att Karlstad kommun har gjort fel.

Peter Eriksson hoppas att kommunen tar kritiken på allvar.

– Vi har just investerat i ett nytt projekt som kommer gynna Karlstad med omnejd ännu mer. Då vore det roligt att slippa kämpa för att saker ska gå till på rätt sätt. Om alla gör affärer på ett schysst sätt finns det massor att vinna. Fula spelregler gynnar däremot ingen, säger han.

Företagsklimat

I Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av företagsklimatet i Sveriges kommuner har 162 företagare i Karlstad betygsatt en rad områden som påverkar hur det är att driva företag i kommunen. På frågan om företagen upplever att kommunens verksamheter tränger undan den privata näringen har andelen som ger ett bra betyg sjunkit från 48 procent 2015 till 38 procent 2016. Det är tillsammans med Dialog mellan företag och kommunledning den enkätfråga som försämrar sig mest i årets undersökning.

Miljonbidragen

Sedan 2011 har CCC kunnat kvittera ut en miljon kronor i marknadsbidrag från Karlstad kommun, utan upphandling eller förväntad motprestation. Några andra aktörer har inte fått något bidrag.

– Jag har förståelse för att kommunen vill få sin egen verksamhet att gå runt, men det ska inte ske på skattebetalarnas eller andra företags bekostnad. Det är helt fel och det är därför det finns regler och lagar, säger Peter Eriksson, delägare på Nöjesfabriken i Karlstad.

Konkurrens från offentlig sektor/osund konkurrensUpphandlingKonkurrensArbetsgivarfrågor
Skriven avLouise Wachtmeister
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist