Eva Halvarsson
Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

"Diskussionen kring lön var mycket större för tio år sedan än vad den är idag. Främst beror det på ledarna. De har blivit bättre på att förklara varför de sätter de löner som de gör, så att det inte bara ramlar ner en siffra", säger Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden.

AP-fond lockar med hållbarhet och mångfald

NYHET Publicerad

REKRYTERING När ungdomar söker jobb vill de inte bara veta vad en arbetsgivare gör, utan även hur jobbet utförs. Det konstaterar Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden. ”Lönen har nog fortfarande en viss status men lika mycket status ligger i att företaget har schysta värderingar”, säger hon.

Första steget vid en rekrytering är att inse att det handlar om att både arbetsgivare och kandidat gör ett val, slår Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden, fast.

– Det finns en del arbetsgivare som tror att det bara är deras beslut, men det gäller såklart åt båda hållen. Därför är det extremt viktigt att ha tydliga värderingar och en tydlig kultur som går att beskriva – ”så här är det att jobba hos oss”.

Numera är det inte bara viktigt för ungdomar att förstå vad företagen gör, utan också hur de gör det, konstaterar hon.

– De accepterar inte att gå till en arbetsgivare som bara fokuserar på sitt, de vill att arbetsgivaren också ser sin roll i samhället.

Attityderna hos de arbetssökande har ändrat sig mycket bara under de senaste tio åren. Förr var betydligt fler beredda att bortse från en dålig chef eller företagskultur så länge de tjänade mycket pengar. Nu är de andra delarna viktigare, enligt Eva.

– Lönen har nog fortfarande en viss status men lika mycket status ligger i att företaget har schysta värderingar, har bra chefer och erbjuder kompetensutveckling och friskvård.

För Andra AP-fonden är det en fördel i rekryteringssammanhang att ha ett betydelsefullt uppdrag och att vara en global förvaltare, men också verksamhetens hållbarhetsarbete. Det handlar om allt från att använda mindre papper på kontoret till att göra investeringar som gör att kvinnliga entreprenörer i Afrika får möjlighet att låna pengar.

– Hållbarhet genomsyrar vårt arbete på alla nivåer – det är inget vi bara säger – och det tilltalar många.

Andra AP-fondens fokus på mångfald bidrar också till attraktiviteten, enligt Eva. Att medarbetare känner att arbetsgivaren vill att det ska vara mångfald i alla sammanhang och förstår att det i slutänden leder till bättre beslut och en bättre arbetsplats. Kulturen bygger på samarbete och utveckling, inte på att armbåga sig fram, påpekar hon. 

– Vi skulle aldrig kunna rekrytera de som bara är ute efter högsta möjliga lön, men jag tror heller inte att vi skulle trivas särskilt bra med varandra. De som tjänar mest i vår bransch dras till andra typer av kulturer, eller iallafall accepterar de dem.

Andra AP-fonden har ändrat sitt sätt att jobba med lönen på senare år. Större vikt läggs vid jämförelser med övriga branschens för att säkerställa att verksamheten inte ligger i överkant, och öppenheten kring hur lönerna sätts är större. Dessutom är Andra AP-fonden bättre på att presentera erbjudandet till medarbetarna, förklarar hon.

– Diskussionen kring lön var mycket större för tio år sedan än vad den är idag. Främst beror det på ledarna. De har blivit bättre på att förklara varför de sätter de löner som de gör, så att det inte bara ramlar ner en siffra.

För Andra AP-fonden är även kultur och värderingar hos de riskkapitalbolag som fonden investerar i över hela världen en viktig faktor.

– Vi försöker alltid känna dem på pulsen för att bilda oss en uppfattning om det. Många är usla på mångfald men nu finns ändå frågan på agendan på ett annat sätt än tidigare. Jag brukar provocera dem och säga att vi är oroliga för att de inte kan rekrytera den bästa kompetensen.

Tre attraktiva tips:

- Se till att ha tydliga värderingar, och att ni kan förmedla vad de innebär.

- Se verksamhetens roll i samhället oavsett bransch.

- Uppmuntra medarbetare att bjuda på sig. Det är viktigt att ha roligt på sin arbetsplats.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så håller du schyssta lönesamtal

LÖNEBILDNING Ett aktivt ledarskap, transparens och kommunikation är nyckelfaktorer för att lyckas med individuella löner. Det diskuterades på årets Lönebildningsdag som återigen slog rekord med nästan 400 anmälda deltagare.
NYHET Publicerad:

Tät återkoppling motiverar Ambeas medarbetare

MOTIVATION För att koppla lönen tajtare till den enskilde medarbetaren har Ambea skruvat upp frekvensen på sina utvecklingssamtal. Nu hålls de tre gånger per år. ”Vi tyckte att det var lite förlegat att ha utvecklingssamtal bara en gång per år”, säger hr-chefen Pernille Ramirez.
NYHET Publicerad:

"Det är chefen som får det att hända"

HALLÅ DÄR Sofia Malmrud, doktorand på psykologiska institutionen vid Stockholms universitet. Du är halvvägs igenom din avhandling om individuell lönesättning. Vad är din angreppsvinkel?
NYHET Publicerad:

Lönebildning: "Börja testa nya sätt att jobba"

STRATEGI Energibranschen har kommit långt när det gäller individuella löner. På Eon har processlöneavtalet utvecklat både chefer och medarbetare. ”Det har pushat mig till att våga prata om det som är svårt”, säger Charlotte Reidhav, chef på Eon.
NYHET Publicerad:

Företagsnära lönesättning lönar sig

LÖNEBILDNING Hur det går för företaget och vad medarbetaren presterar avgör hur hög lönen ska vara, enligt Mattias Dahl, vice vd. ”De flesta anser att det är rimligt. Ingen vill se motsatsen – att det inte har någon betydelse.”
NYHET Publicerad:

Så behåller it-företaget kompetenta medarbetare

LÖNEBILDNING It-mästarens nya lönemodell innebär att företaget lägger krut på att utveckla medarbetare som bidrar extra mycket till verksamhetens framgångar. ”På så sätt kan vi ännu bättre se till att inte tappa dem”, säger hr-chefen Göran Lejerwik.
NYHET Publicerad:

”Intressant att få bredden på en och samma dag”

HALLÅ DÄR Greta Sundin, strategiskt ansvarig för löne- och förmånsfrågor samt hr-ekonomi inom utbildningskoncernen Academedia. I oktober är du för tredje gången med på Lönebildningsdagen som Svenskt Näringsliv ordnar. Vad är det som lockar?
NYHET Publicerad:

Telekomjätte lockar ingenjörer med trendig lönemodell

LÖNEBILDNING Från lokal till global lönebildning för 100 000 anställda spridda över hela världen. För fem år sedan lade telekomjätten Ericsson om hela sin löneprocess för att öka attraktiviteten, enligt Sverker Walldal på Ericsson.
NYHET Publicerad:

Nationalekonomer vill se förändrade kollektivavtal

HALLÅ DÄR Lars Calmfors, nationalekonom och medförfattare till en ny bok, Kollektivavtal och lönebildning i en ny tid. Vad handlar den om?
NYHET Publicerad:

Höstens lönebildningsdag löser hr-utmaningar

I PRAKTIKEN Den 9 oktober är det för femte året i rad dags för Lönebildningsdagen i Stockholm. Konferensens rubrik är Bang for the buck – 5 utmaningar och 6,5 lösningar, och den här gången får hr-rollen extra uppmärksamhet.
NYHET Publicerad:

”Motivation kan inte köpas för pengar”

HALLÅ DÄR Johan Thesslin som skrivit boken Lön och motivation: chefens handbok för att belöna och utveckla medarbetare, tillsammans med AnnCharlotte Bretan. Varför skrev ni den?
NYHET Publicerad:

Vägledande avtal dras med utmaningar

STRATEGI Ledaravtalet var först ut med företagsnära lönebildning år 1992. Många kollektivavtal har följt efter, men det finns också utmaningar, enligt Ledarnas förhandlingschef Helena Hedlund.
NYHET Publicerad:

Så får IBM rättvisare löner

LÖNESÄTTNING När it-jätten IBM införde en ny lönemodell lyfte det medarbetarnas engagemang. Genom att chef och medarbetare på egen hand tar större ansvar för återkoppling och bedömning blir lönesättningen dessutom rättvisare, enligt Simona Scaravella, hr-chef på IBM Sverige.
NYHET Publicerad:

Digitalisering inleder seminarieserie om framtidens arbetsmarknad

DEN TEKNISKA UTVECKLINGEN Den 11 juni är det dags för det första seminariet som arrangeras av Svenskt Näringslivs projekt Framtidens arbetsmarknad, FrAM. I fokus är digitaliseringen och den konkurrenskraft som finns i teknikutvecklingen.
NYHET Publicerad:

Här tar medarbetarna fram lönemodellen

LÖNEBILDNING På Gnosjö Automatsvarvning tog medarbetarna fram den nya bedömningsmodellen som ligger till grund för lönesättningen. Nu är det tydligare för alla hur de kan påverka sin lön och karriärutveckling, enligt vd:n Linda Fransson.
NYHET Publicerad:

Lönesättning som förändrar beteenden

STRATEGI För Epiroc i Kalmar var det en fullträff att koppla lönekriterierna rakt av till den värdegrund som företaget tagit fram. ”Löneprocessen driver precis det vi vill driva – förbättrade beteenden”, säger vd:n Jenny Heimersson.
NYHET Publicerad:

Därför fungerar sifferlöst så bra i energibranschen

HALLÅ DÄR Nikta Nabavi, ansvarig för Unionens kollektivavtal inom energibranschen. Varför fungerar sifferlösa avtal så bra inom det området?
NYHET Publicerad:

AP-fond lockar med hållbarhet och mångfald

REKRYTERING När ungdomar söker jobb vill de inte bara veta vad en arbetsgivare gör, utan även hur jobbet utförs. ”Lönen har nog fortfarande en viss status men lika mycket status ligger i att företaget har schysta värderingar”, säger Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden.
NYHET Publicerad:

Unga vill göra karriär – men har inte bråttom

MILLENNIEGENERATIONEN Att unga bara vill vidare till nästa jobb för att få upp lönen är en missuppfattning, konstaterar Isak Petrén, senior analytiker på Willis Towers Watson. ”Millennials vill göra karriär men det är inget måste att byta jobb för att åstadkomma det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Så stärker prisade Centiro företagskulturen

STRATEGI På Centiro blir medarbetare sedda som individer samtidigt som de hela tiden får utmaningar som utvecklar. I en väl fungerande arbetsmiljö och kultur är lönen inte den viktigaste frågan, enligt koncernchefen Niklas Hedin.