NYHET19 mars 2019

AP-fond lockar med hållbarhet och mångfald

När ungdomar söker jobb vill de inte bara veta vad en arbetsgivare gör, utan även hur jobbet utförs. Det konstaterar Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden. ”Lönen har nog fortfarande en viss status men lika mycket status ligger i att företaget har schysta värderingar”, säger hon.

"Diskussionen kring lön var mycket större för tio år sedan än vad den är idag. Främst beror det på ledarna. De har blivit bättre på att förklara varför de sätter de löner som de gör, så att det inte bara ramlar ner en siffra", säger Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden.Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Första steget vid en rekrytering är att inse att det handlar om att både arbetsgivare och kandidat gör ett val, slår Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden, fast.

– Det finns en del arbetsgivare som tror att det bara är deras beslut, men det gäller såklart åt båda hållen. Därför är det extremt viktigt att ha tydliga värderingar och en tydlig kultur som går att beskriva – ”så här är det att jobba hos oss”.

Numera är det inte bara viktigt för ungdomar att förstå vad företagen gör, utan också hur de gör det, konstaterar hon.

– De accepterar inte att gå till en arbetsgivare som bara fokuserar på sitt, de vill att arbetsgivaren också ser sin roll i samhället.

Attityderna hos de arbetssökande har ändrat sig mycket bara under de senaste tio åren. Förr var betydligt fler beredda att bortse från en dålig chef eller företagskultur så länge de tjänade mycket pengar. Nu är de andra delarna viktigare, enligt Eva.

– Lönen har nog fortfarande en viss status men lika mycket status ligger i att företaget har schysta värderingar, har bra chefer och erbjuder kompetensutveckling och friskvård.

För Andra AP-fonden är det en fördel i rekryteringssammanhang att ha ett betydelsefullt uppdrag och att vara en global förvaltare, men också verksamhetens hållbarhetsarbete. Det handlar om allt från att använda mindre papper på kontoret till att göra investeringar som gör att kvinnliga entreprenörer i Afrika får möjlighet att låna pengar.

– Hållbarhet genomsyrar vårt arbete på alla nivåer – det är inget vi bara säger – och det tilltalar många.

Andra AP-fondens fokus på mångfald bidrar också till attraktiviteten, enligt Eva. Att medarbetare känner att arbetsgivaren vill att det ska vara mångfald i alla sammanhang och förstår att det i slutänden leder till bättre beslut och en bättre arbetsplats. Kulturen bygger på samarbete och utveckling, inte på att armbåga sig fram, påpekar hon.

– Vi skulle aldrig kunna rekrytera de som bara är ute efter högsta möjliga lön, men jag tror heller inte att vi skulle trivas särskilt bra med varandra. De som tjänar mest i vår bransch dras till andra typer av kulturer, eller iallafall accepterar de dem.

Andra AP-fonden har ändrat sitt sätt att jobba med lönen på senare år. Större vikt läggs vid jämförelser med övriga branschens för att säkerställa att verksamheten inte ligger i överkant, och öppenheten kring hur lönerna sätts är större. Dessutom är Andra AP-fonden bättre på att presentera erbjudandet till medarbetarna, förklarar hon.

– Diskussionen kring lön var mycket större för tio år sedan än vad den är idag. Främst beror det på ledarna. De har blivit bättre på att förklara varför de sätter de löner som de gör, så att det inte bara ramlar ner en siffra.

För Andra AP-fonden är även kultur och värderingar hos de riskkapitalbolag som fonden investerar i över hela världen en viktig faktor.

– Vi försöker alltid känna dem på pulsen för att bilda oss en uppfattning om det. Många är usla på mångfald men nu finns ändå frågan på agendan på ett annat sätt än tidigare. Jag brukar provocera dem och säga att vi är oroliga för att de inte kan rekrytera den bästa kompetensen.

Tre attraktiva tips:

- Se till att ha tydliga värderingar, och att ni kan förmedla vad de innebär.

- Se verksamhetens roll i samhället oavsett bransch.

- Uppmuntra medarbetare att bjuda på sig. Det är viktigt att ha roligt på sin arbetsplats.

LönebildningLönesättningKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist