Göksäter

Göksäter

Lanthandeln som blev ett varuhus

NYHET Publicerad

JOBBSKAPARNA Mitt bland Orust grönskande landsbygd, strax norr om Henån, ligger familjeföretaget Göksäter. Det som vid starten 1866 var en lanthandel har idag utvecklats till ett 8000 kvm stort varuhus. Fjärde generationen driver nu vidare verksamheten som vuxit till ett välkänt besöksmål för shoppingsugna. ”Jag har inte ångrat en dag på Göksäter. Jag tycker fortfarande allt är fantastiskt roligt”, konstaterar vd och ägare Gun-Britt Svensson.

Trots att det är en kylig onsdagsförmiddag i maj när vi kommer på besök är varuhusets väl tilltagna parkering fylld av bilar. Här mitt bland grönskande åkrar och gårdar ligger idag en av västkustens mest kända shoppingdestinationer. Historien om varuhuset sträcker sig tillbaka till 1866 då en lanthandel startar i ett bostadshus. 153 år senare drivs verksamheten vidare på samma plats, men i helt andra proportioner, av barnbarnsbarnen Gun-Britt och Rolf. Lanthandeln har blivit varuhus och besökarna kommer i hundratusentals varje år. 

— Företagets historia har inte varit spikrak. Vår verksamhet började växa först under den gröna vågen på 1970-talet. Då flyttade människor till Orust och behovet av handel ökade markant. Vi växte ur vår lilla lanthandel men hade ett gammalt magasin på gården som stod tomt. Vi renoverade det och flyttade delar av vår verksamhet dit och började med tyger år 1977. Något vi snabbt blev kända för, säger Gun-Britt Eriksson, VD på Göksäter.  

I takt med att affärerna, sortimentet och antalet kunder vuxit genom åren har butiken blivit trång och behövts byggas ut med jämna mellanrum. Efter 9 utbyggnader är butiksytan idag 8000 kvadratmeter och sortimentet består bland annat av tyger, kläder, inredning, verktyg, leksaker och husgeråd. Trots att familjeföretaget drivits i generationer var det aldrig någon självklarhet för Gun-Britt och Rolf att driva verksamheten vidare.  

— Under vår uppväxt hade vi sett hur tufft det är att driva en handel. Bror min var köpman och renoverade bilar. Jag ville bli kurator. Vi hamnade här ändå och jag har inte ångrat en dag på Göksäter. Jag tycker fortfarande allt är fantastiskt roligt, konstaterar Gun-Britt.  

Vad är det roligaste med att driva företag? 
— Många som själva inte driver företag tror att det är pengar som är drivkraften i företagsamheten. Men vår drivkraft har alltid varit att skapa något. Pengar har varit verktyget. Det som är det roligaste med att driva företag är mötet med alla människor. Att som handlare få köpa, sälja och utveckla vårt utbud, menar Gun-Britt. 

Personal som nyckelfaktor 
En utmaning för de flesta företag i Sverige, inte minst inför sommarmånaderna, är att klara av kompetensförsörjningen. Inte minst inom handeln har många svårt att hitta personal, en utveckling som dock inte påverkat Göksäter. Idag har företaget drygt 50 anställda. Inför sommaren 2019 finns närmre 100 personer på lönelistan och fler än 20 nya sommarjobbare får en chans att få några av sina första rader på sitt CV.  

— Vi har bra med förfrågningar om jobb. Visst kan vi ha svårt med vissa specialkompetenser, till exempel inom tyg. Men vi har låg personalomsättning och många medarbetare med värdefull rutin som arbetat länge. Jag tror många tycker att vi är en trevlig arbetsplats där det är nära till skratt, det är viktigt, menar Gun-Britt. 

Den som vill besöka varuhuset behöver hålla uppsikt över öppettiderna. Trots en stadig ökning av tillströmmande besökare har Göksäter, till skillnad från likvärdiga varuhus, valt att ha stängt på söndagar.  

— Vi har traditionsenligt alltid haft stängt på söndagar. Eftersom vi själva alltid jobbat i verksamheten får man annars aldrig chansen att vara ledig. Söndagar blev den dagen man satt hemma och bokförde. Det är en dag man vill vara ledig och bestämma över sin tid. Jag tror faktiskt att vårt samhälle hade mått väldigt bra om vi hade stängt ibland. Vi vågar gå mot strömmen och det underlättar också för vår personal, menar Gun-Britt.  

Inför sommaren väntar Göksäter besökare från hela Sverige och Norge samt semestrande européer som nu börjat hitta hit. Många är turister, men många är också närboende. Gemensamt för alla är att de behöver ta sig till varuhuset via vägnätet.  

— Vi är stolta över att driva vår verksamhet på landsbygden och är beroende av bra infrastruktur. Både för kunna transportera hit varor men också för att våra kunder ska kunna hitta hit. Landsbygden måste kunna leva och politiker måste börja prata landsbygd igen. Är den inte attraktiv så vill inte folk besöka oss eller bosätta sig här. Landsbygden betyder så mycket mer för folk än vad man tror. Då måste det finnas ett utbud, det kämpar vi med att kunna erbjuda, konstaterar Gun-Britt.  

Brott mot handeln ökar 
Enligt en undersökning från Svensk Handel har det skett en markant ökning av stölder i butiker. De senaste två åren har värdet av stölderna ökat med tolv procent. Problemet är inte centrerat till butikerna i våra större städer utan påverkar handeln i hela Sverige.  

— Trygghetsfrågan är inte bara ett fenomen för storstäderna. Här på landsbygden har vi också problem med snatterier och får ofta vänta på polisen, ibland i 1–2 timmar. Kostnaden är så mycket mer än det som snattas. Vi behöver vänta på polis, bemanna extra och öka våra lönekostnader. Vi polisanmäler allt. Man fattar inte att vi får slita extra när folk stjäl, menar Gun-Britt. 

Det som en gång var en lanthandel är idag ett myllrande varuhus, fyllt av ett brett sortiment och med besökare från när och fjärran. För några år sedan firade företaget 150 år och siktar nu framåt. 

— Vi har egentligen aldrig haft några framtidsvisioner. Vi har hela tiden försökt utveckla vår verksamhet genom bra utbud och personal som trivs. Byggt ut när vi har behövt. Vi har alltid haft en god stöttning från kommunen och befolkningen. Planen är att fortsätta så. Då kommer förhoppningsvis ännu fler hitta hit till Orust, avslutar Gun-Britt. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tydligt mål om företagsklimatet i Härryda

FÖRETAGSKLIMAT När Svenskt Näringsliv nyligen släppte sin årliga enkätundersökning om lokalt företagsklimat har Härryda förbättrat det sammanfattande omdömet jämfört med ifjol. Även om kommunen har en historia av en stabil och positiv utveckling, med ytterst få dalar, är kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M) inte helt nöjd. Målet är att ha Sveriges bästa företagsklimat!
NYHET Publicerad:

Hög tid för bättre designade miljöskatter

SKATT Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Camping-företagaren: ”Innebär ingen större skillnad för oss”

ARBETSGIVARAVGIFT Förslaget om sänkta arbetsgivaravgifter för unga mellan 15 och 18 år träder i kraft den första augusti. Lagändringen ska underlätta inträdet på arbetsmarknaden för unga som vill jobba under helger och lov. Men förslaget är inte en tillräcklig åtgärd, enligt GrebbestadFjordens Camping.
NYHET Publicerad:

Sommaren – en tid för reflektion

SOMMARKRÖNIKA Många företag arbetar hårt in i det sista för att sedan klara av att verksamheten taktar av under sommaren när vi alla ska få tillfälle till ledighet, vila och aktivitet. Då hoppas jag också att våra beslutsfattare nyttjar möjligheten till reflektion kring det fortsatta utvecklingsarbetet av den egna kommunen, regionen och landet som helhet. För om vi inte planerar och agerar strategiskt kommer vi att bli omsprungna av andra som är än mer på tå och med siktet på framtiden.
NYHET Publicerad:

Lanthandeln som blev ett varuhus

JOBBSKAPARNA Mitt bland Orust grönskande landsbygd, strax norr om Henån, ligger familjeföretaget Göksäter. Det som vid starten 1866 var en lanthandel har idag utvecklats till ett 8000 kvm stort varuhus. Fjärde generationen driver nu vidare verksamheten som vuxit till ett välkänt besöksmål för shoppingsugna. ”Jag har inte ångrat en dag på Göksäter. Jag tycker fortfarande allt är fantastiskt roligt”, konstaterar vd och ägare Gun-Britt Svensson.
NYHET Publicerad:

Västsverige tjänar miljarder på arbetskraftsinvandring

RAPPORT Efterfrågan på kompetens är hög inom många delar av Västra Götalands näringsliv – störst är behovet dock av högkvalificerad arbetskraft. Arbetskraftsinvandring har därför stor betydelse för västsvenska företag. Det gynnar såväl företag som den samhällsekonomiska utvecklingen. Under 2018 skapades cirka elva miljarder i omsättning till följd av arbetskraftsinvandringen, vilket bidragit till en ökning i skatteintäkter till knappts två miljarder.
NYHET Publicerad:

Dags att säga adjö till Extratjänster

EXPERTKRÖNIKA I takt med att Arbetsförmedlingen förändras har en debatt om myndighetens budgetanslag blossat upp i Västra Götaland. Kritiker påstår att ”staten närmast har abdikerat” och att det saknas pengar i arbetsmarknadspolitiken. Det är missvisande. Det finns pengar, men det handlar om att prioritera rätt. En uppenbar kandidat att avskaffas redan i höst är ineffektiva ”Extratjänster”.
NYHET Publicerad:

Sjöfarten välkomnar framtidens medarbetare ombord

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Den svenska sjöfarten står inför stora rekryteringsbehov. Jobben blir fler samtidigt som många företag står inför svårigheter att anställa. Men hur är det egentligen att jobba inom sjöfarten? Med isbrytaren Atle i spetsen kommer nu en sjöfartskonvoj till Göteborg den 24 juni, för att ge nyfikna en inblick i hur det är att jobba till sjöss.
NYHET Publicerad:

Göteborg fokuserar på mer företagsvänlig myndighetsutövning

MYNDIGHETSUTÖVNING Företagsklimatet i Göteborg ska bli bättre, inte minst så måste stadens myndighetsutövning som helhet präglas av en serviceinriktad attityd. I Göteborgs Stads budget för 2019 är signalen tydlig. Kommunstyrelsen har fått i uppdrag att göra en översyn av kommunens regler, i syfte att förenkla och förbättra för företagen. Projektet ”Förbättrat företagsklimat 2019” ska se till att företagen i Göteborg blir mer nöjda med stadens myndighetsutövning.
NYHET Publicerad:

Nytt reformförslag för svensk skola kan lyfta Västra Götaland

RAPPORT Trots en arbetslöshet på 6,2 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Västra Götaland. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Sjung om studentens lyckliga dar´! Eller…

FREDAGSKRÖNIKA Så här i studenttider och med sommaren framför oss är det lätt att ryckas med i känslan att livet leker och problemen är få och långt bort. Men hur ser det egentligen ut?
NYHET Publicerad:

Sökes: 100 säkerhetsvakter

KOMPETENSBRIST I Västra Götaland finns drygt 50 000 arbetslösa. Samtidigt står det Stenungsundbaserade säkerhetsföretaget Prevent redo att anställa 100 säkerhetsvakter. ”Vi har allt förberett, det enda som saknas är anställda som kan fylla våra tomma jackor”, säger Johan Classon, VD på Prevent.
NYHET Publicerad:

It-kurs öppnar dörren till yrkeslivet för ensamkommande

MÅNGFALD Med en kurs i spelprogrammering hoppas Semcon ge ensamkommande flyktingungdomar inspiration och råg i ryggen att välja en teknikutbildning.
NYHET Publicerad:

Banbrytande rederi från Donsö visar klimatsmart väg

KLIMAT. Det Göteborgsbaserade rederiet Furetank AB har fraktat oljeprodukter och kemikalier runtom i Europa sedan år 1950, men har anor tillbaka till 1800-talet. Företaget har från start varit i familjen Höglunds ägor och är idag ett banbrytande rederi som tidigt gått i bräschen för en mer klimatneutral sjöfartsbransch. Något som gynnat den egna konkurrenskraften.
NYHET Publicerad:

Rösta för ett företagarvänligt Europa

EU-VALET Den 26 maj 2019 är det dags för Sveriges kanske viktigaste val, valet till Europaparlamentet. Då har vi svenskar chansen att vara med och styra riktningen för EU:s framtida utrikespolitik, jordbrukspolitik, frihandelsavtal och många andra viktiga frågor. Tyvärr är engagemanget för EU svagt och allt för få svenskar bemödar sig om att sätta sig in i processen som i allra högsta grad påverkar deras vardag. Detta har visat sig tydligt, inte minst i senaste valet där endast 51% av svenskarna valde att rösta.
NYHET Publicerad:

Hur kan EU bli mer konkurrenskraftigt enligt partierna?

EU 26:e maj röstar Sverige in sina 20 ledamöter i Europaparlamentet. För många olika västsvenska företag påverkar EU konkurrenskraften och tillväxten på olika sätt. Hur kan EU bli mer konkurrenskraftigt när konkurrensen från omvärlden ökar? Svenskt Näringsliv i Västra Götaland har frågat partierna.
NYHET Publicerad:

Vikten av EU för Johanneberg Science Park

EU 26:e maj röstar Sverige in sina 20 ledamöter i Europaparlamentet. För många olika västsvenska företag påverkar EU konkurrenskraften och tillväxten på olika sätt. Svenskt Näringsliv har intervjuat Mats Bergh, VD på Johanneberg Science Park för att få ta del av hur deras verksamhet påverkas.
NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2019 – så tycker företagen om företagsklimatet i Västra Götaland

FÖRETAGSKLIMAT Rekordmånga kommuner får i år ett bra betyg för sitt företagsklimat, det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning med svar från totalt över 30 000 företag. Högst sammanfattande omdöme får Vårgårda med 4,7 – det högsta betyg som någonsin uppmätts. Årets undersökning visar också trendbrott för Göteborg.
NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Så påverkas handlarna i Sverige av EP-valet

EU 26:e maj röstar Sverige in sina 20 ledamöter i Europarlamentet. För många olika västsvenska företag påverkar EU konkurrenskraften och tillväxten på olika sätt. Svenskt Näringsliv har intervjuat Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk Handel för att få ta del av hur medlemsföretagen påverkas.