Göksäter

Göksäter

Lanthandeln som blev ett varuhus

NYHET Publicerad

JOBBSKAPARNA Mitt bland Orust grönskande landsbygd, strax norr om Henån, ligger familjeföretaget Göksäter. Det som vid starten 1866 var en lanthandel har idag utvecklats till ett 8000 kvm stort varuhus. Fjärde generationen driver nu vidare verksamheten som vuxit till ett välkänt besöksmål för shoppingsugna. ”Jag har inte ångrat en dag på Göksäter. Jag tycker fortfarande allt är fantastiskt roligt”, konstaterar vd och ägare Gun-Britt Svensson.

Trots att det är en kylig onsdagsförmiddag i maj när vi kommer på besök är varuhusets väl tilltagna parkering fylld av bilar. Här mitt bland grönskande åkrar och gårdar ligger idag en av västkustens mest kända shoppingdestinationer. Historien om varuhuset sträcker sig tillbaka till 1866 då en lanthandel startar i ett bostadshus. 153 år senare drivs verksamheten vidare på samma plats, men i helt andra proportioner, av barnbarnsbarnen Gun-Britt och Rolf. Lanthandeln har blivit varuhus och besökarna kommer i hundratusentals varje år. 

— Företagets historia har inte varit spikrak. Vår verksamhet började växa först under den gröna vågen på 1970-talet. Då flyttade människor till Orust och behovet av handel ökade markant. Vi växte ur vår lilla lanthandel men hade ett gammalt magasin på gården som stod tomt. Vi renoverade det och flyttade delar av vår verksamhet dit och började med tyger år 1977. Något vi snabbt blev kända för, säger Gun-Britt Eriksson, VD på Göksäter.  

I takt med att affärerna, sortimentet och antalet kunder vuxit genom åren har butiken blivit trång och behövts byggas ut med jämna mellanrum. Efter 9 utbyggnader är butiksytan idag 8000 kvadratmeter och sortimentet består bland annat av tyger, kläder, inredning, verktyg, leksaker och husgeråd. Trots att familjeföretaget drivits i generationer var det aldrig någon självklarhet för Gun-Britt och Rolf att driva verksamheten vidare.  

— Under vår uppväxt hade vi sett hur tufft det är att driva en handel. Bror min var köpman och renoverade bilar. Jag ville bli kurator. Vi hamnade här ändå och jag har inte ångrat en dag på Göksäter. Jag tycker fortfarande allt är fantastiskt roligt, konstaterar Gun-Britt.  

Vad är det roligaste med att driva företag? 
— Många som själva inte driver företag tror att det är pengar som är drivkraften i företagsamheten. Men vår drivkraft har alltid varit att skapa något. Pengar har varit verktyget. Det som är det roligaste med att driva företag är mötet med alla människor. Att som handlare få köpa, sälja och utveckla vårt utbud, menar Gun-Britt. 

Personal som nyckelfaktor 
En utmaning för de flesta företag i Sverige, inte minst inför sommarmånaderna, är att klara av kompetensförsörjningen. Inte minst inom handeln har många svårt att hitta personal, en utveckling som dock inte påverkat Göksäter. Idag har företaget drygt 50 anställda. Inför sommaren 2019 finns närmre 100 personer på lönelistan och fler än 20 nya sommarjobbare får en chans att få några av sina första rader på sitt CV.  

— Vi har bra med förfrågningar om jobb. Visst kan vi ha svårt med vissa specialkompetenser, till exempel inom tyg. Men vi har låg personalomsättning och många medarbetare med värdefull rutin som arbetat länge. Jag tror många tycker att vi är en trevlig arbetsplats där det är nära till skratt, det är viktigt, menar Gun-Britt. 

Den som vill besöka varuhuset behöver hålla uppsikt över öppettiderna. Trots en stadig ökning av tillströmmande besökare har Göksäter, till skillnad från likvärdiga varuhus, valt att ha stängt på söndagar.  

— Vi har traditionsenligt alltid haft stängt på söndagar. Eftersom vi själva alltid jobbat i verksamheten får man annars aldrig chansen att vara ledig. Söndagar blev den dagen man satt hemma och bokförde. Det är en dag man vill vara ledig och bestämma över sin tid. Jag tror faktiskt att vårt samhälle hade mått väldigt bra om vi hade stängt ibland. Vi vågar gå mot strömmen och det underlättar också för vår personal, menar Gun-Britt.  

Inför sommaren väntar Göksäter besökare från hela Sverige och Norge samt semestrande européer som nu börjat hitta hit. Många är turister, men många är också närboende. Gemensamt för alla är att de behöver ta sig till varuhuset via vägnätet.  

— Vi är stolta över att driva vår verksamhet på landsbygden och är beroende av bra infrastruktur. Både för kunna transportera hit varor men också för att våra kunder ska kunna hitta hit. Landsbygden måste kunna leva och politiker måste börja prata landsbygd igen. Är den inte attraktiv så vill inte folk besöka oss eller bosätta sig här. Landsbygden betyder så mycket mer för folk än vad man tror. Då måste det finnas ett utbud, det kämpar vi med att kunna erbjuda, konstaterar Gun-Britt.  

Brott mot handeln ökar 
Enligt en undersökning från Svensk Handel har det skett en markant ökning av stölder i butiker. De senaste två åren har värdet av stölderna ökat med tolv procent. Problemet är inte centrerat till butikerna i våra större städer utan påverkar handeln i hela Sverige.  

— Trygghetsfrågan är inte bara ett fenomen för storstäderna. Här på landsbygden har vi också problem med snatterier och får ofta vänta på polisen, ibland i 1–2 timmar. Kostnaden är så mycket mer än det som snattas. Vi behöver vänta på polis, bemanna extra och öka våra lönekostnader. Vi polisanmäler allt. Man fattar inte att vi får slita extra när folk stjäl, menar Gun-Britt. 

Det som en gång var en lanthandel är idag ett myllrande varuhus, fyllt av ett brett sortiment och med besökare från när och fjärran. För några år sedan firade företaget 150 år och siktar nu framåt. 

— Vi har egentligen aldrig haft några framtidsvisioner. Vi har hela tiden försökt utveckla vår verksamhet genom bra utbud och personal som trivs. Byggt ut när vi har behövt. Vi har alltid haft en god stöttning från kommunen och befolkningen. Planen är att fortsätta så. Då kommer förhoppningsvis ännu fler hitta hit till Orust, avslutar Gun-Britt. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Mark och Lerum deltar i utvecklingsprogram för att stärka företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Mark och Lerum är två av ett fåtal utvalda kommuner som under 2020 deltar i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram. Programmet vars syfte är att förbättra det lokala företagsklimatet genom att utveckla arbetet kring ledarskap, kommunikation och digitalisering.
NYHET Publicerad:

En pusselbit för en ljusare framtid

FREDAGSKRÖNIKA Vill vi utveckla företagandet så måste grunden läggas redan i skolan och här kan Ung Företagsamhet spela en viktig roll.
NYHET Publicerad:

Arbetskraftsinvandring till Västra Götaland – hur ser det egentligen ut? 

ARBETSKRAFTSINVANDRING Under de senaste veckorna har politiska diskussioner om arbetskraftsinvandring blossat upp. För det västsvenska näringslivet är möjligheterna att rekrytera kompetens från hela världen avgörande. Men, hur ser det egentligen ut med arbetskraftsinvandringen i länet? Vi reder ut statistiken. 
NYHET Publicerad:

Företag bygger välfärden

FREDAGSKRÖNIKA Nya jobb kan inte kommenderas fram. De uppstår när företag växer och företagare vågar anställa. Vi vill i samband med alla hjärtans dag uppmärksamma alla de underbara människor runt om i Västra Götaland som genom sina företag skapar jobb, skatteintäkter och välstånd.
NYHET Publicerad:

Miljövänlig innovation för vardagen 

JOBBSKAPARNA Ed i nordvästra Dalsland är främst känt som turistort med sitt fantastiska landskap och natur. På orten finns det såklart också företag, bland annat Artinova. Företaget arbetar med beläggning och konvertering av pappersprodukter och brinner för utveckling. Grunden i deras produktutveckling är att alltid kunna finna ett mer miljövänligt sätt att utföra vardagens sysslor. 
NYHET Publicerad:

En västsvensk kraftsamling för klimatet

FREDAGSKRÖNIKA Idag, fredagen den 7 februari, arrangerar Svenskt Näringsliv ett energi- och klimatseminarium i Göteborg. Fokus för dagen ligger på de västsvenska företagens roll för hur vi ska vi ska klara klimatomställningen och vilka förutsättningar som krävs för att målen ska bli verklighet.
NYHET Publicerad:

Samarbete som succérecept i Partille

SAMVERKAN Ett tätt samarbete mellan skola och näringsliv är ett framgångsrecept i Partille kommun. Och det är så framgångsrikt att kommunen vunnit pris för sin samverkan. Hur kommer det sig, och vilka metoder använder de för att vara så framgångsrika? "Vi har inte tid att INTE samarbeta med näringslivet", säger Susanne Krook, rektor på Partille Gymnasium.
NYHET Publicerad:

Internationell konkurrens, kompetensbrist och digitalisering

RAPPORT Under det senaste decenniet har en digitaliseringsvåg svept över Sverige som ökat behovet av IT-kompetens hos både myndigheter och företag. I Västra Götaland konkurrerar numer industrin och telekombranschen om samma spetskompetens och företagens efterfrågan överskrider arbetskraftsutbudet. Men, vad för kompetens är det som regionen har underskott på, hur omfattande är bristen och hur kan den lösas?
NYHET Publicerad:

Vem vet bäst vad företagaren behöver?

FREDAGSKRÖNIKA Den som vill förändra och förbättra – måste också ha förståelse. Sällan blir det så tydligt som i arbetet med lokalt företagsklimat. När politiker inte förstår företagens vardag eller när företagen inte förstår hur det offentliga fungerar, finns heller inga förutsättningar att nå samsyn och förbättring.
NYHET Publicerad:

Stormöte om lokalt företagsklimat i Göteborg

FÖRETAGSKLIMAT Näringslivet ska få de allra bästa förutsättningarna och regionen ska bli en av världens mest nytänkande storstadsregioner. Det var syftet när Business Region Göteborg, i samarbete med bland annat Svenskt Näringsliv, arrangerade ett stormöte på Lindholmen Science Park. Tillsammans med närmare tvåhundra deltagare från näringslivet och staden diskuterades det nya näringslivsstrategiska programmet för Göteborgs Stad. Målsättningen är 120 000 nya jobb i Göteborgsregionen fram till 2035.
NYHET Publicerad:

Levande landsbygd – sliten valslogan eller reell målsättning?

FREDAGSKRÖNIKA Hur står det egentligen till med svensk landsbygd? Finns det förutsättningar för att idag bedriva effektiva, lönsamma och hållbara företag på landsbygden? 
NYHET Publicerad:

109 företagsbesök på 109 dagar – för företagsklimatets skull

FÖRETAGSKLIMAT För att ytterligare förbättra näringslivsklimatet i Borås väljer nu staden att göra en storsatsning på dialogen med kommunens företag. Fram tills april månad ska representanter från kommunen göra hela 109 företagsbesök.
NYHET Publicerad:

Ett bra val för framtiden

FREDAGSKRÖNIKA Nu är det dags för Västra Götalands niondeklassare att välja gymnasieprogram. En vanlig myt är att man ska välja ett högskoleförberedande program för att hålla alla dörrar öppna men valfriheten är minst lika stor vid ett yrkesprogram.
NYHET Publicerad:

Vet du verkligen hur mycket du betalar i skatt?

FREDAGSKRÖNIKA Om någon vecka trillar lönen in på kontot och som vanligt dras drygt 30 procent i skatt. Eller? Har du verkligen koll på hur mycket du betalar i skatt? Och hur stor kostnaden för din lön är för din arbetsgivare? Då är du en av få.
NYHET Publicerad:

Här höjs skatten i Västra Götaland – så mycket får du betala där du bor

SKATT Kommunalskatten påverkar alla med en inkomst och är den enskilt största utgiften för svenska familjer. 2020 fortsätter den genomsnittliga kommunalskatten att öka och med ökande behov i välfärden spås skattesatsen öka ytterligare i framtiden, vilket får stor påverkan på det lokala företagsklimatet. Här är hela listan som visar hur skatten förändras i din kommun.
NYHET Publicerad:

Ett händelserikt år och en företagsam framtid

KRÖNIKA Julen står för dörren och det är dags att runda av året 2019. Det har varit ett händelserikt år för oss på Svenskt Näringsliv i Västra Götaland, inte minst för min egen del. I augusti tog jag över rodret som regionchef och kom in i en verksamhet med full fart framåt och många saker på gång.
NYHET Publicerad:

En västsvensk gasell som springer snabbast i branschen

GASELLFÖRETAG Plint är branschledande och arbetar med flera stora företag. Främst satsar de på streamingtjänster och arbetar exempelvis med Netflix och Amazon. Nu är de utsedda till ett av Västra Götalands gasellföretag 2019.
NYHET Publicerad:

Där integration och kompetensutveckling går hand i hand

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kristina Christofferson, Hotelldirektör på Nääs Fabriker Hotell och Restaurang hade flertalet nyanlända som arbetade i restaurangen och på hotellet under hösten 2018. Kristina ville göra mer och såg också stor utvecklingspotential hos sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

Klimatet - en fråga om konkurrenskraft

FREDAGSKRÖNIKA Sverige behöver aktivt arbeta för ett gott näringslivsklimat och en stark konkurrenskraft. Med starka och framgångsrika svenska företag ökar vår möjlighet att uppnå klimatmålen väsentligt.
NYHET Publicerad:

Arena Arbetsliv – samverkan mellan skola och näringsliv

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Öckerö kommun, en ö-kommun strax utanför Göteborg med cirka 12 000 invånare, har länge arbetat aktivt med att öka samverkan mellan kommun, skola och det lokala näringslivet.