NYHET2 oktober 2017

Volvo vill få fler kvinnor att köra lastbil

Förarhytter för kvinnor, tjejer som får provköra lastbil, och internt arbete för att ändra attityder. Volvo Lastvagnar vill bredda rekryteringen och locka fler kvinnor till lastbilsbranschen.

När Volvo Lastvagnar före sommaren bjöd in till Tjejdagen kom 85 kvinnor för att prova att köra lastbil.
"Rekryteringsfrågan är affärskritisk för oss. Vi måste helt enkelt få in fler som vill arbeta med de här yrkena." Det säger Christina Eriksson på Volvo Lastvagnar.

Det händer mycket i fordonsbranschen och visst kommer det in fler kvinnor – men det går långsamt. Det säger Christina Eriksson, chef för marknadskommunikation på Volvo Lastvagnar Sverige.

Men att företaget nu hårdsatsar på att locka fler kvinnor är inte i första hand en jämställdhetsfråga. Framför allt beror det på ett skriande behov av att rekrytera fler mekaniker till de egna verkstäderna och fler förare till Volvo Lastvagnars kunder. I slutänden handlar det om att transporterna i samhället, till exempel varuleveranser till butiker eller sophämtning, måste fungera, slår hon fast.

– Nu börjar det faktiskt bli kritiskt och därför jobbar vi för att bredda vår rekryteringsbas. Rekryteringsfrågan är affärskritisk för oss. Vi måste helt enkelt få in fler som vill arbeta med de här yrkena.

Volvo Lastvagnar har inget uttalat mål för hur stor andel kvinnor ska vara utan målet är att bredda rekryteringsbasen både när det gäller kvinnor, nysvenskar och andra grupper som idag kanske har svårt att hitta jobb.

– Det finns inget som säger att en kvinna inte kan köra en lastbil eller jobba som mekaniker. Tvärtom säger många åkare att kvinnor har ett bättre kundbemötande och kör säkrare och bränslesnålare än män. De tunga momenten finns det hjälpmedel för idag.

När Volvo Lastvagnar före sommaren bjöd in till Tjejdagen kom 85 kvinnor för att prova att köra lastbil. Att få bort stämpeln att lastbilsförare och mekaniker är mansyrken handlar både om att få kvinnorna själva känna att det är ”ett coolt jobb”, och om att få männen i branschen att acceptera att det kommer in kvinnor.

– Den här typen av förändringar tar tid – från båda håll. Det finns tjejer som tvekar men också vissa män som är skeptiska. Man får jobba på flera fronter.

Ett sätt att slå sönder uppfattningen om att dessa yrken inte skulle passa tjejer är att Volvo Lastvagnar internt lyfter fram framgångsrika tjejer som trivs i sitt yrke och gör ett bra jobb. Men den allra största delen handlar om att försöka påverka traditioner och förutfattade meningar, konstaterar Christina Eriksson.

– Det är mest där skon klämmer. Men samtidigt är det något av det svåraste som finns, att jobba med attityder¸ beteenden och bemötande. Det är lätt att hitta rutiner för hårda saker men inte för det där som inte riktigt går att ta på.

Ett konkret exempel däremot är att Volvo Lastvagnar numera även tar med det kvinnliga perspektivet i designen av lastbilshytten. Från att tidigare ha varit utformad utifrån en manskropp är den nu anpassad så att även en mindre person kan sitta skönt och nå allt som behövs.

– Vi gör hytten anpassningsbar så att personer med olika storlekar och former kan jobba på ett bra sätt. Överhuvudtaget bygger vi bort sådant som sliter på kroppen – det är ju bra för allas välbefinnande, säger Christina Eriksson.

Omställning och yrkesväxlingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist