NYHET19 november 2019

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

N√§r f√∂retaget Semcon gick ut och bad om tips p√• produkter som fungerar d√•ligt f√∂r kvinnor kom √∂ver 500 f√∂rslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som √§r enklare att hantera och samtidigt n√•ddes kampanjens m√•l ‚Äď fler kvinnliga s√∂kande.

"Genom att sätta ihop ett projektteam med bara kvinnor spetsade vi till det. Det gav en annorlunda ingång i projektet och jag tror att det bidrog till att kampanjen fått mycket uppmärksamhet." Det säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives.Foto: Robin Aron Olsson
Gruppen utvecklade ett släp som kan kopplas på utan att föraren ens behöver kliva ur bilen.

Teknikbranschen jobbar hårt med att attrahera fler kvinnor och öka jämställdheten. Som ett led i det drog Semcon förra året igång kampanjen Add Perspectives, som sedan dess har fått ta emot många priser och utmärkelser för sitt sätt att lyfta frågan.

Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet, jobbar själv med produktutveckling. Hon konstaterar att det är ett stort problem att det är så få kvinnor i branschen.

‚Äď Fler perspektiv under utvecklingsfasen skapar b√§ttre produkter. Idag utvecklas m√•nga produkter med mannen som norm och det ville vi v√§nda p√•.

Våren 2018 gick Semcon ut i sociala medier och bad allmänheten om förslag på produkter som fungerar dåligt för kvinnor. På bara några veckor kom det in 550 förslag, vilket var många fler än vad någon hade trott.

Semcon satte ihop ett team med åtta kvinnor och efter att ha granskat förslagen valde de ut dragkroken som det de ville utveckla. Det har inte skett någon större förändring av dragkrokens konstruktion på över 80 år.

‚Äď Flera av f√∂rslagen pekade p√• problematiken i att s√§tta p√• ett sl√§p. Det kr√§ver en fullt fungerande kropp och en viss styrka att f√• p√• till exempel en h√§sttransport p√• dragkroken, s√§ger Sofie Askenbom.

Teamet satte igång att titta på hur dragkroken kunde förbättras och efter några månader kunde de presentera ett koncept på lösning där ett släp kan kopplas på utan att föraren ens behöver kliva ur bilen.

Dessutom uppnåddes målet om att kampanjen skulle leda till att fler kvinnor fick upp ögonen för Semcon som arbetsgivare. Månaderna efter kampanjen ökade andelen kvinnliga sökande med nästan 30 procent.

‚Äď Vi √§r ett konsultbolag som s√§ljer tj√§nster och f√∂r att vi ska vara innovativa och verkligen skapa nya id√©er kr√§vs det m√•ngfald. Det h√§r var ett s√§tt f√∂r oss att lyfta det, och vi skulle vilja att fler i teknikbranschen g√∂r det.

Den här gången valde Semcon att fokusera på jämställdhet men det är samtidigt bara en av många mångfaldsaspekter, påpekar hon.

‚Äď Genom att s√§tta ihop ett projektteam med bara kvinnor spetsade vi till det. Det gav en annorlunda ing√•ng i projektet och jag tror att det bidrog till att kampanjen f√•tt mycket uppm√§rksamhet. Det fick folk att reagera.

Att ingå i en projektgrupp enbart med kvinnor kändes annorlunda, berättar Sofie Askenbom.

‚Äď Strukturen var platt och vi hade stor √∂dmjukhet och f√∂rtroende f√∂r varandras kompetens. Det beh√∂ver ju inte bero p√• att vi var enbart kvinnor men det fanns en stark k√§mpagl√∂d. Vi ville verkligen skapa f√∂r√§ndring och ge n√•got traditionellt en ny touch.

Samtidigt tror företaget fortfarande mest på det mixade teamet, konstaterar hon.

Det g√•r heller inte att s√§ga hur resultatet hade blivit om gruppen hade best√•tt av enbart m√§n ‚Äď om de ens hade valt att utveckla just dragkroken.

‚Äď Vi gjorde en unders√∂kning som visade att fler kvinnor √§n m√§n tycker att den √§r problematisk, och den som inte ser problemet letar f√∂rmodligen inte efter en l√∂sning. Kanske √§r det d√§rf√∂r som ingen har f√∂rb√§ttrat dragkroken f√∂rr√§n nu ‚Äď f√∂r att m√§n inte tycker att det √§r jobbigt?

‚ÄĚG√∂r n√•got‚ÄĚ

Tre tips till teknikföretag som vill bli mer attraktiva för kvinnor:

‚Äď Lyft fr√•gan och v√§nd er mot arbetsmarknaden och ber√§tta hur v√§l f√∂retaget tar sig an m√•ngfald.

‚Äď Visa att ni g√∂r n√•got och att det inte bara √§r prat. J√§mst√§lldhet √§r en viktig faktor f√∂r m√•nga tjejer, och killar, n√§r de v√§ljer arbetsgivare.

‚Äď Se m√•ngfald som en utmaning som m√•ste tas p√• allvar och genomsyra hela verksamheten.

KompetensutvecklingJämställdhet och mångfaldArbetsgivarfrågorKompetensförsörjningkompetensbrist
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist