LogoLogo
LogoLogo
NYHET14 maj 2020

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.

"Individer mår mycket bättre om de får chansen att utveckla sin kompetens och då är det bra även för oss som företag. Annars kommer vi att ha 90 procent vrak på arbetsplatserna, med psykisk ohälsa eller alkoholproblem." Det säger Thommy Backner som äger och driver Sälens högfjällshotell.Foto: Nisse Schmidt

Sälens högfjällshotell stängde helt i mitten av mars när reserestriktioner och förbud mot folksamlingar på mer än 500 personer kom.

– Under den här perioden brukar det vara flera tusen personer på hotellet men nu bokades alla konferenser och hotellrum av och vi tvingades stänga after ski och nattklubbar. Det kom väldigt hastigt, säger Thommy Backner, vd och ägare av Sälens högfjällshotell.

Plötsligt stod han inför den grannlaga uppgiften att på bästa sätt hantera ett hundratal säsongsanställda och 20 årsanställda.

– Det var jobbigt men vi lyckades ändå uppfylla alla avtal vi hade med de säsongsanställda så att de fick den utlovade arbetstiden. Det var skönt – även om det var dyrt.

Tolv av de årsanställda varslades snabbt men det togs sedan tillbaka när det statliga stödet för korttidspermittering kom.

– Det är en av få åtgärder som på riktigt har hjälpt företag och anställda. När vi såg hur bra det fungerade för vår verksamhet hävde vi varslet.

I dagsläget är 17 av de årsanställda korttidspermitterade, mellan 40 och 80 procent. Även om högfjällshotellet är stängt finns det fortfarande uppgifter som behöver utföras inför nästa vintersäsong.

Bland annat handlar det om fastighetsskötsel, storstädning av rum och lägenheter, till förberedelser för vinterbokningar och att svara i telefon. Arbetet sprids ut på de som är permitterade.

– Alla ställer upp för varandra. Även om man är receptionist eller kock så är man med och städar och fixar med annat.

I Thommy Backners mejlbox kommer just nu extra många förslag om utbildningar, allt från Yrkeshögskoleutbildningar till specialkurser och högskolekurser. De distribuerar han direkt vidare till personalen så får de välja vad de vill gå. Det har lett till att marknadschefen läser en kurs i digitalisering, två medarbetare läser på IHM, och några läser också kurser som inte handlar om det de jobbar med.

– Det är flera som har valt att gå en utbildning och det gör de i så fall frivilligt och hemifrån. All kunskap är till nytta även om de läser saker som de inte jobbar med. Kunskap i sig själv gör oss som företag starkare.

Det nya avtalet mellan arbetsgivarorganisationen Visita och Hotell- och restaurangfacket, som säger att kompetensutveckling ska kunna ske under den arbetsfria tiden vid korttidspermittering är bra både för arbetsgivaren och den anställde, anser han.

– Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra. Att då kunna skapa den här typen av uppgifter som stimulerar individen på olika sätt är såklart bra.

Han betonar att kompetensutveckling är betydelsefullt ur många aspekter. I det här läget är individens välmående viktigare än att företaget gynnas av välutbildad personal.

– Individer mår mycket bättre om de får chansen att utveckla sin kompetens och då är det bra även för oss som företag. Annars kommer vi att ha 90 procent vrak på arbetsplatserna, med psykisk ohälsa eller alkoholproblem, om det här skulle fortsätta fram till jul.

Än så länge har utbildningen baserats på frivillighet men blir coronakrisen långvarig behövs det en tydligare plan från företagets sida, konstaterar han.

– Fortsätter det här i höst kommer vi att initiera ett kompetensutvecklingsprogram som alla kan delta i. Vi ska ta tag i planeringen av det snart.

Områden där han ser ett stort framtida kompetensbehov är bland annat automatisering och robotisering.

– Det finns många roliga utvecklingsutmaningar i vår bransch och det är några av dem som hela personalgruppen behöver utvecklas inom. Internationellt, framför allt i Japan, växer det till exempel fram i stort sett obemannade restauranger.

Samtidigt inser Thommy Backner att många företag inte orkar ta tag i kompetensutveckling i ett läge då de kämpar för att behålla sina anställda överhuvudtaget.

– Varje vaken timme jagar man framtid och likviditet. Att driva ett litet företag som inte haft någon inkomst på flera månader tär hårt och de som inte ser något ljus alls i tunneln mår dåligt.

Största dilemmat är att inte veta hur länge krisen ska pågå, betonar han.

– Vi sitter varje dag nu och planerar framtiden. Vi har tre fyra olika scenarier, från ett normalläge till ett katastrofscenario.

Osäkerheten gör att Sälens högfjällshotell har bestämt sig för att vänta så nära inpå jul det går innan säsongsarbetarna för nästa vinter anställs. Normalt sett brukar det ske i september-oktober.

– Även om det lättas upp i höst kommer det att bli några år nu som vi måste tänka om och inte vara så offensiva – vilket är det värsta jag vet, säger Thommy Backner.

Corona och covid-19KompetensförsörjningKompetensförsörjningcoronakrisenArbetsgivarfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist