NYHET3 juli 2018

Vårdföretagarna: Kommunal trixar med siffrorna

Den ideologiska striden om vinster i välfärden fortsätter. I en ny rapport presenterar fackförbundet Kommunal siffror som kritiker menar är missvisande. ”Det är inte seriöst att trixa med siffrorna på det här sättet”, säger Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör på Vårdföretagarna.

Foto: Fredrik Sandin Carlson/Pressbild
– Det är oacceptabelt att kommersiella aktörer har sämre villkor, sa Ardalan Shekarabi, civilminister (S), i anslutning till att Kommunals rapport presenterades.
Foto: FANNI OLIN DAHL / TT

Under Almedalsveckan släppte fackförbundet Kommunal sin rapport ”Så mycket bättre? 2018 - En jämförelse av anställningsvillkor och löner i privat och kommunalt driven äldreomsorg”.

Rapporten visar på att vinstdriven äldreomsorg erbjuder i genomsnitt sämre villkor än offentlig.

Slutsatsen som Kommunal drar är att vinster i äldreomsorgen i stor utsträckning kan kopplas till besparingar på löner, bemanning och arbetsmiljö.

– Det är helt oacceptabelt att vi nu kan se att kommersiella aktörer har sämre villkor. Jag tycker att vårdföretagen borde fråga sig om de vill vara en legitim del av svensk välfärd? Vi kommer att fortsätta att ta striden mot vinster i välfärden, sa Ardalan Shekarabi, civilminister (S), i anslutning till att rapporten presenterades.

Rapporten har tidigare fått kritik av tidningen Arbetet och nu även Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör på Vårdföretagarna, som menar att Kommunal har gjort en ”märklig beräkning”.

– De har räknat bort en stor del av arbetskraften och bara räknat med heltidsanställda. Det är inte rimligt, säger hon och fortsätter:

– Jag tycker inte det är seriöst att trixa med siffrorna på det här sättet som de har gjort. Det finns SCB-statistik som hela arbetsmarknaden följer och när vi ser till dem så ser det helt annorlunda ut. Det finns ingen anledningen att börja mecka med dem.

Tjänar medarbetare mer i offentlig eller privat sektor?

– Det är inga stora skillnader. Bland våra medlemsföretag, som har kollektivavtal, ser vi att de anställda till och med tjänar mer än man gör i offentlig sektor, säger hon.

Men Tobias Baudin, Kommunals förbundsordförande, försvarar beräkningarna och menar att det skiljer drygt 2 200 kronor i lön mellan privat och offentlig sektorn.

– Om man räknar som vår ekonom har gjort, det vill säga räknar på heltidsanställda och tittar på SCB:s statistik, så visar det att man tjänar mindre i de privata företagen. Så ser det ut på arbetsmarknaden.

Men Inga-Kari Fryklund menar att Kommunal borde skifta fokus och se till sitt medlemsuppdrag.

– Kommunal borde företräda sina medlemmar oavsett om de arbetar i kommunal regi, privata företag eller i den idéburna sektorn, men jag vet inte vad de pysslar med nu.

Arbetsmarknad EUVillkoren för privata välfärdsföretagVälfärdVinster i Välfärden
Skriven avRedaktionen