LogoLogo
LogoLogo
Nyhet21 maj 2019

Här betalar företagarna livsmedelsfakturan utan att klaga

Surahammar sticker ut i positiv bemärkelse när det gäller myndighetsutövningen. Kommunen har bland annat infört en modell med efterhandsdebitering för sina livsmedelskontroller. "Inte en enda företagare har ifrågasatt varför de har fått en faktura", säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn.

Minal Mistry
– En viktig grund är att vara tydlig och att uppmana företagen att höra av sig om de har några frågor. Jag tror att många uppskattar det, säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn i Surahammar.

– Vi gjorde en utredning av våra livsmedelsinspektioner 2016 och kollade på hur mycket tid inspektörerna lägger ner och hur mycket företagarna får betala. Vi såg att företagarna betalade för fler timmar än vad vi egentligen utförde, berättar Minal Mistry som tidigare var livsmedelshandläggare i kommunen men som nu bytt tjänst till miljötillsyn.

Kommunen gjorde ett besök i Rättvik för att studera deras modellen för myndighetsutövning. I Rättvik tar man en grundavgift för livsmedelskontroller i början av året och debiterar sedan företagarna löpande för kontroller under året. Inspirerade av den modellen valde Surahammar att debitera företagarna först när kontrollen är utförd. Oavsett var i kommunen inspektionen sker tillkommer en tilläggstimme för resor och administration.

– Vi försöker vara så tydliga som möjligt i fakturan vad det är vi debiterar för. Vi skriver det även i inspektionsrapporten och förklarar i början och i slutet av inspektionen att så här många timmar kommer du få betala. Inte en enda företagare har ringt in och ifrågasatt varför de har fått en faktura sedan vi införde den här modellen, säger Minal Mistry.

Kommunen har jobbat fokuserat med bemötandefrågor under devisen lätt att göra rätt.

– Vi vill visa att vi finns för att hjälpa företagarna på rätt väg. Men de måste också veta att de följer den lagstiftning de omfattas av. Svårigheten är att skilja på att vara konsult och myndighetsperson. Vi får ju inte säga, att så här ska du göra när vi samtidigt har en rådgivande roll. Var går gränsen? Jag försöker alltid få företagen att tänka ett steg längre och fråga vilka förslag de har på förändringar. Då får de tänka till själva, säger Minal Mistry.

Varje tisdag har kommunen ett öppet möte dit företagare får komma och ställa frågor om allt från bygglov till alkoholtillstånd.

– Vi har alla samlade, det blir en känsla för företagen att vi är där för att hjälpa dem. Vi har ju inte samma lagstiftningsområden, men vi jobbar alla med bemötandefrågor. En viktig grund är att vara tydlig och att uppmana företagen att höra av sig om de har några frågor. Jag tror att många uppskattar det, säger Minal Mistry.

Lokalt Företagsklimat
Skriven avKarin Janson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist