För mycket högkonjunktur?
Vi har nu haft högkonjunktur i flera år, vilket är kul. Men goda tider och vinster verkar nu tas som intäkt för att straffbeskatta Sveriges entreprenörer. När konjunkturen och vinsterna vänder ned kommer dock samma entreprenörer att vara helt avgörande för varje regering som vill att jobben och skattekronorna inte ska klappa ihop. Jag hoppas på en tillnyktring i synen på vad som är viktigt i kampen mot inkomstklyftor och arbetslöshet.
Regeringen och deras nya samarbetspartier vill att klyftorna ska minska. När det ska konkretiseras haltar dock logiken. Det senaste exemplet är finansminister Magdalena Andersson som i Dagens Industri ställer småföretagare och entreprenörer i skottgluggen, när hon ska minska inkomstskillnaderna i samhället. Viktigare och bättre vore att skapa förutsättningar för fler att få jobb och inkomst, alltså att bekämpa fattigdom snarare än framgång.
Att höja skatterna på företagande och entreprenörskap skulle troligtvis få två viktiga effekter, varav den ena verkar ha fallit i glömska under högkonjunkturen. Om Sveriges 300 000 entreprenörer får högre skatt kanske en första effekt blir att inkomstskillnaderna minskar på kort sikt, eftersom entreprenörer i genomsnitt har en något högre inkomst än övriga. Men de allra flesta entreprenörer är vanliga småföretagare med helt vanliga inkomster. Skillnaden i inkomster beror på att några framgångsrika företag skapar stora värden och anställer många människor. Därmed kan ägaren till företaget få en hygglig utdelning på de risker hon har tagit.
Nu verkar det vara just de mest framgångsrika entreprenörerna som finansministern siktar in sig på. Problemet är att skattereglerna påverkar alla entreprenörer lika. Målarna, snickarna, speditörerna och bagarna skulle också få högre skatt. Detta är knappast yrkesgrupper som vaskar champagne på Stureplan tre dagar i veckan.
Den andra effekten av höjd entreprenörsskatt är att upp till 300 000 entreprenörer skulle drabbas av ökade kostnader. Företag i konkurrens kan inte höja sina priser hur som helst. Därför behöver ökade kostnader tas i verksamheten eller på sista raden. Om skatter och andra regler gör det dyrare att anställa eller ökar de risker som det innebär att driva företag så kommer jobben och företagen att bli färre. Med tanke på att arbetslöshet ger lägre inkomst än ett arbete kan man fråga sig om ”klyftorna” i Sverige verkligen skulle minska om det blir färre jobb och färre företag som kan anställa?
Jag hoppas inte på en lågkonjunktur, men kanske kan den föra med sig insikter som har fallit i glömska under de goda tiderna. Arbetslösheten är idag, mitt i brinnande högkonjunktur, långt över 6 procent. Att få fler människor i jobb borde vara högst prioritet för regeringen när den vill ”minska klyftorna”. Tyvärr verkar fokus vara ett annat.
Höjda trösklar för CSRD
EU har nått en politisk överenskommelse om förenklingar för företagen inom ramen för det så kallade Omnibus I-paketet. En central del i överenskommelsen är att kravet på hållbarhetsrapportering enligt CSRD ska begränsas till att omfatta företag/koncerner med fler än 1 000 anställda och minst 450 mil...
Skatteopinionen - nytt poddavsnitt
En majoritet av svenskarna anser att det totala skattetrycket bör minskas. Det visar de opinionsmätningar som regelbundet görs av Svenskt Näringsliv. I ett nytt avsnitt av podden Skattefrågan berättar René Bongard, som ansvarar för opinionsanalyserna, om hur attityden till skattetrycket har förändra...
Något lägre kommunalskatt men långt till ”hälften kvar”
SCB har nu publicerat data över kommunalskatterna år 2026. I 45 kommuner sänks skatten, i 16 höjs den och i resterande 229 är den oförändrad. Det skattebasviktade riksgenomsnittet sjunker marginellt från 32,41 till 32,38.
Strategiska skattereformer brådskar
Det pågår för närvarande intensiva förhandlingar om en ny internationell överenskommelse på skatteområdet. Den kommer försämra konkurrensförutsättningarna för EU:s medlemsländer och därmed även vårt land.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
