Förslag om slopad avdragsrätt modifierat
Förslaget om att fasa ut privatpersoners avdragsrätt för vissa ränteutgifter väckte kritik från flera remissinstanser. Inte minst att värdepapperslån i praktiken likställdes med konsumtionslån och föreslogs förlora avdragsrätten. I den nyligen överlämnade lagrådsremissen framkommer det att kritiken åtminstone delvis nått fram. Avdragsrätten för värdepapperslån består, dock endast för noterade tillgångar.
I NSD:s remissyttrande, till vilket Svenskt Näringsliv anslöt sig, kritiserades förslaget att slopa avdragsrätten för värdepapperslån utifrån flera utgångspunkter. På ett övergripande plan konstaterades att lån som tas i syfte att investera i tillgångar vars avkastning är skattepliktig bör vara avdragsgilla. I annat fall riskerar skattesystemet att hämma lånefinansierade investeringar som hade varit lönsamma att genomföra med eget kapital. Effekten kan bli att den totala investeringsvolymen dämpas.
På ett mer specifikt plan lyftes problem gällande ägar- och generationsskiften i företag. Om exempelvis en delägare vill köpa ut sina syskon i samband med ett generationsskifte kan delägaren behöva belåna sina aktier för att få fram tillräckligt mycket kapital. Sådana lösningar hade försvårats och fördyrats av ett avdragsförbud.
Regeringen tar i lagrådsremissen fasta på detta (och andra exempel på problem vid generationsskiften), men begränsar samtidigt avdragsrätten till att endast gälla noterade värdepapper. Som skäl till detta anger man att risken för felvärderingar och missbruk. På ett plan är möjligen detta förståeligt. Om man hade tillåtit fortsatt avdragsrätt för onoterade aktier skulle detta potentiellt sett kunna skapa möjligheter till missbruk. Å andra sidan är det enkelt att tänka sig helt legitima situationer där vanliga företagare kan hamna i ofördelaktig sits om avdragsrätt inte föreligger för onoterade aktier. I NSD:s remissyttrande ges sådana exempel, bl.a. gällande mindre fastighetsbolag. Regeringen borde i lagrådsremissen diskuterat den typen av lån och försökt utröna hur vanligt förekommande de är. Även i sådana fall handlar det nämligen om lån som tas i tydligt investeringssyfte och inte om de riskfyllda konsumtionslån som egentligen utgör måltavlan för regeringens förslag.
Fakta om förslaget
Idag föreligger en generell avdragsrätt på ränteutgifter (där vissa undantag definieras). I förslaget inskränks den avdragsrätten till lån med vissa säkerheter. Ursprungligen föreslogs de säkerheterna utgöras av bostäder samt fordon och båtar. I lagrådsremissen utökas avdragsrätten jämfört med det ursprungliga förslaget enligt nedan. För närmare detaljer, se lagrådsremiss.
Värdepapperslån. Ränteutgift ska dras av på lån som lämnats av ett kreditinstitut eller ett värdepappersbolag om utgiften är hänförlig till ett lån som är förenat med säkerhet i finansiella instrument som är upptagna till handel på en reglerad marknad eller en motsvarande marknad utanför EES, handlas på en MTF-plattform inom EES, eller utgörs av andelar i en värdepappersfond eller specialfond. I det ursprungliga förslaget omfattades inte sådana värdepapperslån av fortsatt avdragsrätt.
Pantbankslån. Ränteutgift ska dras av om utgiften är hänförlig till ett lån som har lämnats av en pantbank. I det ursprungliga förslaget omfattades inte pantbankslån av fortsatt avdragsrätt.
Fordonslån. Fordons- och båtlån (där avdragsrätt fortsatt ska gälla) utökas med kategorierna ”skepp” och ”luftfartyg”.
Något lägre kommunalskatt men långt till ”hälften kvar”
SCB har nu publicerat data över kommunalskatterna år 2026. I 45 kommuner sänks skatten, i 16 höjs den och i resterande 229 är den oförändrad. Det skattebasviktade riksgenomsnittet sjunker marginellt från 32,41 till 32,38.
Strategiska skattereformer brådskar
Det pågår för närvarande intensiva förhandlingar om en ny internationell överenskommelse på skatteområdet. Den kommer försämra konkurrensförutsättningarna för EU:s medlemsländer och därmed även vårt land.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
Kraftigt motstånd i Schweiz mot arvsskatt på ”superrika”

I söndags hölls folkomröstning i Schweiz om att införa en arvsskatt på 50 procent på arv och gåvor över 50 miljoner CHF och där intäkterna skulle gå till att lösa klimatkrisen och därmed ”nödvändig samhällsombyggnad”. Hela 79 procent röstade mot förslaget som drivits fram till en folkomröstning av u...
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
