Hörsammad kritik i bolagsskatteförslag men vissa brister tycks kvarstå
I den lagrådsremiss om nya skatteregler för företagssektorn som finansministern aviserade idag har regeringen hörsammat mycket av kritiken från Svenskt Näringsliv med flera . Det är välkommet men på några områden hade förslagen kunnat gå längre. Efter mandatperiodens kanonad av framlagda skattehöjningar på ca 70 miljarder kr är det hög tid att växla riktning till skatteåtgärder som främjar tillväxt. Konkurrenskraftiga skatteregler för företagen är avgörande för investeringar, jobb och tillväxt. Så snart lagrådsremissen i sin helhet blir tillgänglig kommer den analyseras noggrannare.
I jämförelse med utformningen i det tidigare förslag som remitterades förra året är nu de objektiva reglerna för att begränsa ränteavdrag bättre anpassade till standarder och nivåer som gäller i omvärlden. Dock tycks brister kvarstå i form av rättsosäkra, subjektiva regler för vissa ränteavdrag och regeringen tycks inte heller ha nyttjat alla möjligheter som erbjuds, bl.a. när det gäller koncerner.
Sänkningen av bolagsskattesatsen till 20,6 procent är välkommen. Sverige kommer därmed strax under snittet i såväl EU (21,29 procent) som OECD (23,5 procent). En noggrannare analys behövs för att avgöra möjligheterna att sänka skattesatsen ytterligare. Hög beredskap behövs till fortsatta sänkningar i en internationell miljö där bl.a. USA nyligen sänkt sin skattesats från 35 till 21 procent och där Storbritannien nyligen sänkte till 19 procent och aviserat ytterligare sänkning till 17 procent.
Det är också positivt att regeringen dragit tillbaka sitt tidigare förslag om begränsade förlustavdrag. Det hade närmast retroaktiv karaktär då det försämrade och inskränkte principen om kvittningsbara vinster och förluster under företags livslängd. Detta förslag försvagade också skattepolitikens trovärdighet. Till en del kan den skadan redan vara skedd men det är ändå välgörande att regeringen till sist tagit sitt förnuft till fånga och skrotat dessa tankar.
Dagens förslag innebär en EBITDA-modell istället för den internationellt avvikande EBIT-varianten som Finansdepartementet tidigare förespråkat. Vidare har avdragstaket i lagrådsremissen höjts från 25 till 30 procent, vilket är i nivå med EU-direktiv och de flesta konkurrentländer inklusive Tyskland, Belgien, Italien, Spanien och Storbritannien. Fribeloppet för mindre företag har höjts i lagrådsremissen till 5 miljoner kr, vilket är betydligt bättre än de 100 000 kr som regeringen tidigare varit inne på. Ännu återstår dock en bit till nivån vid 3 miljoner euro, vilket är vad EU-direktivet medger och också vad som tillämpas i bland annat Tyskland.
När det gäller subjektiva regler tycks tyvärr regeringen vidhålla sitt förslag om avdragsbegränsningar grundade på subjektiva bedömningar av affärsmässighet. Dessa regler har mött åtskillig kritik från företag, akademi och näringslivsorganisationer och även från EU-kommissionen. Problemen med reglerna understryks av det faktum att Högsta förvaltningsdomstolen ansett att de inte lämpar sig för förhandsbesked. Regelverket är rättsosäkert, för många företag råder osäkerhet om avdragsrätten och antalet tvister med Skatteverket är idag stort. Visserligen menar Finansdepartementet att förslaget medför en insnävning av tillämpningsområdet, men vissa delar kan snarare innebära utvidgning med kvarstående rättsosäkerhet.
Inom ramen för det EU-direktiv som Sverige behöver leva upp till finns möjlighet att medge regler för utökad rätt till ränteavdrag för företag som ingår i koncern med högre extern upplåning. Enskilda bolags ränteavdragsutrymme kan utökas upp till koncernens externa skuldsättningsgrad eller EBITDA-kvot. Regeringen tycks inte ha nyttjat denna möjlighet till att lindra effekterna för investeringstunga företag/koncerner, som drabbas särskilt hårt av ränteavdragsbegränsningar. Det skulle skilja sig från exempelvis Tyskland och Storbritannien och flera länder kan nu komma att följa i deras spår.
Det är viktigt att Sverige beaktar och bevakar konkurrenskraften i företagsbeskattningen. I detta ligger att följa upp hur andra EU-länder väljer att implementera direktivet, men även att säkerställa att brister som finns kvar i förslagen reds ut och åtgärdas. På så vis kan vi öka investeringar, skapa sysselsättning och säkra välfärd och välstånd.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...