Lagrådsremiss om uppskjuten hållbarhetsrapportering
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag på att skjuta upp de nya kraven på hållbarhetsrapportering enligt CSRD i två år för vissa företag. Förslagen genomför det så kallade Stop-the-Clock direktivet, som är en del av EU-kommissionens förenklingspaket Omnibus I, i svensk rätt.
Lagrådsremissens förslag motsvarar det som föreslogs i den promemoria som remitterades under våren, och innebär att stora onoterade företag och stora noterade företag med under 500 anställda ska rapportera enligt CSRD för första gången för räkenskapsår som inleds närmast efter den 31 december 2026, samt att noterade SME-företag ska rapportera enligt CSRD för första gången för räkenskapsår som inleds närmast efter 31 december 2027.
De företag som ska rapportera enligt CSRD för första gången för räkenskapsår som inleds närmast efter den 30 juni 2024, dvs. stora noterade företag med över 500 anställda, berörs inte av lagrådsremissens förslag. De förslag på höjda tröskelvärden som just nu förhandlas i EU och som syftar till att höja konkurrenskraften och minska företagens rapporteringskostnader, innebär dock att en stor del av de företag som ingår i denna grupp sannolikt kommer att undantas helt från EU-reglerna om hållbarhetsrapportering. Dessa företag hamnar därmed i en olycklig situation då de behöver lägga stora resurser på att anpassa sig till ett rapporteringsramverk som endast kommer att gälla i ett eller högst ett par år. Rimligheten i detta kan starkt ifrågasättas, vilket bland annat framfördes i Svenskt Näringslivs remissyttrande.
Vidare anförde Svenskt Näringsliv, FAR och Bokföringsnämnden i sina remissvar att de företag för vilka kravet på hållbarhetsrapportering enligt CSRD skjuts upp, även bör undantas från de övergångsbestämmelser som innebär att de alltjämt behöver rapportera enligt det regelverk som bygger på EUs tidigare direktiv om hållbarhetsrapportering NFRD. Detta med hänsyn till den generella höjning av tröskelvärdena som nu förhandlas i EU och som sannolikt kommer att innebära att dessa företag undantas helt från krav på hållbarhetsrapportering. Relevansen i att rapportera i enlighet med ett gammalt regelverk är högst tveksam. De svenska övergångsbestämmelserna går dessutom utöver vad som följer av redovisningsdirektivet och är därmed en överimplementering av EU-rätten. Regeringen har dessvärre inte hörsammat dessa invändningar. De företag för vilka kravet på rapportering enligt CSRD nu skjuts upp ska därmed tills vidare fortsätta att lämna en hållbarhetsrapport enligt det tidigare regelverket NFRD.
I övrigt innehåller lagrådsremissen vissa förtydliganden vad gäller övergången till de nya kraven på hållbarhetsrapportering. Det framgår att gränsvärdet 500 anställda ska beräknas det räkenskapsår som avslutades närmast före rapporteringskravets ikraftträdande. Beräkningen ska göras enligt gällande vägledning från Bokföringsnämnden där det framgår att gränsvärdet det räkenskapsår som avslutas närmast före ikraftträdandet får beräknas som ett genomsnitt av antalet anställda personer enligt mätningar vid minst två representativa tidpunkter under räkenskapsåret. För de år som följer på det första året för rapportering ska antalet anställda beräknas som medelantalet anställda i bolaget under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren.
Den nya lagstiftningen föreslås träda i kraft den 31 december 2025.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...