Momsbromsa inte företagens byte till elbilar
Flera momsregler skapar usla förutsättningar att göra miljömässigt bra val och medför negativ påverkan på svenska företags konkurrenskraft. Inköp och hyra av bilar är ett sådant exempel. Vi håller med regeringen att näringslivet är en del av miljörörelsen och välkomnar förslag som underlättar för omställning till elbilar. Samtidigt förvånas vi över bristen på momsreformer som åtgärdar hinder för företagens omställning till ett mer hållbart och klimatvänligt företagande.
Momsavdrag är en förutsättning för att momssystemet ska fungera som konsumtionsskatt med en beskattning av mervärdet i varje led. Avseende personbilar finns generella avdragsförbud och begränsningar, där endast vissa branscher tillåts göra momsavdrag. Om ett företag inte kan göra momsavdrag vid bilinköp ökar kostnaden med 25 %. Detta kan medföra att ett företag måste avstå ifrån eller skjuta upp investeringar i mer miljöanpassade fordon. Om investeringen ändå görs uppkommer en dold momskostnad. Denna momskostnad ingår som en kostnadskomponent i priset som beskattas igen och en dubbelmoms uppkommer.
Utöver detta tillkommer momsens skyhöga regelkostnad som kan innebära att företag avstår från att göra ett möjligt momsavdrag vid bilhyra. Detta då de praktiska arbets- och IT-kostnaderna bedöms överstiga det möjliga momsavdraget. Som sagt, reglerna skapar usla förutsättning för svenska företags möjligheter till bra miljöval och skadar konkurrenskraften (se Installatörsföretagens brev till regeringen).
Att ta intryck av de länder i EU som har de bästa reglerna kan gynna både miljön och konkurrenskraften. I en delstudie återfinns bland annat Tyskland och Nederländerna som intressanta förebilder som inte begränsar momsavdraget för bilar. Av studien återfinns även exempel på länder som kombinerar generell avdragsrätt med schablonregler om ett fordon även kan användas privat.
Varför tvekar regeringen att sjösätta välbehövliga momsreformer? Att momsbromsa företagens byte till elbilar känns som en mycket oklok, ologisk och onödig uppförsbacke.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
