Momsbromsa inte företagens byte till elbilar
Flera momsregler skapar usla förutsättningar att göra miljömässigt bra val och medför negativ påverkan på svenska företags konkurrenskraft. Inköp och hyra av bilar är ett sådant exempel. Vi håller med regeringen att näringslivet är en del av miljörörelsen och välkomnar förslag som underlättar för omställning till elbilar. Samtidigt förvånas vi över bristen på momsreformer som åtgärdar hinder för företagens omställning till ett mer hållbart och klimatvänligt företagande.
Momsavdrag är en förutsättning för att momssystemet ska fungera som konsumtionsskatt med en beskattning av mervärdet i varje led. Avseende personbilar finns generella avdragsförbud och begränsningar, där endast vissa branscher tillåts göra momsavdrag. Om ett företag inte kan göra momsavdrag vid bilinköp ökar kostnaden med 25 %. Detta kan medföra att ett företag måste avstå ifrån eller skjuta upp investeringar i mer miljöanpassade fordon. Om investeringen ändå görs uppkommer en dold momskostnad. Denna momskostnad ingår som en kostnadskomponent i priset som beskattas igen och en dubbelmoms uppkommer.
Utöver detta tillkommer momsens skyhöga regelkostnad som kan innebära att företag avstår från att göra ett möjligt momsavdrag vid bilhyra. Detta då de praktiska arbets- och IT-kostnaderna bedöms överstiga det möjliga momsavdraget. Som sagt, reglerna skapar usla förutsättning för svenska företags möjligheter till bra miljöval och skadar konkurrenskraften (se Installatörsföretagens brev till regeringen).
Att ta intryck av de länder i EU som har de bästa reglerna kan gynna både miljön och konkurrenskraften. I en delstudie återfinns bland annat Tyskland och Nederländerna som intressanta förebilder som inte begränsar momsavdraget för bilar. Av studien återfinns även exempel på länder som kombinerar generell avdragsrätt med schablonregler om ett fordon även kan användas privat.
Varför tvekar regeringen att sjösätta välbehövliga momsreformer? Att momsbromsa företagens byte till elbilar känns som en mycket oklok, ologisk och onödig uppförsbacke.
Höjda trösklar för CSRD
EU har nått en politisk överenskommelse om förenklingar för företagen inom ramen för det så kallade Omnibus I-paketet. En central del i överenskommelsen är att kravet på hållbarhetsrapportering enligt CSRD ska begränsas till att omfatta företag/koncerner med fler än 1 000 anställda och minst 450 mil...
Skatteopinionen - nytt poddavsnitt
En majoritet av svenskarna anser att det totala skattetrycket bör minskas. Det visar de opinionsmätningar som regelbundet görs av Svenskt Näringsliv. I ett nytt avsnitt av podden Skattefrågan berättar René Bongard, som ansvarar för opinionsanalyserna, om hur attityden till skattetrycket har förändra...
Något lägre kommunalskatt men långt till ”hälften kvar”
SCB har nu publicerat data över kommunalskatterna år 2026. I 45 kommuner sänks skatten, i 16 höjs den och i resterande 229 är den oförändrad. Det skattebasviktade riksgenomsnittet sjunker marginellt från 32,41 till 32,38.
Strategiska skattereformer brådskar
Det pågår för närvarande intensiva förhandlingar om en ny internationell överenskommelse på skatteområdet. Den kommer försämra konkurrensförutsättningarna för EU:s medlemsländer och därmed även vårt land.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
