Momsadministration kostar företagen 14 miljarder kronor
Det var längesedan det gjordes en större överblick och uppskattning av företagens administrativa kostnader för att följa momsregelverket. En ny förstudie från konsultföretaget Trinovo uppskattar den årliga kostnaden till 14 miljarder kronor. Förstudien omfattar endast delar av momslagstiftningen så den totala kostnaden för företagen att uppfylla momsreglerna bör således vara ännu högre.
Svenskt Näringsliv har tidigare efterfrågat behovet av att kartlägga och beräkna regelkostnaderna i enlighet med tidigare rapporter av Nutek 2005 och Skatteverket 2006. Därför har Svenskt Näringsliv med hjälp av konsultföretaget Trinovo tagit fram en ny rapport som ger en aktuell kostnad för företagen att administrera delar av momslagstiftningen, som uppmärksammas i Dagens Industri. Storleken på företagens kostnader för att följa regelverk på ett adekvat sätt är relevant att diskutera inom alla skatteområden, men specifikt inom momsen. Företagen är uppbördsmän för någon annans skatt. Det är därför beklämmande att viktiga förenklingsförslag som skulle kunna dra ner tiden för att fullgöra åtaganden inom momssystemet, lyser med sin frånvaro.
Studien är en förstudie och omfattar därför endast delar av momslagstiftningen. Fokus ligger specifikt på blandad verksamhet, där företagen hanterar transaktioner som både är momspliktiga och undantagna, samt transaktioner som påverkar avdragsrätten. Den totala uppräknade regelkostnaden på nationell nivå för dessa områden uppgår till ca 14 miljarder kronor om året. Kostnaden överstiger Skatteverkets anslag med sex miljarder kronor för 2023 och motsvarar ungefär 19 200 heltidsjobb baserat på arbetskraftskostnaden 2022. Det är de allra minsta företagen (1–4 anställda) som står för nästan 50 % av kostnaden.
Bedömningar och utredningsarbete kring ingående moms är det som företagen, inom alla storlekssegment, lägger mest tid på. Processen för att bedöma ingående moms står för 70% av de totala kostnaderna, motsvarande nästan 10 miljarder kr. Det kan exempelvis handla om utredning avseende avdragsrätt helt eller delvis inom; lokalhyra, importmoms, undantagna transaktioner, kundförluster, personalbilar, begagnade varor m.m. Avdragsrätt är en av momssystemets grundpelare för att syften och ändamål ska upprätthållas samt för att momsen inte ska fastna som en kostnad hos företagen.
En jämförelse kan göras med en undersökning från 2005 utförd av myndigheten Nutek. Med hänsyn tagen till att samma områden omfattas, att kostnaderna räknas upp till dagens prisnivå och att uppräkningen baseras på aktuellt antal företag, bedöms kostnaderna i föreliggande studie vara 25 % högre. Oavsett vad kostnadsökningen beror på pekar det indikativa resultatet i helt fel riktning. Det innebär samtidigt att förenklingar av momslagstiftningen behövs mer än någonsin.
Momsen toppar i regelbörda för företagen som gör det oavlönade jobbet åt staten att få in konsumenternas skatt. Den undersökta delen av regelverket är dessutom endast en skärva av helheten. Internationella transaktioner är inte med i studiens avgränsningsområde och driver sannolikt stora kostnader. Affärssystemaspekterna är adresserade, men inte medräknade i det presenterade resultatet. Utbildningskostnader likaså. Det finns många möjliga momsreformer att genomföra för att reducera tiden det krävs för att tolka regelverket. Minskad komplexitet bör vara prioriterat och såväl Tidöavtalet som regeringsförklaringen påtalar att insatser för lägre administrativa kostnader behövs. Även den nyss tillsatta produktivitetskommissionens direktiv pekar på att regelbördan för företagen inte får vara för betungande.
Hörsamma företagens behov av lättare och enklare momsregler. Det skapar utrymme att fokusera på mer produktiva aktiviteter som främjar tillväxt och konkurrenskraft.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...