
Regeringens proposition om vårdskatt måste stoppas!
Vi har tidigare här publicerat blogginlägg ( inlägg 1 och inlägg 2 ) om varför regeringen borde dra tillbaka sitt förslag om införande av en vårdskatt – ett slopande av bestämmelsen om att anställda inte ska beskattas när arbetsgivaren står för kostnader avseende icke offentligt finansierad hälso- och sjukvård.
Trots hård och allvarlig remisskritik beslutade regeringen den 15 mars att lämna en proposition med förslaget till riksdagen. Regeringen har uppenbarligen inte tagit till sig av kritiken och inte heller insett vilka allvarliga rättsliga tillämpningsproblem som skulle följa med ett genomförande av förslaget.
Den föreslagna lagstiftningen för med sig allvarliga gränsdragningsproblem. Frågan hur arbetsgivaren i det enskilda fallet ska kunna skilja skattefria insatser, såsom företagshälsovård, förebyggande behandling och rehabilitering, från den hälso- och sjukvård som ska beskattas lämnas i princip obesvarad av regeringen. Det är inte realistiskt att arbetsgivaren, arbetstagaren och den privata vårdgivaren vid varje konsultation med utgångspunkt i ytterst vaga definitioner ska bedöma om en behandling är skattefri eller inte. Det lämnas inte heller något svar på hur de hinder den s.k. patientsekretessen skapar när det gäller arbetsgivarens möjlighet att korrekt på individnivå exempelvis hantera insatser som upphandlats inom ett s.k. företagshälsovårdspaket ska kunna överbryggas.
Marcus Forsman har i tidskriften Svensk Skattetidning skrivit en artikel som ger en god översikt av förslaget och dess konsekvenser. Vi får hoppas att de som har att ta ställning till om propositionen ska bli lag eller ej läser denna artikel
Artikeln finns att läsa här: Marcus Forsman artikel SvSkT nr 3 2018
Artikeln publiceras med tillåtelse av förlaget Norstedts juridik.
Höjda trösklar för CSRD
EU har nått en politisk överenskommelse om förenklingar för företagen inom ramen för det så kallade Omnibus I-paketet. En central del i överenskommelsen är att kravet på hållbarhetsrapportering enligt CSRD ska begränsas till att omfatta företag/koncerner med fler än 1 000 anställda och minst 450 mil...
Skatteopinionen - nytt poddavsnitt
En majoritet av svenskarna anser att det totala skattetrycket bör minskas. Det visar de opinionsmätningar som regelbundet görs av Svenskt Näringsliv. I ett nytt avsnitt av podden Skattefrågan berättar René Bongard, som ansvarar för opinionsanalyserna, om hur attityden till skattetrycket har förändra...
Något lägre kommunalskatt men långt till ”hälften kvar”
SCB har nu publicerat data över kommunalskatterna år 2026. I 45 kommuner sänks skatten, i 16 höjs den och i resterande 229 är den oförändrad. Det skattebasviktade riksgenomsnittet sjunker marginellt från 32,41 till 32,38.
Strategiska skattereformer brådskar
Det pågår för närvarande intensiva förhandlingar om en ny internationell överenskommelse på skatteområdet. Den kommer försämra konkurrensförutsättningarna för EU:s medlemsländer och därmed även vårt land.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...