Skrota det heliga bilmomsförbudet & återställ momsens grundprinciper
Förenklingsrådets förslag att tillåta momsavdrag på lätta lastbilar är välkommet men mer behövs. Rätten till momsavdrag är centralt för en beskattning av mervärdet i varje led så att skatten kan överföras till konsument och bli neutral för företagen. Dagens bilmomsförbud är ett skadligt avsteg som medför att företagens kostnader ökar med upp till 25 %. Detta begränsar möjligheter att välja lämpligt fordon till verksamheten, minskar konkurrenskraften och motarbetar en grön omställning. Reglerna är svåra att överblicka, förstå och tillämpa samt innebär en dubbelmoms då företagen belastas med upp till 25 % högre kostnad i form av dold moms. Denna dolda moms överförs till nästa led i förädlingskedjan och momsbeskattas igen och belastar slutligen konsumenten.

Idag särbehandlas företags bilkostnader jämfört med andra kostnader. Momsavdraget avseende hyra begränsas till 50 % och inget momsavdrag alls tillåts vid bilinköp. Undantag finns visserligen för några utpekade branscher (bilförsäljning, biluthyrning, personbefordran, begravningsbilar och körskolor) vilka medges momsavdrag. För alla andra branscher, dvs. majoriteten av det svenska näringslivet, begränsas momsavdraget. För bussar och tunga lastbilar medges avdrag enligt allmänna regler. För den som står i valet mellan lätt eller en tung och i regel mer utsläppsintensiv lastbil, diskrimineras momsmässigt den lättare bilen.
Förbudet motiverades med att det vid inköpet inte är möjligt att bedöma framtida privat användning av bilen. Av förenklingsskäl infördes en tämligen drakonisk schablonregel som innebar en total avdragsbegränsning och därmed maximalt avsteg från grundregeln om fullt momsavdrag. Konsekvensen har blivit att företagen alltid behandlas maximalt oförmånligt i momshänseende.
Svenskt Näringsliv föreslår att företag, oavsett bransch, ska kunna göra bilmomsavdrag enligt momslagens allmänna regler. För att säkerställa och underlätta att privat användning momsbeskattas föreslås att beskattningsunderlaget för uttagsbeskattning kompletteras med införandet av en schablon. Vidare är dagens definition av personbil bristfällig och föreslås bli justerad så att den inte kompliceras med krav på särskilda vikter eller separerade karosserienheter.

Svenskt Näringsliv konstaterar att, förutom ovanstående brister, är svenska regler sämre än exempelvis tyska och nederländska där fullt momsavdrag medges. De föreslagna ändringarna skulle åtgärda bristerna och medföra att svensk momshantering i större utsträckning liknar tillämpningen i andra EU-länder. Detta behövs sannerligen för att förbättra förutsättningarna för en hållbar svensk tillväxt och konkurrenskraft som idag, tyvärr, ligger i EU:s bottenskikt.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...