Skrota det heliga bilmomsförbudet & återställ momsens grundprinciper
Förenklingsrådets förslag att tillåta momsavdrag på lätta lastbilar är välkommet men mer behövs. Rätten till momsavdrag är centralt för en beskattning av mervärdet i varje led så att skatten kan överföras till konsument och bli neutral för företagen. Dagens bilmomsförbud är ett skadligt avsteg som medför att företagens kostnader ökar med upp till 25 %. Detta begränsar möjligheter att välja lämpligt fordon till verksamheten, minskar konkurrenskraften och motarbetar en grön omställning. Reglerna är svåra att överblicka, förstå och tillämpa samt innebär en dubbelmoms då företagen belastas med upp till 25 % högre kostnad i form av dold moms. Denna dolda moms överförs till nästa led i förädlingskedjan och momsbeskattas igen och belastar slutligen konsumenten.

Idag särbehandlas företags bilkostnader jämfört med andra kostnader. Momsavdraget avseende hyra begränsas till 50 % och inget momsavdrag alls tillåts vid bilinköp. Undantag finns visserligen för några utpekade branscher (bilförsäljning, biluthyrning, personbefordran, begravningsbilar och körskolor) vilka medges momsavdrag. För alla andra branscher, dvs. majoriteten av det svenska näringslivet, begränsas momsavdraget. För bussar och tunga lastbilar medges avdrag enligt allmänna regler. För den som står i valet mellan lätt eller en tung och i regel mer utsläppsintensiv lastbil, diskrimineras momsmässigt den lättare bilen.
Förbudet motiverades med att det vid inköpet inte är möjligt att bedöma framtida privat användning av bilen. Av förenklingsskäl infördes en tämligen drakonisk schablonregel som innebar en total avdragsbegränsning och därmed maximalt avsteg från grundregeln om fullt momsavdrag. Konsekvensen har blivit att företagen alltid behandlas maximalt oförmånligt i momshänseende.
Svenskt Näringsliv föreslår att företag, oavsett bransch, ska kunna göra bilmomsavdrag enligt momslagens allmänna regler. För att säkerställa och underlätta att privat användning momsbeskattas föreslås att beskattningsunderlaget för uttagsbeskattning kompletteras med införandet av en schablon. Vidare är dagens definition av personbil bristfällig och föreslås bli justerad så att den inte kompliceras med krav på särskilda vikter eller separerade karosserienheter.

Svenskt Näringsliv konstaterar att, förutom ovanstående brister, är svenska regler sämre än exempelvis tyska och nederländska där fullt momsavdrag medges. De föreslagna ändringarna skulle åtgärda bristerna och medföra att svensk momshantering i större utsträckning liknar tillämpningen i andra EU-länder. Detta behövs sannerligen för att förbättra förutsättningarna för en hållbar svensk tillväxt och konkurrenskraft som idag, tyvärr, ligger i EU:s bottenskikt.
Höjda trösklar för CSRD
EU har nått en politisk överenskommelse om förenklingar för företagen inom ramen för det så kallade Omnibus I-paketet. En central del i överenskommelsen är att kravet på hållbarhetsrapportering enligt CSRD ska begränsas till att omfatta företag/koncerner med fler än 1 000 anställda och minst 450 mil...
Skatteopinionen - nytt poddavsnitt
En majoritet av svenskarna anser att det totala skattetrycket bör minskas. Det visar de opinionsmätningar som regelbundet görs av Svenskt Näringsliv. I ett nytt avsnitt av podden Skattefrågan berättar René Bongard, som ansvarar för opinionsanalyserna, om hur attityden till skattetrycket har förändra...
Något lägre kommunalskatt men långt till ”hälften kvar”
SCB har nu publicerat data över kommunalskatterna år 2026. I 45 kommuner sänks skatten, i 16 höjs den och i resterande 229 är den oförändrad. Det skattebasviktade riksgenomsnittet sjunker marginellt från 32,41 till 32,38.
Strategiska skattereformer brådskar
Det pågår för närvarande intensiva förhandlingar om en ny internationell överenskommelse på skatteområdet. Den kommer försämra konkurrensförutsättningarna för EU:s medlemsländer och därmed även vårt land.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
