NYHET6 mars 2020

Så stor blir efterfrågan på el för transportsektorn 2045

Elanvändningen väntas öka kraftigt de kommande åren. En av de sektorer som är redo för ett teknikskifte är transportsektorn som ska gå från fossila bränslen till biodrivmedel och el.

Den årliga elanvändningen väntas öka från 126 till 200 terawattimmar år 2045, vilket är en ökning med 60 procent. En av de sektorer som är redo för ett teknikskifte är transportsektorn som ska gå från fossila bränslen till biodrivmedel och el. Om stora delar av transportsektorn elektrifieras bedöms efterfrågan på el öka med cirka 26 TWh i Sverige, visar en ny rapport som gjorts på uppdrag av Svenskt Näringsliv.

– 26 TWh motsvarar ungefär Irlands årliga elförbrukning är i dag, sa Marcus Morfeldt, projektsekreterare Kraftsamling Elförsörjning på Svenskt Näringsliv, på ett seminarium nyligen.

Av de olika trafikslagen inom transportsektorn är bedömningen att vägtrafiken, och framförallt personbilar, väntas stå för den största delen av den ökade elanvändningen. Elbilarna blir allt fler på de svenska vägarna. Och i februari i år var var fjärde ny bil laddbar, enligt Bil Sweden.

Marcus Morfeldt konstaterade även att elektrifieringen av transporter kommer även kräva ett ökat behov av laddinfrastruktur samt förstärkningar i elnäten.

– Ett väl fungerande transportsystem är helt avgörande för såväl tillgänglighet som vårt lands konkurrenskraft. Och även om elektrifieringen inte kommer att vara hela lösningen så är vår bedömning att det kommer att vara en viktig nyckel för att vi ska klara av klimatomställningen.

Utvecklingen medför inte bara behov av ökad elproduktion utan även av ytterligare nätkapacitet. Det finns redan idag kapacitetsbrist på flera platser i elnätet och en snabb elektrifiering av transportsektorn riskerar att försenas på grund av kapacitetsbrist. Elnäten riskerar att bli en begränsande faktor som hämmar övergången till mer elektrifierade transporter, konstaterade han.

– Inte minst tillståndsprocesser tenderar att ta väldigt lång tid och kapacitetsutbyggnaden av elnäten riskerar att inte hänga med i den takt som vi ser att det blir allt fler elektrifierade transporter.

Även Åsa Pettersson, hållbarhetschef på Scania, tog upp problematiken kring tillståndsprocesserna.

– Från varje givet ögonblick så är vi tio år från att ha ellastbilar på motorvägarna. För att det tar tio år om vi inte kan göra något åt tillståndsprocesserna. Så där måste vi verkligen börja.

Hon tog även upp finansieringsfrågan.

– Det finns i princip ingen infrastruktur för att ladda tunga fordon i Sverige i dag. Och vi behöver verkligen veta var det här kommer att byggas, sa Åsa Pettersson.

Kraftsamling elförsörjning och tillståndElsystemetElförsörjning
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist