NYHET22 mars 2019

Kompetensutveckling mer än bara att åka på kurs

En nyckelfråga för företagens konkurrenskraft är att medarbetarna har rätt kompetens. Utmaningen är att växa, bygga sitt team och ställa om när det behövs. En ny undersökning visar att företagen är mycket engagerade i kompetensutveckling av sina medarbetare.

Kompetensutveckling är ett sätt för företagen att lättare tillgodose kundernas krav och stärka konkurrenskraften.Foto: Veronica Gardner
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

En undersökning från Svenskt Näringslivs företagarpanel, genomförd i första kvartalet 2019, visar att i princip alla företag i dag erbjuder sina medarbetare kompetensutveckling. Men bilden som ibland finns av att kompetensutveckling är detsamma som att åka i väg på kurs stämmer inte.

93 procent av företagen svarar att de tillämpar en eller flera aktiviteter av de alternativ som listas i frågan för att kompetensutveckla sina medarbetare. Den vanligaste formen av kompetensutveckling är enligt undersökningen bransch- och yrkesrelaterade kurser eller utbildningar, tätt följt av interna utbildningar, kunskapsutbyte eller kunskapsöverföring. Detta pekar på att kompetensutvecklingen ofta sker på jobbet – och inte genom att vara borta från det.

Drygt nio av tio företag i undersökningen svarar att kompetensutveckling är en viktig del för att stärka företagets konkurrenskraft. På samma fråga anger en nästan lika hög andel att kompetensutveckling används i syfte för att kunna tillgodose kundernas krav. För företagen handlar kompetensutveckling framförallt om att medarbetare ska bli ännu bättre på sitt jobb, vilket ofta leder till att man kan behålla kunder och i bästa fall även locka nya kunder.

När anställda rankar vad som ger trygghet på arbetsmarknaden toppar också den egna kompetensen listan. Därefter kommer att det går bra för företaget. Bara en av tio anser, i en undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Svenskt Näringsliv förra året, att lång anställningstid är det som ger trygghet. Trots detta lever 1970-talets lagstiftning kring trygghet på arbetsmarknaden kvar.

Det är också mot den här bakgrunden Svenskt Näringsliv vill se en ny modell för flexibilitet och trygghet i arbetslivet. Det är angeläget både utifrån företagens vardag med stark global konkurrens och snabb omställning och att människors främsta trygghet alltid är den egna kompetensen och möjligheten att få jobb.

Företagen tar i dag ett stort ansvar för att kompetensutveckla sina medarbetare. Det är en bild som inte alltid kommer fram i debatten. Och investeringarna är både en fråga om att vara attraktiv som arbetsgivare, höja produktiviteten och stärka konkurrenskraften.

KompetensutvecklingKompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist