”Lär av dem som blickar framåt”

NYHET Publicerad

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?

Move The Dial

"Många tyckte att det jag sa om att inkludera alla i arbetet var bra". Det säger Maria Norberg som nyligen deltog på en stor kanadensisk konferens om mångfald och jämställdhet.

Maria Norberg

Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor.

– Move The Dial är en organisation som liknar Teknikkvinnor. Den jobbar för mångfald och inkludering i teknikbranschen med stort fokus på att få in kvinnor i branschen och att få dem att stanna. Konferensen hade 2700 deltagare från en mängd olika länder.

– Jag deltog i en paneldebatt med en kvinna från Indien, en från USA och en från Japan. Vi hade alla olika perspektiv och bakgrund och diskuterade likheter och skillnader mellan våra länder när det gäller kvinnors möjligheter i teknikbranschen.

Vad ser du för skillnader när det gäller teknikkvinnor i Sverige jämfört med andra länder? 

– Vi har kommit väldigt långt på samhällsnivå, till exempel när det kommer till lagar och regler, och det har stor påverkan. I vissa länder kostar barnomsorg så mycket att det är omöjligt för båda föräldrarna att jobba heltid. Och en kvinna som vill tillbaka till yrkeslivet efter att ha varit hemma med barnen i tio år kan ha svårt att få anställning.

– På så sätt har vi bättre förutsättningar i Sverige än många andra länder men teknikbranschen har ändå ett jobb att göra för att förändra sin kultur och sina normer. Där har vi en bit kvar att gå.

Vad kan teknikföretag i andra länder lära av den svenska teknikbranschen?

– Många tyckte att det jag sa om att inkludera alla i arbetet var bra. För att få till en förändring av normen, kulturen och synen på teknikkunniga kvinnor behöver männen inkluderas. Det räcker inte att kvinnor driver frågan om jämställdhet utan det måste även män göra, och det görs i större utsträckning i Sverige. Här är det mer naturligt att prata om det än vad det är i många andra länder.

Vad kan vi lära av teknikföretag utomlands? 

– Jag fick uppfattningen att retoriken kring mångfald och jämställdhet ser annorlunda ut. Man delar med sig mer av personliga upplevelser i form av konkreta exempel och erfarenheter. Med på konferensen fanns många häftiga organisationer med mångfaldsperspektiv som alla hade en positiv vinkel – att de bryr sig om samtiden och framtiden i stället för att prata om hur dåligt det har varit historiskt.

Vad anser du är nyckeln till att få fler kvinnor att välja att arbeta med teknik? 

– På en nivå handlar det om att förändra normerna kring stereotypen av vem som jobbar med teknik. Idag är den personen en vit högutbildad man. Redan i tidig ålder lär sig många barn att det är män som jobbar med teknik och den bilden behöver föräldrar och lärare bidra till att förändra.

– Det är också viktigt att synliggöra förebilder, och det behöver inte alltid vara den starkast lysande stjärnan på himlen. Ännu större betydelse har de som finns framför en i livet, i vardagen. De superframgångsrika kvinnorna behövs men för personer som pluggar på universitetet eller är i början av karriären blir det lätt ouppnåeligt. Kan jag se en person som är två steg framför mig i karriären är det lättare att bygga en relation och se vad man själv kan göra. Det är mer inom räckhåll.

– Förändras normen av vem som jobbar med teknik minskar fördomarna gentemot kvinnor i teknikbranschen hos chefer och andra som rekryterar, och då kommer kvinnor och män att bedömas mer lika än de gör idag.

Teknikkvinnors rekordresa

Teknikkvinnor startades som en Facebookgrupp i september 2017. På fem dagar hade 5 000 personer gått med i gruppen. Idag har den nästan 28 000 medlemmar spridda över hela Sverige och ytterligare två grupper har skapats, Teknikkvinnor Chef och Teknikkvinnor Jobb.

Visionen är att det ska vara lika självklart för alla att jobba inom teknik och att alla teknikbranscher är inkluderande och jämställda.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.