Eva Dunér
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

"Vi försöker också blanda olika etniciteter i grupperna för att inte få grupperingar eller ”företag i företaget”. Att mixa har vi verkligen sett som en framgångsfaktor för då pratar alla svenska med varandra", säger Eva Dunér. Här tillsammans med skiftledaren Ady i kassan.

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar.

McDonalds beskrivs ofta som en integrationsmotor i det svenska samhället och Eva Dunér, som driver tre McDonaldrestauranger i centrala Göteborg, håller med. I grunden handlar det om att bredda rekryteringsbasen för att hitta personal på en tuff marknad där företag slåss om kompetensen men det finns också fler aspekter, förklarar hon.

– En stark anledning till att vi har anställt många med utländsk bakgrund är att vi vill att gäster och medarbetare ska spegla varandra.  Samtidigt vill vi få till en bra mix, så vi vill inte bara ha personer med utländsk härkomst.

Eva Dunér är övertygad om att kravet på att alla ska prata svenska på arbetsplatsen, även de som inte kan språket så bra än, bidrar till den snabba integrationen.

– Vi försöker också blanda olika etniciteter i grupperna för att inte få grupperingar eller ”företag i företaget”. Att mixa har vi verkligen sett som en framgångsfaktor för då pratar alla svenska med varandra.

Den som anställs bör ha grundläggande kunskaper i svenska eftersom alla måste kunna ta till sig utbildningar i bland annat matsäkerhet. Men det är inte nödvändigt att svenskan är perfekt. De med bristfälliga svenskkunskaper kan till exempel börja med att arbeta i köket.

– Erfarenheten visar att de lär sig svenska fort i köket, säger Eva Dunér.

Gymnasiekompetens är inte heller något måste för att jobba på McDonalds. Eva Dunér letar efter personer som ”verkligen vill jobba”.

– Det är viktigt att vi ser att de kommer att ta till sig hur vi vill att jobbet ska göras. Att det är personer med ett öppet och positivt sätt och en hyfsat god uppfostran underlättar mycket i arbetsgruppen.

För många som börjar jobba på McDonalds är det första jobbet. Som arbetsgivare är det en fördel att få forma dem och tala om för dem hur det fungerar på en arbetsplats, anser Eva Dunér. Nackdelen är att det kan innebära lite extra jobb. Mycket som är självklart för den som har haft ett jobb är inte det för den som kommer direkt från skolan, konstaterar hon.

– Det hanterar vi genom att ägna mycket tid åt introduktioner men att också vara bestämda och tydliga med vad som är ok och inte. Det kan till exempel handla om klädsel, att passa tider eller mobiltelefonanvändning på arbetstid.

Om det visar sig att en person som inte fungerar i jobbet, inte kan anpassa sig ens efter en andra chans, är det viktigt som arbetsgivare att vara tydlig med det.   

– Vi måste bli bättre på det. Mot de som inte har rätt inställning, uteblir ofta från jobbet eller har en tråkig attityd gentemot sina arbetskamrater borde vi ibland vara lite tydligare.

McDonalds interna utbildningsprogram gör att restaurangchefer och handledare vet precis vilka steg de ska ta när nya medarbetare ska utbildas, förklarar Eva. Programmen består av bland annat texter, bilder, filmer och interaktiva webbverktyg men en stor del av utbildningen sker också i form av handledning på plats i restaurangen.

– McDonalds är väldigt uppstyrt och utbildningen är tydlig.  Vi lär ut exakt hur de som är nyanställda ska göra. En av våra styrkor är att vi har ett väl genomarbetat utbildningssystem.

Även för vidare kompetensutveckling och för den som vill avancera inom företaget och bli arbetsledare finns en tydlig befordringsgång och ett särskilt program.

– För alla tjänster sker mycket utbildning sida vid sida, det vill säga att en handledare är med och utbildar medarbetaren i jobbet.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.