Eva Dunér
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

"Vi försöker också blanda olika etniciteter i grupperna för att inte få grupperingar eller ”företag i företaget”. Att mixa har vi verkligen sett som en framgångsfaktor för då pratar alla svenska med varandra", säger Eva Dunér. Här tillsammans med skiftledaren Ady i kassan.

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar.

McDonalds beskrivs ofta som en integrationsmotor i det svenska samhället och Eva Dunér, som driver tre McDonaldrestauranger i centrala Göteborg, håller med. I grunden handlar det om att bredda rekryteringsbasen för att hitta personal på en tuff marknad där företag slåss om kompetensen men det finns också fler aspekter, förklarar hon.

– En stark anledning till att vi har anställt många med utländsk bakgrund är att vi vill att gäster och medarbetare ska spegla varandra.  Samtidigt vill vi få till en bra mix, så vi vill inte bara ha personer med utländsk härkomst.

Eva Dunér är övertygad om att kravet på att alla ska prata svenska på arbetsplatsen, även de som inte kan språket så bra än, bidrar till den snabba integrationen.

– Vi försöker också blanda olika etniciteter i grupperna för att inte få grupperingar eller ”företag i företaget”. Att mixa har vi verkligen sett som en framgångsfaktor för då pratar alla svenska med varandra.

Den som anställs bör ha grundläggande kunskaper i svenska eftersom alla måste kunna ta till sig utbildningar i bland annat matsäkerhet. Men det är inte nödvändigt att svenskan är perfekt. De med bristfälliga svenskkunskaper kan till exempel börja med att arbeta i köket.

– Erfarenheten visar att de lär sig svenska fort i köket, säger Eva Dunér.

Gymnasiekompetens är inte heller något måste för att jobba på McDonalds. Eva Dunér letar efter personer som ”verkligen vill jobba”.

– Det är viktigt att vi ser att de kommer att ta till sig hur vi vill att jobbet ska göras. Att det är personer med ett öppet och positivt sätt och en hyfsat god uppfostran underlättar mycket i arbetsgruppen.

För många som börjar jobba på McDonalds är det första jobbet. Som arbetsgivare är det en fördel att få forma dem och tala om för dem hur det fungerar på en arbetsplats, anser Eva Dunér. Nackdelen är att det kan innebära lite extra jobb. Mycket som är självklart för den som har haft ett jobb är inte det för den som kommer direkt från skolan, konstaterar hon.

– Det hanterar vi genom att ägna mycket tid åt introduktioner men att också vara bestämda och tydliga med vad som är ok och inte. Det kan till exempel handla om klädsel, att passa tider eller mobiltelefonanvändning på arbetstid.

Om det visar sig att en person som inte fungerar i jobbet, inte kan anpassa sig ens efter en andra chans, är det viktigt som arbetsgivare att vara tydlig med det.   

– Vi måste bli bättre på det. Mot de som inte har rätt inställning, uteblir ofta från jobbet eller har en tråkig attityd gentemot sina arbetskamrater borde vi ibland vara lite tydligare.

McDonalds interna utbildningsprogram gör att restaurangchefer och handledare vet precis vilka steg de ska ta när nya medarbetare ska utbildas, förklarar Eva. Programmen består av bland annat texter, bilder, filmer och interaktiva webbverktyg men en stor del av utbildningen sker också i form av handledning på plats i restaurangen.

– McDonalds är väldigt uppstyrt och utbildningen är tydlig.  Vi lär ut exakt hur de som är nyanställda ska göra. En av våra styrkor är att vi har ett väl genomarbetat utbildningssystem.

Även för vidare kompetensutveckling och för den som vill avancera inom företaget och bli arbetsledare finns en tydlig befordringsgång och ett särskilt program.

– För alla tjänster sker mycket utbildning sida vid sida, det vill säga att en handledare är med och utbildar medarbetaren i jobbet.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.