Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.

Elin Östblom, Teknikföretagen

Det är viktigt att koppla teknik till ett samhällsperspektiv, konstaterar Elin Östblom. "När vi tittar på ungdomars drivkrafter är tjejer mer åt ”rädda-världen-hållet” än killar."

Tekniktugg med Alva och Edith

I ”Tekniktugg med Alva och Edith” svarar två tjejer på frågor och berättar om sin gymnasietid på teknikprogrammet.

Fortfarande är andelen tjejer som söker en teknikutbildning på gymnasiet eller högskola låg. I år var andelen tjejer som söker till teknikprogrammet lika stor som förra året, 18 procent.  

– Det innebär att vi har fortsatt mycket att göra men vi är optimistiska. Alla bör få chansen att ta del av alla fantastiska jobb inom det här området – grymma spännande jobb med möjlighet att bidra till ett bättre samhälle, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

Teknikföretagen driver ett aktivt arbete på flera fronter för att få fler tjejer att välja en teknikutbildning. Målet är att alla, både tjejer och killar, ska ha samma förutsättningar och välja utbildning utifrån sitt eget intresse och inte begränsas av normer, konstaterar hon.

– En ojämn könsfördelning bidrar till negativa konsekvenser för såväl enskilda individer som för samhället i stort.

En positiv övergripande trend är att intresset för ingenjörsyrket helt klart ökar bland unga tjejer. Sedan 2012 har andelen tjejer som kan tänka sig att bli ingenjör ökat från 30 till 45 procent, enligt de årliga undersökningar som Teknikföretagen gör tillsammans med undersökningsföretaget Ungdomsbarometern. Under samma period har killarnas intresse legat kvar på ungefär samma nivå.

– Även om det inte syns på utbildningsvalet än betyder det att det finns ett intresse. Det är ju väldigt positivt för framtiden.

Bland alla yrken som ingår i undersökningen kommer ingenjör så högt som tvåa efter Företagsledare. Elin Östblom tror att det beror på att unga har fått bättre koll på vad ingenjörsyrket innebär och vad man kan åstadkomma.

– Ungdomar har generellt sett ett intresse för att förändra och förbättra och nu förstår allt fler att den som jobbar som ingenjör får göra det.

Teknikföretagen har sedan några år jobbat med flera kända influencers för att nå unga tjejer och främja teknikintresset. Det samarbetet fortsätter men nu engageras även mer ”lokala influencers” via det nystartade instagram-kontot ”Tjejer som går teknik”.

Där turas tjejer runt om i Sverige som går teknikprogrammet om att visa sin vardag i skolan, slå hål på myter och svara på frågor som är av helt andra typer typ än de som studie- och yrkesvägledare får. Allt från frågor om hur maten är till hur de upplever matematiken.

– Det känns viktigt att jobba även med lokala förebilder – de är grymma. Jag tror att det är lättare att relatera till någon i sin närhet.

Elin Östblom är övertygad om att nyckeln är att bredda bilden av teknik och göra den mer varierad. Det gäller att inte fastna i tekniken i sig utan att prata om vad den kan användas till, påpekar hon.

En annan viktig del är att redan i grundskolan se till att fler i klassen känner sig inkluderade i teknikämnet genom att koppla på samhällsperspektivet.

– Generellt är det något som attraherar tjejer mer än killar. När vi tittar på ungdomars drivkrafter är tjejer mer åt ”rädda-världen-hållet” än killar.

En nyhet är att Teknikföretagen utvecklar facebook-gruppen ”Tjejer som vill gå teknik”. Där sänder varje vecka två tjejer som gör praktik på Teknikföretagen via Tekniksprånget programmet ”Tekniktugg med Alva och Edith” där de svarar på frågor och berättar om sin gymnasietid på teknikprogrammet.

Under hösten lanserar Teknikföretagen också en särskild matematiksatsning med anledning av att alla högstadieelever nu får en timme mer matematik i veckan. Målet är att avdramatisera matten och få den att kännas mer relevant, förklarar Elin Östblom. Den riktar sig till ungdomar men förhoppningen är att även lärare ska ha nytta av materialet.

– Vi vet att det framför allt är tjejer som drabbas av oro och dåligt självförtroende när det handlar om matte, och att det kan vara ett hinder för att söka teknikprogrammet.

En viktig del i Teknikföretagens arbete handlar just om att identifiera de hinder som finns för att fler tjejer ska söka sig till teknik, enligt Elin Östblom.

– Det är utifrån dessa hinder som vi skapar våra aktiviteter. Där vet vi att till exempel matte och bristen på förebilder är sådana hinder.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.