Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.

Elin Östblom, Teknikföretagen

Det är viktigt att koppla teknik till ett samhällsperspektiv, konstaterar Elin Östblom. "När vi tittar på ungdomars drivkrafter är tjejer mer åt ”rädda-världen-hållet” än killar."

Tekniktugg med Alva och Edith

I ”Tekniktugg med Alva och Edith” svarar två tjejer på frågor och berättar om sin gymnasietid på teknikprogrammet.

Fortfarande är andelen tjejer som söker en teknikutbildning på gymnasiet eller högskola låg. I år var andelen tjejer som söker till teknikprogrammet lika stor som förra året, 18 procent.  

– Det innebär att vi har fortsatt mycket att göra men vi är optimistiska. Alla bör få chansen att ta del av alla fantastiska jobb inom det här området – grymma spännande jobb med möjlighet att bidra till ett bättre samhälle, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

Teknikföretagen driver ett aktivt arbete på flera fronter för att få fler tjejer att välja en teknikutbildning. Målet är att alla, både tjejer och killar, ska ha samma förutsättningar och välja utbildning utifrån sitt eget intresse och inte begränsas av normer, konstaterar hon.

– En ojämn könsfördelning bidrar till negativa konsekvenser för såväl enskilda individer som för samhället i stort.

En positiv övergripande trend är att intresset för ingenjörsyrket helt klart ökar bland unga tjejer. Sedan 2012 har andelen tjejer som kan tänka sig att bli ingenjör ökat från 30 till 45 procent, enligt de årliga undersökningar som Teknikföretagen gör tillsammans med undersökningsföretaget Ungdomsbarometern. Under samma period har killarnas intresse legat kvar på ungefär samma nivå.

– Även om det inte syns på utbildningsvalet än betyder det att det finns ett intresse. Det är ju väldigt positivt för framtiden.

Bland alla yrken som ingår i undersökningen kommer ingenjör så högt som tvåa efter Företagsledare. Elin Östblom tror att det beror på att unga har fått bättre koll på vad ingenjörsyrket innebär och vad man kan åstadkomma.

– Ungdomar har generellt sett ett intresse för att förändra och förbättra och nu förstår allt fler att den som jobbar som ingenjör får göra det.

Teknikföretagen har sedan några år jobbat med flera kända influencers för att nå unga tjejer och främja teknikintresset. Det samarbetet fortsätter men nu engageras även mer ”lokala influencers” via det nystartade instagram-kontot ”Tjejer som går teknik”.

Där turas tjejer runt om i Sverige som går teknikprogrammet om att visa sin vardag i skolan, slå hål på myter och svara på frågor som är av helt andra typer typ än de som studie- och yrkesvägledare får. Allt från frågor om hur maten är till hur de upplever matematiken.

– Det känns viktigt att jobba även med lokala förebilder – de är grymma. Jag tror att det är lättare att relatera till någon i sin närhet.

Elin Östblom är övertygad om att nyckeln är att bredda bilden av teknik och göra den mer varierad. Det gäller att inte fastna i tekniken i sig utan att prata om vad den kan användas till, påpekar hon.

En annan viktig del är att redan i grundskolan se till att fler i klassen känner sig inkluderade i teknikämnet genom att koppla på samhällsperspektivet.

– Generellt är det något som attraherar tjejer mer än killar. När vi tittar på ungdomars drivkrafter är tjejer mer åt ”rädda-världen-hållet” än killar.

En nyhet är att Teknikföretagen utvecklar facebook-gruppen ”Tjejer som vill gå teknik”. Där sänder varje vecka två tjejer som gör praktik på Teknikföretagen via Tekniksprånget programmet ”Tekniktugg med Alva och Edith” där de svarar på frågor och berättar om sin gymnasietid på teknikprogrammet.

Under hösten lanserar Teknikföretagen också en särskild matematiksatsning med anledning av att alla högstadieelever nu får en timme mer matematik i veckan. Målet är att avdramatisera matten och få den att kännas mer relevant, förklarar Elin Östblom. Den riktar sig till ungdomar men förhoppningen är att även lärare ska ha nytta av materialet.

– Vi vet att det framför allt är tjejer som drabbas av oro och dåligt självförtroende när det handlar om matte, och att det kan vara ett hinder för att söka teknikprogrammet.

En viktig del i Teknikföretagens arbete handlar just om att identifiera de hinder som finns för att fler tjejer ska söka sig till teknik, enligt Elin Östblom.

– Det är utifrån dessa hinder som vi skapar våra aktiviteter. Där vet vi att till exempel matte och bristen på förebilder är sådana hinder.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.