Så tog sig byggjätten ur machokulturen

NYHET Publicerad

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant på bara några år.

Monica Westerberg

"Även om det homogena kan tyckas enkelt så blir det väldigt sårbart", säger Monica Westerberg.

Historiskt har byggbranschen varit homogen utifrån kön, bakgrund och kompetenser. För att stå bättre rustat för framtiden påbörjade byggföretaget Skanska för snart fem år sedan en systematisk satsning på mångfald och inkludering.  

Startskottet var en internationell affär som missades på grund av att Skanska inte kunde möta kraven på mångfald, förklarar Monica Westerberg, mångfaldschef på Skanska Sverige. 

– Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt. Det var inte så enkelt att ändra på utan att verkligen fokusera på det och vi upptäckte att vi hade bristande kompetens inom mångfald.  

En global mångfaldschef anställdes, tydliga mål sattes upp och en ny strategi med mångfald och inkludering som hållbarhetsområde togs fram.  

– Vi satte viktiga hörnstenar på plats då och många av målen kopplades till byggprojekten. Som i många andra byggföretag jobbar många kvinnor i supportenheter som hr, ekonomi och kommunikation, men ute på byggarbetsplatserna är de färre.  

Sedan Skanskas mångfaldssatsning drog igång har det skett stora förändringar i rätt riktning. 2015 var det på regionchefsnivå sex procent kvinnor och tre år senare var det 29 procent. Andelen kvinnor som är projektchefer har gått från 12 procent till 19 procent och siffran för arbetsledare har gått från 11 procent till 16 procent. I ledningsgruppen för Skanska Sverige är 40 procent kvinnor. 

– Det övergripande målet är att under 2020 nå upp till att minst 30 procent på den övre chefsnivån är kvinnor och att 15 procent av medarbetarna ska ha en annan bakgrund än svensk. Men än är vi inte där, säger Monica Westerberg. 

En framgångsfaktor är att Skanska betraktar mångfaldsarbetet som ett förändringsarbete tydligt kopplat till affären. Monica Westerberg beskriver det som ett generellt kompetenslyft kring mångfald och inkludering med målet att få in en systematik i arbetet så att det finns med i alla processer.  

– Det är inte en hr-fråga utan en linjefråga. Det ligger på alla delar i verksamheten att arbeta med de här frågorna – tanken är att mångfald ska bli en del av vårt dna. 

För att lyckas med det har cheferna utbildats i mångfald och inkludering, de har fått utvärdera sina egna verksamheter, tagit fram handlingsplaner och fått sätta tydliga mål.  

– Det har funnits ett tryck uppifrån samtidigt som vi har jobbat med en kulturförändring ute i verksamheten för att lämna det machoaktiga och i stället ta med sig hjärtat till jobbet. Idag är det fler som känner sig trygga, som vågar prata om relationer och erkänna misstag. 

Men vägen framåt har inte varit spikrak, berättar hon. Ett av misstagen som gjordes inledningsvis vara att anställa kvinnor i produktionen men att inte förändra kulturen på arbetsplatsen. Det fick till följd att de kvinnor som Skanska lyckades rekrytera slutade ganska snabbt när de upptäckte att det inte var som de hade förväntat sig.  

– Vi hade mentaliteten ”jaha, nu får vi se hur hon fixar det här”, i stället för att ”hur ska vi få henne att lyckas?”. Det är helt olika inställningar. Vi insåg att vi måste jobba på flera fronter samtidigt och inte bara titta på nyckeltal utan också bygga en mer inkluderande kultur. 

När en kvinna kommer in i en arbetsgrupp med bara män blir hon ofta mer kritiskt utvärderad än annars och för att undvika det vill Skanska att det helst är minst tre kvinnor på samma arbetsplats. 

– Då blir de inte representanter för sitt kön utan är medarbetare som alla andra. De känner större samhörighet och blir inte granskade utifrån fel premisser. 

Samma logik råder för den som bryter på ett annat språk, den som är lärling bland många erfarna, eller för den som är yngre bland många äldre, konstaterar hon. 

– Alltid när du är i minoritet blir det extra tufft och det vill vi jobba med. VI måste se till att det är värderingsstyrt, och att vi har bra chefer som förstår detta och jobbar aktivt med att ta emot de som kommer in nya.  

En vinst med ett aktivt mångfaldsarbete är att företaget bättre speglar sina kunder, men också att talangpoolen blir större.  

– Vi fiskar inte längre bara i halva sjön. Det är otroligt viktigt att ha en mångfald av kompetenser att välja på när projekt ska bemannas – att det inte alltid blir samma personer som väljs.  

Särskilt när det handlar om utveckling av olika slag är det värdefullt att ha flera olika perspektiv, påpekar Monica Westerberg.  

– Även om det homogena kan tyckas enkelt så blir det väldigt sårbart eftersom det inte blir särskilt förändringsorienterat. Händer det något som utmanar strukturerna är det svårare att anpassa sig. En större mångfald gör det mycket lättare.  

Tre tips 

– Inled arbetet med att göra en kartläggning av nuläget. Sätt sedan tydliga mål kopplade till affärsplanen. Annars är risken att det blir ett sidospår.  

– Titta inte på de fel ni gjort tidigare utan skapa i stället positiva målbilder. Hur vill ni ha det och hur ska ni ta er dit?  

– Koppla ökad mångfald till affärsnyttan för just er verksamhet. Involvera ledningen i dialogen. Annars blir det svårt att få med resten av organisationen. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.