Så tog sig byggjätten ur machokulturen

NYHET Publicerad

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant på bara några år.

Monica Westerberg

"Även om det homogena kan tyckas enkelt så blir det väldigt sårbart", säger Monica Westerberg.

Historiskt har byggbranschen varit homogen utifrån kön, bakgrund och kompetenser. För att stå bättre rustat för framtiden påbörjade byggföretaget Skanska för snart fem år sedan en systematisk satsning på mångfald och inkludering.  

Startskottet var en internationell affär som missades på grund av att Skanska inte kunde möta kraven på mångfald, förklarar Monica Westerberg, mångfaldschef på Skanska Sverige. 

– Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt. Det var inte så enkelt att ändra på utan att verkligen fokusera på det och vi upptäckte att vi hade bristande kompetens inom mångfald.  

En global mångfaldschef anställdes, tydliga mål sattes upp och en ny strategi med mångfald och inkludering som hållbarhetsområde togs fram.  

– Vi satte viktiga hörnstenar på plats då och många av målen kopplades till byggprojekten. Som i många andra byggföretag jobbar många kvinnor i supportenheter som hr, ekonomi och kommunikation, men ute på byggarbetsplatserna är de färre.  

Sedan Skanskas mångfaldssatsning drog igång har det skett stora förändringar i rätt riktning. 2015 var det på regionchefsnivå sex procent kvinnor och tre år senare var det 29 procent. Andelen kvinnor som är projektchefer har gått från 12 procent till 19 procent och siffran för arbetsledare har gått från 11 procent till 16 procent. I ledningsgruppen för Skanska Sverige är 40 procent kvinnor. 

– Det övergripande målet är att under 2020 nå upp till att minst 30 procent på den övre chefsnivån är kvinnor och att 15 procent av medarbetarna ska ha en annan bakgrund än svensk. Men än är vi inte där, säger Monica Westerberg. 

En framgångsfaktor är att Skanska betraktar mångfaldsarbetet som ett förändringsarbete tydligt kopplat till affären. Monica Westerberg beskriver det som ett generellt kompetenslyft kring mångfald och inkludering med målet att få in en systematik i arbetet så att det finns med i alla processer.  

– Det är inte en hr-fråga utan en linjefråga. Det ligger på alla delar i verksamheten att arbeta med de här frågorna – tanken är att mångfald ska bli en del av vårt dna. 

För att lyckas med det har cheferna utbildats i mångfald och inkludering, de har fått utvärdera sina egna verksamheter, tagit fram handlingsplaner och fått sätta tydliga mål.  

– Det har funnits ett tryck uppifrån samtidigt som vi har jobbat med en kulturförändring ute i verksamheten för att lämna det machoaktiga och i stället ta med sig hjärtat till jobbet. Idag är det fler som känner sig trygga, som vågar prata om relationer och erkänna misstag. 

Men vägen framåt har inte varit spikrak, berättar hon. Ett av misstagen som gjordes inledningsvis vara att anställa kvinnor i produktionen men att inte förändra kulturen på arbetsplatsen. Det fick till följd att de kvinnor som Skanska lyckades rekrytera slutade ganska snabbt när de upptäckte att det inte var som de hade förväntat sig.  

– Vi hade mentaliteten ”jaha, nu får vi se hur hon fixar det här”, i stället för att ”hur ska vi få henne att lyckas?”. Det är helt olika inställningar. Vi insåg att vi måste jobba på flera fronter samtidigt och inte bara titta på nyckeltal utan också bygga en mer inkluderande kultur. 

När en kvinna kommer in i en arbetsgrupp med bara män blir hon ofta mer kritiskt utvärderad än annars och för att undvika det vill Skanska att det helst är minst tre kvinnor på samma arbetsplats. 

– Då blir de inte representanter för sitt kön utan är medarbetare som alla andra. De känner större samhörighet och blir inte granskade utifrån fel premisser. 

Samma logik råder för den som bryter på ett annat språk, den som är lärling bland många erfarna, eller för den som är yngre bland många äldre, konstaterar hon. 

– Alltid när du är i minoritet blir det extra tufft och det vill vi jobba med. VI måste se till att det är värderingsstyrt, och att vi har bra chefer som förstår detta och jobbar aktivt med att ta emot de som kommer in nya.  

En vinst med ett aktivt mångfaldsarbete är att företaget bättre speglar sina kunder, men också att talangpoolen blir större.  

– Vi fiskar inte längre bara i halva sjön. Det är otroligt viktigt att ha en mångfald av kompetenser att välja på när projekt ska bemannas – att det inte alltid blir samma personer som väljs.  

Särskilt när det handlar om utveckling av olika slag är det värdefullt att ha flera olika perspektiv, påpekar Monica Westerberg.  

– Även om det homogena kan tyckas enkelt så blir det väldigt sårbart eftersom det inte blir särskilt förändringsorienterat. Händer det något som utmanar strukturerna är det svårare att anpassa sig. En större mångfald gör det mycket lättare.  

Tre tips 

– Inled arbetet med att göra en kartläggning av nuläget. Sätt sedan tydliga mål kopplade till affärsplanen. Annars är risken att det blir ett sidospår.  

– Titta inte på de fel ni gjort tidigare utan skapa i stället positiva målbilder. Hur vill ni ha det och hur ska ni ta er dit?  

– Koppla ökad mångfald till affärsnyttan för just er verksamhet. Involvera ledningen i dialogen. Annars blir det svårt att få med resten av organisationen. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.