NYHET10 mars 2017

Digitala lösningar höjer kvalitén i äldreomsorgen

Företaget Phoniro levererar nya digitala lösningar till den offentliga och privata äldreomsorgen. Företaget upplever ett ökat intresse av de digitala tjänsterna från offentlig sektor och brukarna. ”Allt fler kommuner får upp ögonen för våra lösningar och idag efterfrågas de till och med av brukarna själva”, säger Stefan Timbäck, säljansvarig på Phoniro i Örebro.

Det svenska företaget Phoniro utvecklar digitala lösningar som underlättar äldreomsorgen. Företaget har bland annat utvecklat en digital nyckelhanteringstjänst. Tjänsten gör att hemtjänsten slipper använda fysiska nycklar, istället låser och öppnar personalen ytterdörrar, portar och medicinskåp med en app i mobiltelefonen.

Phoniro upplever ett allt större intresse från upphandlande myndigheter för innovativa lösningar för att kunna säkerställa en god omsorg. De närmaste åren kommer antalet äldre att öka i Sverige och därmed ökar även vårdbehovet. Den offentliga sektorn är därför i behov av tekniska lösningar som frigör tid åt personalen så att de kan ägna mer tid på kärnverksamheten.

– Vi tycker att det är väldigt positivt att offentlig sektor börjar använda fler innovativa lösningar. Det underlättar personalens arbete och hjälper till att höja kvalitén i omsorgen genom att personalen kan lägga mer tid på att ta hand om brukarna, säger Stefan Timbäck, säljansvarig på Phoniro i Örebro.

En annan lösning som företaget har utvecklat är e-tillsyn, där personalen tittar till brukarna via en kamera istället för att göra ett hembesök. En stor fördel med tjänsten är att brukarna inte märker av tillsynen nattetid och slipper få sin nattsömn störd. Personalen får även en bättre arbetsmiljö där de inte behöver stressa mellan brukarna för att hinna med alla hembesök.

När tjänsten lanserades fick den mycket kritik, det sågs som en övervakningstjänst, men med tiden har inställningen till tjänsten förändrats. Det är mycket tack vare att tjänsten innebär fördelar för både brukaren och personalen.

– För fem år sedan var e-tillsyn tabu, kritikerna menade att det var övervakning och att det var kränkande mot brukarna. Idag efterfrågar de äldre själva e-tillsyn för det innebär att de får sova ostört samtidigt som det ger en trygghet att de vet att de är under uppsikt, säger Stefan Timbäck.

Utvecklade upphandlingsförfarande med SKL

En majoritet av Phoniros kunder tillhör den offentliga sektorn, därför är Stefan Timbäck van vid anbudsarbete för offentliga upphandlingar. Trots det, tycker han att upphandlingsdokumenten har blivit allt mer komplexa och ser en ökad trend i att kravspecifikationen blir större och större.

– Proceduren har blivit mer komplicerad. Det är idag mer fokus på formalia än på en bra lösning. Tidigare kunde flera kommuner ställa ungefär samma grundkrav. Idag är kommunernas kravspecifikation mycket mer omfattande och det är många olika önskemål som ska uppfyllas. Samtidigt som kravspecifikationen har blivit allt längre så är det endast lägsta pris som gäller, säger Stefan Timbäck.

För att göra något åt situationen deltog Stefan Timbäck i en referensgrupp om förhandlat förfarande som SKL initierade. Målet var att ta fram ett förfarande som kan användas vid upphandling av tekniska lösningar och som skulle få fler kommuner och landsting att upphandla nya innovationer.

Referensgruppen kom fram till att upphandlande myndigheter bör genomföra en marknadsundersökning inför upphandlingen för att identifiera sina behov och vilka tjänster som finns på marknaden, därefter skulle de bjuda in leverantörer att lämna anbud utifrån vissa krav. Som en avslutande del i anbudsgivningen får leverantörerna visa upp sina tekniska lösningar i en testmiljö där myndigheten får testa och utvärdera dem.

I referensgruppen deltog både leverantörer och upphandlande myndigheter. De såg båda flera fördelar med att visa lösningarna i en testmiljö. För leverantörerna ger testtillfället en möjlighet att räta ut frågetecken som upphandlaren har. Upphandlarna får en djupare förståelse för lösningarna och en uppfattning om vilken lösning som passar verksamheten och personalen bäst. En fördel med att få testa lösningen på riktigt gör det möjligt att bedöma exempelvis användarvänligheten på ett bättre sätt än genom en skriftlig beskrivning i ett anbud.

– Det är förvånansvärt få upphandlingar där vi som leverantör blir inbjudna för att presentera vårt anbud och där verksamheten har möjlighet att bilda sig en uppfattning om hur användarvänligt systemet är. En anbudspresentation ger även verksamheten möjlighet till att säkerställa att leverantören uppfyller ställda skall-krav och utvärderingsmodellen kan viktas utifrån fler egenskaper än enbart pris såsom användarvänlighet och funktionalitet.

Tyvärr upplever Stefan Timbäck att det är få upphandlande myndigheter som har tagit till sig av gruppens gedigna arbete och slutsatser.

– Referensgruppens rekommenderade arbetssätt har anammats av några få upphandlande myndigheter men fler skulle behöva använda sig av det. Det skulle göra skillnad för upphandlarna, leverantörerna, personalen inom hemtjänsten och brukarna.

Offentlig upphandling
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist