Vill ha upphandlingar som fokuserar på kvalitet och dialog

NYHET Publicerad

UPPHANDLING Företaget Nitro Consult är specialiserade på sprängteknik. De upplever att fler och fler av de upphandlande myndigheterna väljer anbud med lägst pris samtidigt som de blundar för att kvaliteten på tjänsterna som de köper in försämras. ”Det har gått så långt att beställarens personal ute på fältet har börjat ifrågasätta vad det är för ’skit’ som man köper in”, säger Anders Mejner, företagets produktchef.

upphandling

Nitro Consult är specialiserade på sprängteknik och deltar kontinuerligt i offentliga upphandlingar runt om i Sverige. Offentlig sektor är en viktig kundgrupp och över hälften av företagets omsättning kommer därifrån. Nitro Consult upplever att de upphandlande myndigheterna fokuserar mer och mer på lägsta pris och mindre på kvaliteten på tjänsterna som de köper in.

– Vi förstår att det är svårt att skriva förfrågningsunderlagen och ange tydliga krav men det borde gå att ställa bättre krav för att få leverantörer som erbjuder tjänster av högre kvalitet och inte bara gå efter lägsta pris. Jag har varit med om att medarbetare hos beställaren har ifrågasatt vad ”man köper in för skit”, säger Anders Mejner, produktchef på Nitro Consult.

Företaget sätter en stolthet i att utveckla tjänster med hög kvalitet som ger stor nytta åt deras kunder. Nu senast har de tagit fram ett IT-system som analyserar mätdata från sprängningar, besiktnings- och riskinformation. Resultatet blir en överskådlig bild som sprängaren kan använda för att justera nästa sprängsalva, projektledaren kan följa sprängningarna från sitt kontor och den ansvariga entreprenören kan följa effekterna av sprängningarna och kontrollera att de håller sig inom tillåtna gränsvärden.

Prispressen får konsekvenser

Om prispressen fortsätter så ser Anders Mejner flera skrämmande konsekvenser, exempelvis blir det svårt att motivera varför företaget ska fortsätta att utveckla innovationer som sitt IT-system. Det är en kostnad som de inte kan motivera då systemet inte värderas i offentliga upphandlingar. Det här innebär även att hans avdelning är hotad.

En annan konsekvens är att företaget måste se över vilka de anställer. Idag har de fler civilingenjörer jämfört med sina konkurrenter men om företaget ska pressa priserna så måste de anställa personer med lägre lönekostnad. Det kan leda till att företaget inte kan anställa personer med långa universitetsutbildningar utan att det är tillräckligt att personerna har en teknisk gymnasieutbildning.

– Vi kan inte fortsätta överleverera utan att få betalt för det. Som utvecklingen ser ut så har vi inte råd att anställa högutbildad personal och utveckla bra IT-lösningar i framtiden, säger Anders Mejner.

Mer och bättre dialog

När det gäller dialog med upphandlande myndigheter så upplever Anders Mejner att myndigheterna inte är så intresserad av att prata med potentiella leverantörer inför upphandlingar. Men han hoppas att det är på väg att förändras.

Företaget deltog nyligen i en upphandling som genomfördes genom konkurrenspräglad dialog där potentiella leverantörer skulle vara med och forma upphandlingen. Dessvärre begränsades dialogen till ett introduktionsmöte och en remissrunda med feedback kring förfrågningsunderlaget innan det fastställdes. Upphandlingen blev överprövad och då ändrade beställaren hur den skulle utvärdera anbuden. Det gjorde att anbudet med lägst pris vann.

– Jag hade hoppats att beställaren skulle ha varit mer intresserad av att prata med oss företagare. Då hade troligtvis underlaget blivit bättre med tydligare krav och man hade förhoppningsvis undvikit en överprövning. Nu är jag rädd att beställaren inte vill prova konkurrenspräglad dialog igen, säger Anders Mejner.

Birgitta Laurent, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv kommenterar

– Vi ser många exempel på hur viktigt det är med en god dialog mellan näringsliv och upphandlande myndighet och många gånger är man onödigt rädd för att ha kontakter med näringslivet.

– Man får ha hur mycket kontakt som helst med leverantörerna fram till dess att anbuden öppnas men det är så klart viktigt att det sker transparent. Att publicera frågor och svar på en sida i anslutning till upphandlingen är viktigt för att alla ska få samma information.

– Mer dialog är en förutsättning för bättre affärer och färre överprövningar. Det är viktigt att både köpare och säljare hjälps åt med att skapa ett bra samtalsklimat så att upphandlingarna kan bli bättre.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ökad dialog ger fler anbud i Boden

UPPHANDLING I Boden prioriteras dialog med näringslivet för att skapa bra affärer för både kommunen och leverantörerna. ”Vi upplever många fördelar med att vi pratar mer med företagen, bland annat får vi fler anbud och bättre konkurrens”, säger Theresa Hägglund, upphandlingschef för Bodens kommun.
NYHET Publicerad:

Nya krav stoppar småföretag i upphandling

UPPHANDLING Riksdagen har röstat ja till arbetsrättsliga villkor vid offentlig upphandling. Svenskt Näringsliv befarar färre anbudsgivare, fler tolkningstvister, mer byråkrati och att den svenska modellen äventyras.
NYHET Publicerad:

Kommunens krav utesluter företag

UPPHANDLING Skellefteå kommun har nyligen avslutat en upphandling av resebyråtjänster. I upphandlingen har de ställt krav som exkluderar ett stort antal leverantörer. ”Jag undrar varför kommunen ställer krav som gör att färre leverantörer kan lämna anbud”, säger vd:n på en lokal resebyrå.
NYHET Publicerad:

Stoppa regeringens nya upphandlingslag

KOMMENTAR Regeringen har presenterat ett nytt förslag till upphandlingslagstiftning. Ändringarna är marginella i jämförelse med det tidigare förslaget som inte fick tillräckligt stöd. Den nya propån är förödande för konkurrensen och för seriösa företagare, skriver Carina Lindfelt och Birgitta Laurent.
NYHET Publicerad:

Dalakommun sprider fakta om upphandling

ÄLVDALEN Älvdalens kommun samlar information om andra myndigheters upphandlingar på sin hemsida. Reaktionerna är positiva. Företag hittar nya uppdrag och upphandlande myndigheterna får fler och bättre anbud.
NYHET Publicerad:

Bättre resultat när utbildning upphandlas som funktion

UPPHANDLING Utbildningsföretaget Lexicon vill se fler funktionsupphandlingar. ”Med ett funktionstänk i upphandlingen har leverantören större möjlighet att leverera det som beställaren efterfrågar och åstadkomma ett bättre resultat”, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.
NYHET Publicerad:

Digitala lösningar höjer kvalitén i äldreomsorgen

UPPHANDLING Företaget Phoniro levererar nya digitala lösningar till den offentliga och privata äldreomsorgen. Företaget upplever ett ökat intresse av de digitala tjänsterna från offentlig sektor och brukarna. ”Allt fler kommuner får upp ögonen för våra lösningar och idag efterfrågas de till och med av brukarna själva”, säger Stefan Timbäck, säljansvarig på Phoniro i Örebro.
NYHET Publicerad:

Umeå rundar lagen – stäms på en miljon

RÄTTSTVIST Umeå kommun gjorde upprepade inköp utanför ramavtalet. Till slut tröttnade Mathias Andersson, som har ett exklusivt avtal med kommunen, på att se affärer försvinna åt annat håll och stämde kommunen. Inköpen utanför avtalet har dessutom varit dyrare samtidigt som kommunen nu riskerar ett skadestånd.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

REGELKRÅNGEL Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Orimliga krav på raka päron i upphandlingar

OFFENTLIG UPPHANDLING Ett päron får inte se ut hur som helst. Det har fått Lars Renius, vd på Frukleveransen Sverige, att reagera.”Det är häpnadsväckande att kraven skiljer så mycket mellan privata och offentliga kunder. Varför kan de offentliga beställarna inte tänka mer kostnadseffektivt", säger han.
NYHET Publicerad:

Ny lagstiftning om offentlig upphandling

UPPHANDLING Nya EU-direktiv innebär att Sverige har fått tre nya lagar på området offentlig upphandling. Lagarna trädde i kraft den 1 januari 2017.
NYHET Publicerad:

Så blir färdtjänstupphandlingarna bättre

UPPHANDLING Regeringen och flera fackförbund har kritiserat hur färdtjänstupphandlingar genomförs. Svenskt Näringsliv har pratat med representanter från taxibranschen för att höra vad de tycker. ”Upphandlarna har ett stort ansvar att ställa relevanta krav och förkasta orimligt låga anbud”, säger Abraham Dal, arbetsrättsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
NYHET Publicerad:

"Krav på funktion i upphandlingar gynnar leverantörerna"

UPPHANDLING I november har Svenskt Näringsliv tillsammans med Upphandlingsmyndigheten anordnat tre seminarier om funktionsupphandling. ”Vi är pionjärer som går i bräschen för funktionsupphandlingar”, konstaterade Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling på Svenskt Näringsliv, på första seminariet i Malmö.
NYHET Publicerad:

Välkommet riksdagsbeslut om offentlig upphandling

UPPHANDLING Riksdagen har röstat ja till allianspartiernas motion om offentlig upphandling. "Det är glädjande, eftersom regeringens förslag var illa underbyggt och skulle orsakat betydande problem," säger Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Regeringens lagförslag ökar upphandlingskrånglet

KOMMENTAR Regeringen förslag till ny upphandlingslagstiftning riskerar att i onödan slå ut konkurrens och göra upphandlingar mer krångliga. Svenska företag och skattebetalarna är värda en bättre lösning, skriver Caroline af Ugglas, Svenskt Näringsliv, och Ulf Lindberg, Almega, i en kommentar.
NYHET Publicerad:

Dålig kunskap om nya upphandlingsregler

UPPHANDLING 70 procent av medlemsföretagen har ingen kunskap om vad de nya upphandlingsreglerna innebär. De som konkurrerar om offentliga kontrakt anser att det är svårt att påverka kraven som ställs i upphandlingar, visar en undersökning bland medlemsföretagen.
NYHET Publicerad:

Innovativa och effektiva lösningar behövs i offentlig sektor

UPPHANDLING Den offentliga sektorn står inför stora ekonomiska utmaningar och är i behov av tjänster och produkter som effektiviserar verksamheten. Företaget Carefox har utvecklat ett digitalt system som hjälper hemtjänstföretag att planera och effektivisera sin verksamhet. ”Den offentliga sektorn är i stort behov av tjänster och produkter från innovativa företag”, säger Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Svenska modellen i gungning

ARBETSMARKNAD Respekten för att arbetsmarknadens parter fastställer villkoren för arbete genom kollektivavtal är grundmurad. Fram till nu. Med förslaget om nya upphandlingsregler åsidosätter regering och fack den svenska modellen, anser arbetsrättsjurist Lars Gellner.
NYHET Publicerad:

Ekonomiska anbudskrav försvårar för leverantörer

UPPHANDLING Vid byggupphandlingar ställer beställare ofta krav på att leverantören tecknar en säkerhet för bygget som garanterar en ekonomisk kompensation till beställaren om den valda leverantören inte kan slutföra projektet. Nu har en kommun begärt att ett intyg på säkerheten ska presenteras redan i anbudet. ”Det är inte klokt att varje anbudslämnare ska teckna en säkerhet utan att veta om den får kontraktet”, säger Carin Stoeckmann, vd på Byggmästar’n i Skåne.
NYHET Publicerad:

Ingen vinner på taktisk prissättning

UPPHANDLING Taktisk prissättning är ett växande problem. ”Det finns ingen vinnare i upphandlingar där taktisk prissättning förekommer, men det går att undvika sådana anbud”, säger Stefan Berglund, expert offentlig marknad på Almega Bemanningsföretagen.