NYHET15 juni 2016

Vill ha upphandlingar som fokuserar på kvalitet och dialog

Företaget Nitro Consult är specialiserade på sprängteknik. De upplever att fler och fler av de upphandlande myndigheterna väljer anbud med lägst pris samtidigt som de blundar för att kvaliteten på tjänsterna som de köper in försämras. ”Det har gått så långt att beställarens personal ute på fältet har börjat ifrågasätta vad det är för ’skit’ som man köper in”, säger Anders Mejner, företagets produktchef.

Nitro Consult är specialiserade på sprängteknik och deltar kontinuerligt i offentliga upphandlingar runt om i Sverige. Offentlig sektor är en viktig kundgrupp och över hälften av företagets omsättning kommer därifrån. Nitro Consult upplever att de upphandlande myndigheterna fokuserar mer och mer på lägsta pris och mindre på kvaliteten på tjänsterna som de köper in.

– Vi förstår att det är svårt att skriva förfrågningsunderlagen och ange tydliga krav men det borde gå att ställa bättre krav för att få leverantörer som erbjuder tjänster av högre kvalitet och inte bara gå efter lägsta pris. Jag har varit med om att medarbetare hos beställaren har ifrågasatt vad ”man köper in för skit”, säger Anders Mejner, produktchef på Nitro Consult.

Företaget sätter en stolthet i att utveckla tjänster med hög kvalitet som ger stor nytta åt deras kunder. Nu senast har de tagit fram ett IT-system som analyserar mätdata från sprängningar, besiktnings- och riskinformation. Resultatet blir en överskådlig bild som sprängaren kan använda för att justera nästa sprängsalva, projektledaren kan följa sprängningarna från sitt kontor och den ansvariga entreprenören kan följa effekterna av sprängningarna och kontrollera att de håller sig inom tillåtna gränsvärden.

Prispressen får konsekvenser

Om prispressen fortsätter så ser Anders Mejner flera skrämmande konsekvenser, exempelvis blir det svårt att motivera varför företaget ska fortsätta att utveckla innovationer som sitt IT-system. Det är en kostnad som de inte kan motivera då systemet inte värderas i offentliga upphandlingar. Det här innebär även att hans avdelning är hotad.

En annan konsekvens är att företaget måste se över vilka de anställer. Idag har de fler civilingenjörer jämfört med sina konkurrenter men om företaget ska pressa priserna så måste de anställa personer med lägre lönekostnad. Det kan leda till att företaget inte kan anställa personer med långa universitetsutbildningar utan att det är tillräckligt att personerna har en teknisk gymnasieutbildning.

– Vi kan inte fortsätta överleverera utan att få betalt för det. Som utvecklingen ser ut så har vi inte råd att anställa högutbildad personal och utveckla bra IT-lösningar i framtiden, säger Anders Mejner.

Mer och bättre dialog

När det gäller dialog med upphandlande myndigheter så upplever Anders Mejner att myndigheterna inte är så intresserad av att prata med potentiella leverantörer inför upphandlingar. Men han hoppas att det är på väg att förändras.

Företaget deltog nyligen i en upphandling som genomfördes genom konkurrenspräglad dialog där potentiella leverantörer skulle vara med och forma upphandlingen. Dessvärre begränsades dialogen till ett introduktionsmöte och en remissrunda med feedback kring förfrågningsunderlaget innan det fastställdes. Upphandlingen blev överprövad och då ändrade beställaren hur den skulle utvärdera anbuden. Det gjorde att anbudet med lägst pris vann.

– Jag hade hoppats att beställaren skulle ha varit mer intresserad av att prata med oss företagare. Då hade troligtvis underlaget blivit bättre med tydligare krav och man hade förhoppningsvis undvikit en överprövning. Nu är jag rädd att beställaren inte vill prova konkurrenspräglad dialog igen, säger Anders Mejner.

Birgitta Laurent, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv kommenterar

– Vi ser många exempel på hur viktigt det är med en god dialog mellan näringsliv och upphandlande myndighet och många gånger är man onödigt rädd för att ha kontakter med näringslivet.

– Man får ha hur mycket kontakt som helst med leverantörerna fram till dess att anbuden öppnas men det är så klart viktigt att det sker transparent. Att publicera frågor och svar på en sida i anslutning till upphandlingen är viktigt för att alla ska få samma information.

– Mer dialog är en förutsättning för bättre affärer och färre överprövningar. Det är viktigt att både köpare och säljare hjälps åt med att skapa ett bra samtalsklimat så att upphandlingarna kan bli bättre.

Offentlig upphandlingUpphandling
Skriven avIda Fredriksson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist