Tieto

Alla chefer i den svenska delen av Tieto utbildas nu i inkluderande ledarskap för att öka chefernas förståelse och ge dem en gemensam grund att stå på när de fattar dagliga beslut.

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

NYHET Publicerad

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Tieto utbildar nu alla chefer i inkluderande ledarskap för att alla ska känna sig välkomna att jobba på företaget, och för att försäkra sig om att inga fördomar byggs in i framtidens it-system.

Anders Wallin

"Jag trodde inte att jag skulle bli så taggad som jag blev", säger Anders Wallin, en av cheferna som gått kursen.

Angela Kristiansson

"Vi vet att inkludering har stor påverkan på hur medarbetarna upplever oss som arbetsgivare", säger Angela Kristiansson.

Foto: Jana Kay

För Tieto och andra it-bolag har situationen skärpts på flera håll – i samhället och bland anställda och kunder. Det skapar nya behov, konstaterar Angela Kristiansson, ansvarig för inkludering på Tieto Sweden.

– Vi jobbar i en global miljö där kunderna ställer nya krav, samtidigt som kampen om kompetensen hårdnar, och en ny generation med nya förväntningar på arbetsgivarna kommer in på arbetsmarknaden.

Som ett led i det har alla chefer i den svenska delen av Tieto i vår utbildats i inkluderande ledarskap under en halv dags workshop. Nästa steg är att erbjuda kursen i resten av koncernen.

Även om Tieto har jobbat systematiskt med inkludering och mångfald under en tid ville man växla upp arbetet genom att öka chefernas förståelse och ge dem en gemensam grund att stå på.

– Nyckeln till att få till en förändring är att stärka muskeln som fattar de dagliga besluten. Det är det som är det svåra – att verkligen förstå att varje beslut påverkar byggandet av en inkluderande kultur.

Utbildningen inleds med en genomgång av vad inkludering och mångfald är och går sedan in på hur man konkret kan jobba med maktstrukturer, normer och att medvetandegöra fördomar.

– I grunden handlar det om hur vi som it-bolag ska bidra till att bygga ett hållbart samhälle. Vi har ett ansvar för att verktygen vi utvecklar åt våra kunder är inkluderande. Bygger vi in fördomar i dem utan att veta om det? Hur undviker vi att överföra dem till morgondagens samhälle?

Tieto har låtit göra en kartläggning av företagets kultur där det utkristalliserades ett antal beslutssituationer med extra stor påverkan när det gäller inkludering, bland annat rekrytering, bemanning och prestationsutveckling. Under kursen simuleras case utifrån dem som cheferna får öva på tillsammans.

– Det är här den faktiska inlärningen händer, när man ser båda sidorna och har bra diskussioner. Då kryper det under skinnet på riktigt och de får utveckla strategier för att bli mer medvetna i sina beslut.

Anders Wallin, leveranschef på Tieto, är en av dem som gått kursen. 

– Om jag ska vara helt ärlig var jag inte jättepositivt inställd till att avsätta en hel dag till en kurs i något som jag kände att jag redan kunde. Men det blev faktiskt en ögonöppnare.

Kursen gjorde honom medveten om att han utan att tänka sig för utgår från personer som liknar honom själv.

– Vi tittade på det från flera olika infallsvinklar, och det hade jag inte gjort förut. Nu insåg jag att det finns så många fler nivåer av komplexitet. Jag trodde inte att jag skulle bli så taggad som jag blev.

Tieto har haft ett starkt fokus på jämställdhet mellan könen och Anders Wallin berättar att han har byggt upp en grupp där det är hälften kvinnor och hälften män.

– Men nu visar det sig att det finns så många fler variabler som vi inte tänker på men som är lika viktiga, religion, civilstånd och etnicitet till exempel.

Alla har fördomar och det svåra är att vi ofta inte är medvetna om dem, poängterar Angela Kristiansson. En norm byggs av en majoritet och så länge du är inom normen är det svårt att förstå och se hur ditt beteende påverkar dem utanför.

– Att få den polletten att trilla ner hos våra chefer och medarbetare är nyckeln till att bli en inkluderande organisation på riktigt. Först då kan vi gå vidare och ha andra dialoger. Så länge den grundläggande förståelsen inte finns blir inte andra diskussioner särskilt fruktbara.

En mer inkluderande kultur ger mer engagerade medarbetare och nöjdare kunder. Bättre team som samarbetar bättre gör företaget effektivare, snabbare och mer innovativt, påpekar hon.

– I vår strategi ligger att vi vill skapa en miljö där alla känner sig trygga varje dag. Vi vet att inkludering har stor påverkan på hur medarbetarna upplever oss som arbetsgivare. Det skapar i sin tur en positiv kundupplevelse.

När medarbetare vet att de får vara sig själva på jobbet blir arbetsgivaren attraktivare, konstaterar Angela Kristiansson.

– Engagerade medarbetare är dessutom friskare, har lägre stressnivåer och har roligare på jobbet.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.