Tieto

Alla chefer i den svenska delen av Tieto utbildas nu i inkluderande ledarskap för att öka chefernas förståelse och ge dem en gemensam grund att stå på när de fattar dagliga beslut.

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

NYHET Publicerad

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Tieto utbildar nu alla chefer i inkluderande ledarskap för att alla ska känna sig välkomna att jobba på företaget, och för att försäkra sig om att inga fördomar byggs in i framtidens it-system.

Anders Wallin

"Jag trodde inte att jag skulle bli så taggad som jag blev", säger Anders Wallin, en av cheferna som gått kursen.

Angela Kristiansson

"Vi vet att inkludering har stor påverkan på hur medarbetarna upplever oss som arbetsgivare", säger Angela Kristiansson.

Foto: Jana Kay

För Tieto och andra it-bolag har situationen skärpts på flera håll – i samhället och bland anställda och kunder. Det skapar nya behov, konstaterar Angela Kristiansson, ansvarig för inkludering på Tieto Sweden.

– Vi jobbar i en global miljö där kunderna ställer nya krav, samtidigt som kampen om kompetensen hårdnar, och en ny generation med nya förväntningar på arbetsgivarna kommer in på arbetsmarknaden.

Som ett led i det har alla chefer i den svenska delen av Tieto i vår utbildats i inkluderande ledarskap under en halv dags workshop. Nästa steg är att erbjuda kursen i resten av koncernen.

Även om Tieto har jobbat systematiskt med inkludering och mångfald under en tid ville man växla upp arbetet genom att öka chefernas förståelse och ge dem en gemensam grund att stå på.

– Nyckeln till att få till en förändring är att stärka muskeln som fattar de dagliga besluten. Det är det som är det svåra – att verkligen förstå att varje beslut påverkar byggandet av en inkluderande kultur.

Utbildningen inleds med en genomgång av vad inkludering och mångfald är och går sedan in på hur man konkret kan jobba med maktstrukturer, normer och att medvetandegöra fördomar.

– I grunden handlar det om hur vi som it-bolag ska bidra till att bygga ett hållbart samhälle. Vi har ett ansvar för att verktygen vi utvecklar åt våra kunder är inkluderande. Bygger vi in fördomar i dem utan att veta om det? Hur undviker vi att överföra dem till morgondagens samhälle?

Tieto har låtit göra en kartläggning av företagets kultur där det utkristalliserades ett antal beslutssituationer med extra stor påverkan när det gäller inkludering, bland annat rekrytering, bemanning och prestationsutveckling. Under kursen simuleras case utifrån dem som cheferna får öva på tillsammans.

– Det är här den faktiska inlärningen händer, när man ser båda sidorna och har bra diskussioner. Då kryper det under skinnet på riktigt och de får utveckla strategier för att bli mer medvetna i sina beslut.

Anders Wallin, leveranschef på Tieto, är en av dem som gått kursen. 

– Om jag ska vara helt ärlig var jag inte jättepositivt inställd till att avsätta en hel dag till en kurs i något som jag kände att jag redan kunde. Men det blev faktiskt en ögonöppnare.

Kursen gjorde honom medveten om att han utan att tänka sig för utgår från personer som liknar honom själv.

– Vi tittade på det från flera olika infallsvinklar, och det hade jag inte gjort förut. Nu insåg jag att det finns så många fler nivåer av komplexitet. Jag trodde inte att jag skulle bli så taggad som jag blev.

Tieto har haft ett starkt fokus på jämställdhet mellan könen och Anders Wallin berättar att han har byggt upp en grupp där det är hälften kvinnor och hälften män.

– Men nu visar det sig att det finns så många fler variabler som vi inte tänker på men som är lika viktiga, religion, civilstånd och etnicitet till exempel.

Alla har fördomar och det svåra är att vi ofta inte är medvetna om dem, poängterar Angela Kristiansson. En norm byggs av en majoritet och så länge du är inom normen är det svårt att förstå och se hur ditt beteende påverkar dem utanför.

– Att få den polletten att trilla ner hos våra chefer och medarbetare är nyckeln till att bli en inkluderande organisation på riktigt. Först då kan vi gå vidare och ha andra dialoger. Så länge den grundläggande förståelsen inte finns blir inte andra diskussioner särskilt fruktbara.

En mer inkluderande kultur ger mer engagerade medarbetare och nöjdare kunder. Bättre team som samarbetar bättre gör företaget effektivare, snabbare och mer innovativt, påpekar hon.

– I vår strategi ligger att vi vill skapa en miljö där alla känner sig trygga varje dag. Vi vet att inkludering har stor påverkan på hur medarbetarna upplever oss som arbetsgivare. Det skapar i sin tur en positiv kundupplevelse.

När medarbetare vet att de får vara sig själva på jobbet blir arbetsgivaren attraktivare, konstaterar Angela Kristiansson.

– Engagerade medarbetare är dessutom friskare, har lägre stressnivåer och har roligare på jobbet.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.