NYHET14 november 2017

Konsten att vara arbetsgivare

Det är så mycket man ska ha koll på som arbetsgivare, allt från nya regler som kommer till hur man hittar rätt medarbetare, men även vilket stöd som finns att få från olika organisationer. För råd och inspiration hölls därför nyligen en Arbetsgivardag i Blekinge för Svenskt Näringslivs medlemsföretag.

Foto: Krisztina Andersson
Foto: STEFAN TELL

– I mina kontakter med företagare möter jag allt för ofta problemställningar när det gäller företagens kompetensförsörjning. Vidare så har företagen frågor som rör arbetsmiljön och hållbarhet och hur de ska utforma sitt arbete utifrån det för att vara ett attraktivt företag. Av den anledningen så är det självklart för oss, Svenskt Näringsliv, att erbjuda våra medlemsföretag tillfällen för att ge råd och fakta i rollen som arbetsgivare - en Arbetsgivardag helt enkelt, säger Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv i Blekinge.

På Arbetsgivardagen gavs fakta, tips och inspiration till företagare om hur arbetsgivarrollen kan underlättas. Ett 50-tal arbetsgivare deltog och fick lyssna till företrädare från organisationerna TRR, Visita, Finfa, Teknikföretagen och Sveriges Byggindustrier. Dagen innehöll flera olika programpunkter, alla med syfte att underlätta i företagens vardag som arbetsgivare. För er som inte hade möjlighet att delta på Arbetsgivardagen vill vi ge en kort sammanfattning av de olika ämnen som stod med på agendan.

Dynamik i gruppen

Vad ska man göra om medarbetare i en arbetsgrupp inte drar jämnt eller om den enskilda medarbetaren upplevs som knepig och samarbetssvår? Karin Johnsson, rådgivare på TRR, rätade ut några av frågetecknen. Hon pekade på olika personlighetstyper och hur man bemöter dessa i olika situationer.

Karin Johnsson, rådgivare TRR
Foto: Krisztina Andersson

Karin Johnsson inledde med att utgå från personlighetsanalysen MBTI, Myers-Briggs Type Indicator.

– Analysen är inget test utan ett verktyg för ökad självkännedom, vilket är värdefullt för att också förstå gruppsammansättningar. Alla människor har alla egenskaper men vi använder dem olika. Det finns ingen personlighetstyp som är bättre eller sämre än någon annan, sa Karin Johnsson.

Hon underströk skillnaden mellan preferens och förmåga och gav exempel på hur, enligt analysmodellen, de olika personlighetstyperna hämtar energi.

– Man talar om extroverta och introverta personer. En extrovert person behöver få prata med människor och vill ha respons på det den säger. En extrovert person tenderar att agera först och tänka sedan, ett snabbt tempo är utmärkande. En sådan person tar ofta över verbalt. Den andra ytterligheten är de som är introverta, de som behöver tid för att reflektera. De vill veta att det de säger och tänker är rätt och riktigt. En introvert person kan lätt uppfattas som att den inte bidrar på möten eller i andra sammanhang. Blyghet har inget med att göra om man är extrovert eller introvert, blyghet är en egenskap.

Karin Johnsson drog paralleller till hur dagens samhälle fungerar där snabba beslut och en utåtriktad karaktär premieras.

– I dag lever vi i ett samhälle som vill att vi ska vara extroverta men i en personalgrupp är det viktigt att ha med även de introverta.

Här handlar det om att ta tillvara på båda sidors unika förmågor och preferenser. En utförlig agenda inför ett möte och en inbjudan till diskussion och samtal efteråt kan få med båda personlighetstyperna.

– Hur fattar vi våra beslut, utifrån tanke eller känsla? Det finns inget som är rätt eller fel men det blir så mycket lättare om vi förstår varandra och hur vi fungerar: ”Jasså, du fattar dina beslut på det sättet, jag fattar mina beslut så här”. Det är när vi inte förstår varandra som konflikten uppstår. Mitt budskap här idag är att försöka vara uppmärksam på hur man själv är och fungerar och hur man bemöter andra, sa Karin Johnsson.

Medarbetare som inte funkar

Lars Lindqvist, chef på Teknikföretagen Region Syd, gav vägledning och råd i svåra situationer och om hur du som arbetsgivare kan agera. Han redde ut begreppen ”avsked” och ”uppsägning på grund av personliga skäl”.

Lars Lindqvist, Teknikföretagen.
Foto: Krisztina Andersson

– En anställning kan upphöra av flera skäl, egen uppsägning, uppsägning från arbetsgivaren, uppnådd pensionsålder eller sjukersättning, det som tidigare kallades sjukpension. Det vi ser mycket av idag är avsked av personliga skäl och här måste man som arbetsgivare ha rejält på fötter. Det räcker inte med att ha rätt, det handlar om att få rätt, sa Lars Lindqvist.

Vanligaste misskötseln på arbetsplatsen är olovlig frånvaro, att man helt enkelt inte kommer i tid eller håller tider. Lars Lindqvist gav rådet att våga ta tag i problemen direkt när de uppstår, oavsett vad för typ av misskötsel det handlar om.

– Och se till att snabbt dokumentera misskötsamheten. Tydlighet är a och o när en medarbetare missköter sig på arbetsplatsen. Det är hela tiden arbetsgivaren som ”bygger caset” och det är självklart bra om man har facket med sig i arbetet, sa Lars Lindqvist.

Hållbart företagande

Sara Sundquist, livsmedels- och hållbarhetsstrateg på Visita, talade om hållbart företagande och presenterade nyheter inom hållbarhetsområdet och vilka hållbarhetsbegrepp som är kopplade till företagare och arbetsgivare.

Sara Sundquist, Visita.
Foto: Krisztina Andersson

– Vad är hållbarhet? Välgörenhet är inte hållbarhet utan ett plåster. Hållbarhetsarbete bygger på att man löser något, inte plåstrar om. Men det måste finnas en ekonomisk bärighet i ett företag eller stat för att kunna jobba med hållbarhet.

Sara Sundquist gav sina tips på hur företagen kan jobba hållbart på ett tids- och kostnadsmedvetet och effektivt sätt.

Att bygga systematiskt arbetsmiljöarbete

Under rubriken systematiskt arbetsmiljöarbete gav Charlotta Gottschalk Dieden, arbetsmiljörådgivare på Sveriges Byggindustrier Syd, sina råd på hur man som företagare slipper slå knut på sig själv för att upprätta arbetsmiljöpolicy och riktlinjer i linje med vad lagstiftningen kräver.

Charlotta Gottschalk Dieden, Sveriges Byggindutrier.
Foto: Krisztina Andersson

– Dela upp arbetet och bestäm dig för till exempel att jobba med några punkter den ena månaden, exempelvis belastningsergonomi och risker. Nästa månad jobbar du med buller, vibrationer eller värdegrunder.

Att involvera medarbetare och bjuda in till engagemang kan underlätta för arbetsgivaren i arbetet med att bygga upp ett systematiskt arbetsmiljöarbete.

– Aktiviteterna får inte bli en sidovagn till verksamheten. Det viktiga är att ansvaret för aktiviteterna och åtgärderna ligger på dem eller den som verkligen kan göra något åt riskerna, sa Charlotta Gottschalk Dieden.

Skyddsronder brukar vara det vanligaste sättet att inventera risker på en arbetsplats eller företag. Ett annat och enklare sätt kan vara att samla frågan till en personal- eller arbetsplatsträff.

– Låt alla få varsin postit-lapp och skriv ner risker på arbetsplatsen. Då har du som arbetsgivare lätt fått ihop 10–15 punkter som dina medarbetare anger som risker som du kan börja arbeta med och följa upp. Det ska vara enkelt att göra rätt, sa Charlotta Gottschalk Dieden.

Var finns min personal?

Hur hittar du som företagare ny arbetskraft och rätt kompetens? Ett sätt kan var att surfa ut i de sociala medierna och målmedvetet söka på kompetenser.

Linus Zackrisson, Optimal Advice.
Foto: Krisztina Andersson

Linus Zackrisson, rådgivare för rekrytering via sociala medier, Optimal Advice, visade på konkreta exempel på hur arbetsgivare hittar rätt i den digitala sökdjungeln.

– Utan tvekan är det fler företag som börjar använda sig av rekrytering via sociala medier, digitala plattformar har blivit ett viktigt verktyg, sa Linus Zackrisson.

Andra inslag under inspirationsdagen var föreläsningar om tjänstepension med Åsa Blomberg, försäkringskonsult på Finfa, och om hur Trygghetsrådet kan vara stöttning för arbetsgivare och företag när det gäller rådgivning och kompetensutveckling.

Krisztina Andersson

Läs mer

Finfa: www.finfa.se

TRR: www.trr.se

Prenumerera gärna på våra nyhetsbrev, mer information hittar du HÄR.

Arbetsgivarfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist