Nygammal VD ska stärka Falkenberg som destination

NYHET Publicerad

JOBBSKAPARNA När ESS Group förvärvade Falkenberg Strandbad år 2011 hade verksamheten 30 000 gäster och omsatte 52 miljoner kronor. Idag stoltserar man med 100 000 gäster och att hotellchefen Kent Johansson nu tillträder som VD. ”Jag är glad, taggad och full av respekt inför min nya roll. Nu ska vi fortsätta bygga Falkenberg Strandbad till en självklar destination”.

Kent Johansson, Falkenberg Strandbad

Kent Johansson har vid 35 års ålder gjort en spännande yrkesresa. Från Branäs till Gothia Towers i Göteborg, för att sedan landa inom ESS där han startade ett service- och säljfokuserat Contact Center. För att nu axla rollen som VD på Falkenberg Strandbad, endast 18 månader efter att han började som hotellchef. Han beskrivs som en modern ledare med stor kunskap och förståelse för gästen samt tron på människor.

— Att få bli VD och vara långsiktigt med ESS Group och mitt grymma team här i Falkenberg gör mig enormt glad. Passionen, lekfullheten och engagemanget i den här familjen är enormt smittande och vi delar värderingar såväl som synen på att våra gästers upplevelse är det viktigaste som finns, säger Kent Johansson.

Förra året nyöppnade Falkenberg Strandbad efter genomgående renovering av spa-delen, också en nystart för restaurangen med nya matupplevelser. Enligt Kent och ESS Group har teamet bakom Strandbaden varit helt avgörande för processen. Nu fortsätter satsningarna på konferens- och mötessegmenten med stora förhoppningar på att Falkenberg ska bli den självklara destinationen.

— Vi har goda dialoger med kommunen för att bland annat utveckla området kring vår anläggning och vår förhoppning är att det fortsätter. Generellt har vi bra nätverk med tillhörande dialog i och runt Falkenberg vilket gynnar alla intressenter i slutändan, förklarar Kent Johansson.

Han lyfter dock kompetensförsörjningen som ett stort orosmoln och menar att det är ett hot av större karaktär, vilket gäller hela branschen. Kent och Falkenberg Strandbad är inte ensamma om att rekrytera utomlands och ser att man måste fortsätta för att råda bukt på kompetensbristen. Också för att få långsiktighet och hållbarhet, både organisatoriskt och i branschen.

—  Vi lägger mycket tid, fokus, kraft och resurser på employer branding eftersom vår personal är grundläggande för att vi ska kunna bedriva och expandera vår verksamhet. Kompetensförsörjningen är en avgörande framtidsfråga, men vi behöver se till att i takt med att besöksnäringen växer få människor att stanna och göra en längre karriär. Vi kan inte bara vara en instegs-bransch för unga människor, även om vi är bäst på det idag, säger Kent Johansson.

På nationell nivå önskar Kent Johansson långsiktighet vad gäller spelregler och näringspolitik.

 — Givetvis behöver vi en stabilitet i lagar och regler, främst när det gäller olika momssatser och avgifter. Frekventa förändringar skapar oro och kan skada hela vår näring, avslutar Kent Johansson.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

HallandsHamnar viktig hubb för svensk konkurrenskraft

KONKURRENSKRAFT Sveriges hamnar är oerhört viktiga för utrikeshandeln. Över 90 procent av vår import och export går via en svensk hamn. ”Vi är tillväxtmotorn i regionen och en plats där bil, båt och järnväg möts. Det skapar stora möjligheter för tillväxt och varje fartyg är lastat med arbetstillfällen. För framtiden vill vi minska beroendet av konjunkturen genom att skriva långsiktiga avtal kopplat till investeringar”, säger Björn Alvengrip, VD på HallandsHamnar.
NYHET Publicerad:

Hylte gör sin egen version av Rättviksmodellen

FÖRETAGSKLIMAT Hyltes kommun har gjort omfattande förändringar de senaste fem åren för att öka tillväxten och förbättra det lokala företagsklimatet. ”Vi har förbättrat dialogen, och vi har beslutat om att tillsätta ett tillväxtutskott. Vi kommer även att utreda möjligheterna för att implementera ”Rättviksmodellen”, säger Ronny Löfquist (s), kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Internationell handel stärker företagen i Halland

HANDEL Import och export skapar nya möjligheter för företagare. ”Det skapar fantastiska förutsättningar för att säkra sitt företags framtida värde eftersom man är verksam på flera marknader och därmed har en större kundkrets. Det handlar också om att man vässar sitt sin verksamhet och sina produkter, man blir helt enkelt ett bättre företag”, säger Ellen Källberg, strateg på Region Halland.
NYHET Publicerad:

Nytt reformförslag för svensk skola

RAPPORT Trots en arbetslöshet på 5,9 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Halland. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Kungsbacka – bäst rustade kommunen för framtiden

FÖRETAGSKLIMAT Kungsbacka är den bäst rustade kommunen inför framtiden, enligt konsultföretaget WSP:s rankning ”Regionernas Kamp”. Rapporten kartlägger hur väl förberedda Sveriges kommuner är för kommande utmaningar, enligt en robusthetsanalys.
NYHET Publicerad:

Ny regionchef på Svenskt Näringsliv i Halland

SVENSKT NÄRINGSLIV. Efter sommaren får Svenskt Näringsliv i Halland en ny regionchef. Efter fyra år i Halland och över 12 år i organisationen lämnar Charlotte Schéle tjänsten för att satsa på sitt eget företag. Kristian Ryberg, nuvarande biträdande regionchef Svenskt Näringsliv Västra Götaland tillträder 1 september.
NYHET Publicerad:

Tack för fint samarbete genom åren – nu är det dags för mig att gå vidare!

KRÖNIKA Efter närmare 13 år i Svenskt Näringsliv har jag valt att säga upp mig för nya spännande utmaningar i eget bolag. Min kollega Kristian Ryberg tar över som regionchef 1 september. Då kommer han fortsätta arbeta för ett bättre företagsklimat för mig – och alla andra företagsamma personer – i Halland.
NYHET Publicerad:

Hallänning - ny vice ordförande i Svenskt Näringsliv

SVENSKT NÄRINGSLIV. Sven-Olof Gudmundsson har arbetat inom motorbranschen i över 40 år, varav 20 år som företagare. Därtill har han länge varit engagerad inom Svenskt Näringsliv och opinionsbildning för företagandets villkor. Nu axlar han rollen som ordförande för SME-kommittén och därmed vice ordförande i Svenskt Näringsliv. ”Det är ett jättehedrande uppdrag”, säger Sven-Olof Gudmundsson, ägare Circle K Sannarp.
NYHET Publicerad:

Så funkar Europaparlamentsvalet 2019

EU Snart är det dags för val, men inte vilket val som helst. Mellan den 23:e och 26:e maj 2019 väljer medborgarna i EU:s 27 medlemsländer sina ledamöter till Europaparlamentet. Valet är ett av de största valen i världen och är av stor betydelse för svenskars vardag. Trots det ser vi en oroande utveckling med ett sjunkande valdeltagande.
NYHET Publicerad:

Enkätsläpp 2019 - Så tycker företagen om företagsklimatet i Halland

FÖRETAGSKLIMAT Rekordmånga kommuner i Sverige får i år ett bra betyg för sitt företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs nya enkätundersökning med svar från totalt över 30 000 företag. ”Falkenberg är den enda kommunen i Halland som når upp till de betygen”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Näringslivet står högt på agendan i Laholm

FÖRETAGSKLIMAT De senaste åren har Laholms företagsklimat gjort en resa som innefattat både toppar och dalar. ”Vi arbetar för att förbättra företagsklimatet, bland annat genom ett projekt som ska öka förståelsen mellan kommun och företag. Dessutom har vi börjat implementera ”Rättviksmodellen” och vi har kommit en bra bit på väg”, säger Erling Cronqvist (c), kommunstyrelseordförande i Laholm.
NYHET Publicerad:

Anonymt men världsledande säkerhetsföretag – från Halmstad

JOBBSKAPARNA Ett anonymt, men världsledande, företag finns sedan en tid i Halmstad med hela världen som arbetsfält med visionen att rädda liv. ”Säkerhet, utveckling och kvalitet är grunden i vårt företag. Det har varit grunden sedan företaget startades 1938.”, säger Anders Sandell, CEO Holmbergs Safety System.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

700 näringslivsutvecklare till Halland

KRÖNIKA Bra kan bli bäst, men för det krävs ett långsiktigt och metodiskt arbete för att nå dit. Det blev tydligt när jag, tillsammans med Hallands näringslivschefer, besökte Solna Stad som har legat på plats 1 på vår ranking över det lokala företagsklimatet – 11 år i rad.
NYHET Publicerad:

Ökad förståelse ska förbättra Länsstyrelsens myndighetsutövning

LÄNSSTYRELSEN Många företagare i Halland efterfrågar att Länsstyrelsen ska ha en större förståelse för deras verklighet. “Vi vill fortsätta föra en dialog med er, och kom gärna med förslag på hur vi kan göra det. Genom att förstå varandra är alla vinnare”, säger Lena Sommestad, Landshövding i Halland.
NYHET Publicerad:

Halländska företagare inspirerade elever

VÄLFÄRDSSKAPARNA På Kattegattsgymnasiet i Halmstad fick elever på fordonsprogrammet och industriprogrammet ta del av två företagares erfarenheter av hur det är att vara ägare till ett företag. Under föreläsningen berättade Sven-Olof Gudmundsson, ägare av Circle K Sannarp, och Thomas Jansson, ägare av AB BR JANSSON-NISSAVARVET, om deras bästa tips och råd till ungdomar som vill starta ett eget företag.
NYHET Publicerad:

Halmstad: ”Vi siktar mot att bli bäst i Sverige”

FÖRETAGSKLIMAT. I Halmstad är förhoppningarna stora om att göra företagsklimatet ännu bättre. ”Målet vi siktar mot är att bli bäst i Sverige. Svenskt Näringslivs rankning är viktig eftersom den ger en generell bild av företagsklimatet, vilket har påverkan på nyetableringen av företag i kommunen. Om företagen mår bra mår även Halmstad bra", säger Jonas Bergman (m), kommunstyrelsens ordförande i Halmstad.
NYHET Publicerad:

Konjunkturtoppen passerad i Sverige, tillväxten saktar in

KONJUNKTUR Den svenska ekonomin har befunnit sig i högkonjunktur sedan 2016. Toppen är nu nådd och tillväxttakten kommer att sakta in framöver. BNP-tillväxten bedöms sjunka från 2,3 procent i fjol till 1,4 procent i år respektive 1,5 procent 2020. ”Inbromsningen drivs dels av en avmattning i den internationella konjunkturen, dels av svaga bostadsinvesteringar. Det rör sig däremot inte om något dramatiskt fall i tillväxttakten utan snarare en mildare avmattning i konjunkturen”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Familjeföretaget: ”Viktigt att man förstår våra förutsättningar”

JOBBSKAPARNA På Hallands ”östkust”, vid sjön Bolmen, finns familjeföretaget Tiraholm Fisk. Där finns den viktiga råvaran insjöfisken, ett stenkast från gästen. ”Vi är verkligen allt med hållbar landsbygdsutveckling – matproduktion, turism, arbetstillfällen, lokalt engagemang och ett bidrag till ett levande landskap. Och vi är tacksamma att verka i en liten kommun där vi känner varandra väl”, säger Malin Ekwall, Tiraholms Fisk AB.
NYHET Publicerad:

Kungsbacka gör det enklare för företagen genom att införa ny modell

FÖRETAGSKLIMAT. Företagsklimatet i Kungsbacka fungerar bra idag, men det finns behov av förbättringar. ”Företagen är viktiga för Kungsbacka och vi vill ge bra service till dem. Därför satsar vi stort på att förbättra vår näringslivsservice.”, säger Hans Forsberg (m), kommunstyrelseordförande i Kungsbacka.