Stefan Sagebro - Osund konkurrens
Foto: Mia Berglund

Stefan Sagebro

Lagligt, lämpligt och listigt

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT När det offentliga konkurrerar med det privata näringslivet finns det risk för att konkurrensen snedvrids och att det blir fråga om konkurrens på olika villkor. Detta drabbar ofta små lokala företagare och riskerar skada förtroendet mellan näringslivet och offentliga aktörer.

Anna Hedberg

Anna Hedberg

Foto: Peter Bartholdsson

— Vid 1900-talets början så fanns det i Sverige bara marknaden och ingen offentlig aktör. I och med att vi har fått en större offentlig sektor, så har det även växt fram en konkurrens från det offentliga, vilket uppmärksammades under 90-talet, förklarar Stefan Sagebro som under många år arbetat med konkurrensfrågor.

Men det finns regleringar. Konkurrensverket utövar tillsyn över konkurrensbegränsade offentlig säljverksamhet och det går att väcka talan vid Patent- och marknadsdomstolen om att förbjuda stat, kommun och landsting att sälja varor och tjänster på ett sätt som begränsar konkurrensen.Syftet med detta är att det offentliga inte ska tränga undan näringslivet på ”ej kompetensenligt område”. När det offentliga får bedriva verksamhet sida vid sida med näringslivet så ska det ske på ett sätt som inte snedvrider konkurrensen.

Så, hur kan man komma tillrätta med osund konkurrens?

— Det bästa är såklart om det kan ske genom frivilliga åtgärder så att det inte hamnar i domstol, utan att det offentliga förändrar sitt arbete efter att Konkurrensverket har knackat på dörren, säger han.

Exempel på verksamheter som det kommer in anmälan och klagomål kring är kommunala konferensanläggningar, hotell och restauranger, gym och bowlinghallar. Men även många anmälningar gäller kommunala verksamheter som sysselsätter unga och/eller långtidsarbetslösa.

— Där möter två verkligheter varandra. Å ena sidan risken med osund konkurrens och å andra sidan det viktiga arbetet att sysselsätta arbetslösa med meningsfullt arbete, menar Stefan Sagebro.

Enligt Svenskt Näringslivs senaste undersökning av det lokala företagsklimat är osund konkurrens från kommunen ett förekommande och branschöverskridande problem. I Värmland svarade 27% av företagarna att de upplevde att den kommunala verksamheten hade en stor eller ganska stor undanträngningseffekt på de privata aktörerna.

— Vi ser tyvärr att osund konkurrens blommar upp då och då i våra värmländska kommuner. Det viktiga är att kommunen fokuserar på sin kärnverksamhet samt kontinuerligt och grundligt ser över den för att inte konkurrera med näringslivet. Kommunen ska vara kommun och företag är bäst på att vara företag, säger Anna Hedberg, Svenskt Näringsliv i Värmland.

Men, det finns en hel del som kommuner kan göra för att inte konkurrera med näringslivet på osunda villkor.

— Utforma en policy och ha det på pränt.  Inventera er verksamhet, även de kommunala bolagen. Ha en årlig dialog med näringslivet om konkurrensfrågor. Kontrollera effekterna på konkurrensen vid ny eller utökad verksamhet och gör en konsekvensanalys. Vad är lagligt, lämpligt och listigt.  Inkludera även de offentligt ägda bolagen. Har vi rätt prissättning? Se till att inte underprissätta utan beakta alla kostnader och gör en regelbunden översyn, tipsar Stefan.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera kommuner i Värmland

CORONAKRISEN På några få veckor har coronakrisen raserat både nuläge och framtidsutsikter för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb. Nu har många kommuner agerat för att mildra effekterna på näringslivet. "Flera av förslagen vi nu ser i kommunerna sänker företagens kostnader och ökar möjligheten att överleva krisen. Kommunerna visar på handlingskraft och stor förståelse för det akuta läge företagen befinner sig i."
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv Väst startar podd

PODCAST Svenskt Näringsliv i Väst startar 'Näringslivspodden'. En podcast om aktuella frågor inom politik och näringsliv i Västsverige.
NYHET Publicerad:

"Vi måste fokusera på att undvika massarbetslöshet"

CORONAKRISEN Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har lagt fram ytterligare ett krispaket på nästan elva miljarder kronor med fokus på jobb och omställning. ”Flera av utbildnings- och omställningssatsningarna är bra. Samtidigt måste vi fokusera på att undvika massarbetslöshet och rädda jobb och företag. Därför är det av yttersta vikt att förstärka systemet för korttidspermittering", säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Prövande tider för företagen

KRÖNIKA Det är prövande tider vi befinner oss i. Ingen är oberörd av den framfart som coronaviruset har, vare sig på det personliga planet eller i företagens verksamhet. För många av oss har hjulen saktat ned för att slutligen mer eller mindre stanna av.
NYHET Publicerad:

Näringslivets röst i Europa 

EU Trots att Storbritannien nu lämnat EU går det enligt chefen för Svenskt Näringslivs EU-kontor, Anders Edholm, inte att sitta still i båten. Med frågor så som klimatomställningen, sociala pelaren, industristrategi och geopolitiska utmaningar knackar framtiden på dörren.
NYHET Publicerad:

Teknisk innovation för en levande landsbygd

DIGITALISERING Rikard Ohlin är ICA-handlaren och entreprenören med många bollar i luften. Butiken han driver tillsammans med sin personal tar nu nästa steg i utvecklingen och under en testperiod erbjuder man dramatiskt förbättrade öppettider. 
NYHET Publicerad:

Energifylld och idérik mässa

UF-MÄSSA Så var det då äntligen dags för årets mässa för Entreprenörskap på riktigt, i folkmun även kallad UF-mässan. 270 värmländska UF-företag ställde ut och visade upp vad de presterat hittills under läsåret och det var verkligen imponerade. 
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning kräver aktivt engagemang

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Negativa konsekvenser i form av uteblivna expansioner och missade arbetstillfällen på grund av misslyckade rekryteringar är kännbara. På Munkfors Sawmill Support arbetar man aktivt med att locka ungdomar till industrin och satsar på att lära upp på plats. Men, för att lyckas krävs också vilja från skolan och lokala politiker. 
NYHET Publicerad:

Anna Hedberg – Ny regionchef för Svenskt Näringsliv i Värmland

NY REGIONCHEF Den 1 mars tillträder Anna Hedberg tjänsten som regionchef för Svenskt Näringsliv Värmland. Vem är Anna, hur ser hon på Värmland utifrån ett näringslivsperspektiv och vad hoppas hon uppnå i sin nya roll?
NYHET Publicerad:

Laddat inför inspirerande UF-mässa

UF Den som är i Karlstad den 19/2 gör bäst i att inte missa den regionala UF-mässan som i år samlar imponerande 280 utställande UF-företagare. Ung Företagsamhet (UF) är en viktig del av många värmländska gymnasieungdomars skoltid och för vissa en början på karriären som entreprenör och företagare.
NYHET Publicerad:

Tydligare rutiner och effektivare handläggning

SERVICEINRIKTAD MYNDIGHETSUTÖVNING Även den mest entusiastiske entreprenör kan drabbas av tvivel ifall man råkar snubbla över byråkratiska bygglovsregler. Sedan några år tillbaka försöker handläggarna i kommunerna Forshaga och Munkfors arbeta för att inte bara ge en positiv bild av kommunen utan även för garantera en mer effektiv handläggning när människor söker bygglov.
NYHET Publicerad:

Nu rullar Lillerudsgymnasiets reklamfilm

UNG FÖRETAGSAMHET Förra året utsågs Lillerudgymnasiet i Vålberg utanför Karlstad till Årets UF-skola av Visma. Priset bestod av reklamtid till ett värde av en kvarts miljon kronor och nu har skolans reklamfilm börjat visas i TV4 i Värmland.
NYHET Publicerad:

Bättre pejl inför gymnasievalet

UTBILDNING Drygt 3000 niondeklassare i Värmlands län ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta val presenterar Ekonomifakta i samverkan med Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiepejl med fakta om alla gymnasieskolor och program i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Efteravgifter och en tydlig kommunikation som ledstjärna

MYNDIGHETSUTÖVNING De senaste åren visar en märkbart positiv trend för företagsklimatet i Kils kommun. Myndighetsutövningen är ett område där man arbetat allra mest och även visat på framgångar. För myndighetschef Alija Tandirovic och hans personal är ledstjärnan efteravgifter och en tydlig kommunikation.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar god jul

KRÖNIKA Vi närmar oss slutet på ett händelserikt år där Värmland presterar med ett företagsklimat på toppnivå. Men efter julledigheten finns fortsatt mycket att göra och vi hoppas på ett företagsamt år 2020.
NYHET Publicerad:

Onödigt regelkrångel gynnar ingen

REGELKRÅNGEL Då effektiva regelverk övergår till regelkrångel hämmas alltid tillväxt och utveckling. Victoria Svanberg är delägare i NWT-gruppen och förklarar hur ett politiskt förslag med i grund och botten goda avsikter kommer få negativa effekter om det genomförs.
NYHET Publicerad:

Haltande kompetensförsörjning sätter krokben för tillväxten

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företagare är tydliga med att kompetensförsörjningen, eller snarare bristen av den, står i vägen för nyanställningar och expansion. Ett välmående och växande företag som skulle kunna stöta på patrull på grund av detta är Triton Valsteknik i Grums.