NYHET27 juni 2019

Lanthandeln som blev ett varuhus

Mitt bland Orust grönskande landsbygd, strax norr om Henån, ligger familjeföretaget Göksäter. Det som vid starten 1866 var en lanthandel har idag utvecklats till ett 8000 kvm stort varuhus. Fjärde generationen driver nu vidare verksamheten som vuxit till ett välkänt besöksmål för shoppingsugna. ”Jag har inte ångrat en dag på Göksäter. Jag tycker fortfarande allt är fantastiskt roligt”, konstaterar vd och ägare Gun-Britt Svensson.

Trots att det är en kylig onsdagsförmiddag i maj när vi kommer på besök är varuhusets väl tilltagna parkering fylld av bilar. Här mitt bland grönskande åkrar och gårdar ligger idag en av västkustens mest kända shoppingdestinationer. Historien om varuhuset sträcker sig tillbaka till 1866 då en lanthandel startar i ett bostadshus. 153 år senare drivs verksamheten vidare på samma plats, men i helt andra proportioner, av barnbarnsbarnen Gun-Britt och Rolf. Lanthandeln har blivit varuhus och besökarna kommer i hundratusentals varje år.

— Företagets historia har inte varit spikrak. Vår verksamhet började växa först under den gröna vågen på 1970-talet. Då flyttade människor till Orust och behovet av handel ökade markant. Vi växte ur vår lilla lanthandel men hade ett gammalt magasin på gården som stod tomt. Vi renoverade det och flyttade delar av vår verksamhet dit och började med tyger år 1977. Något vi snabbt blev kända för, säger Gun-Britt Eriksson, VD på Göksäter.

I takt med att affärerna, sortimentet och antalet kunder vuxit genom åren har butiken blivit trång och behövts byggas ut med jämna mellanrum. Efter 9 utbyggnader är butiksytan idag 8000 kvadratmeter och sortimentet består bland annat av tyger, kläder, inredning, verktyg, leksaker och husgeråd. Trots att familjeföretaget drivits i generationer var det aldrig någon självklarhet för Gun-Britt och Rolf att driva verksamheten vidare.

— Under vår uppväxt hade vi sett hur tufft det är att driva en handel. Bror min var köpman och renoverade bilar. Jag ville bli kurator. Vi hamnade här ändå och jag har inte ångrat en dag på Göksäter. Jag tycker fortfarande allt är fantastiskt roligt, konstaterar Gun-Britt.

Vad är det roligaste med att driva företag?
— Många som själva inte driver företag tror att det är pengar som är drivkraften i företagsamheten. Men vår drivkraft har alltid varit att skapa något. Pengar har varit verktyget. Det som är det roligaste med att driva företag är mötet med alla människor. Att som handlare få köpa, sälja och utveckla vårt utbud, menar Gun-Britt.

Personal som nyckelfaktor
En utmaning för de flesta företag i Sverige, inte minst inför sommarmånaderna, är att klara av kompetensförsörjningen. Inte minst inom handeln har många svårt att hitta personal, en utveckling som dock inte påverkat Göksäter. Idag har företaget drygt 50 anställda. Inför sommaren 2019 finns närmre 100 personer på lönelistan och fler än 20 nya sommarjobbare får en chans att få några av sina första rader på sitt CV.

— Vi har bra med förfrågningar om jobb. Visst kan vi ha svårt med vissa specialkompetenser, till exempel inom tyg. Men vi har låg personalomsättning och många medarbetare med värdefull rutin som arbetat länge. Jag tror många tycker att vi är en trevlig arbetsplats där det är nära till skratt, det är viktigt, menar Gun-Britt.

Den som vill besöka varuhuset behöver hålla uppsikt över öppettiderna. Trots en stadig ökning av tillströmmande besökare har Göksäter, till skillnad från likvärdiga varuhus, valt att ha stängt på söndagar.

— Vi har traditionsenligt alltid haft stängt på söndagar. Eftersom vi själva alltid jobbat i verksamheten får man annars aldrig chansen att vara ledig. Söndagar blev den dagen man satt hemma och bokförde. Det är en dag man vill vara ledig och bestämma över sin tid. Jag tror faktiskt att vårt samhälle hade mått väldigt bra om vi hade stängt ibland. Vi vågar gå mot strömmen och det underlättar också för vår personal, menar Gun-Britt.

Inför sommaren väntar Göksäter besökare från hela Sverige och Norge samt semestrande européer som nu börjat hitta hit. Många är turister, men många är också närboende. Gemensamt för alla är att de behöver ta sig till varuhuset via vägnätet.

— Vi är stolta över att driva vår verksamhet på landsbygden och är beroende av bra infrastruktur. Både för kunna transportera hit varor men också för att våra kunder ska kunna hitta hit. Landsbygden måste kunna leva och politiker måste börja prata landsbygd igen. Är den inte attraktiv så vill inte folk besöka oss eller bosätta sig här. Landsbygden betyder så mycket mer för folk än vad man tror. Då måste det finnas ett utbud, det kämpar vi med att kunna erbjuda, konstaterar Gun-Britt.

Brott mot handeln ökar
Enligt en undersökning från Svensk Handel har det skett en markant ökning av stölder i butiker. De senaste två åren har värdet av stölderna ökat med tolv procent. Problemet är inte centrerat till butikerna i våra större städer utan påverkar handeln i hela Sverige.

— Trygghetsfrågan är inte bara ett fenomen för storstäderna. Här på landsbygden har vi också problem med snatterier och får ofta vänta på polisen, ibland i 1–2 timmar. Kostnaden är så mycket mer än det som snattas. Vi behöver vänta på polis, bemanna extra och öka våra lönekostnader. Vi polisanmäler allt. Man fattar inte att vi får slita extra när folk stjäl, menar Gun-Britt.

Det som en gång var en lanthandel är idag ett myllrande varuhus, fyllt av ett brett sortiment och med besökare från när och fjärran. För några år sedan firade företaget 150 år och siktar nu framåt.

— Vi har egentligen aldrig haft några framtidsvisioner. Vi har hela tiden försökt utveckla vår verksamhet genom bra utbud och personal som trivs. Byggt ut när vi har behövt. Vi har alltid haft en god stöttning från kommunen och befolkningen. Planen är att fortsätta så. Då kommer förhoppningsvis ännu fler hitta hit till Orust, avslutar Gun-Britt.

jobbskaparnaKompetensförsörjningkompetensbristHandelBrottslighet
Skriven avAnton Bichler
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist