Digital policy
Den teknologiska utvecklingen och digitaliseringen i stort ritar om kartan för hur företag gör affärer och hur samhället fungerar. Digitalisering och smart teknologi innebär nya förutsättningar och en stor förändring av ekonomi och samhälle. Möjligheterna är många när samhället klarar att omfamna förändringarna och dra nytta av nya lösningar.
Läs mer
Svenskt Näringsliv arbetar för att lagstiftningen ska motsvara de nya förutsättningarna på bästa sätt. Regelverken ska både ge tillit hos konsumenter och ge företagen möjlighet att erbjuda moderna och nya lösningar till sina kunder. Vårt fokus är EU-kommissionens initiativ att forma Europas digitala framtid.
Vi anser att regler för dataekonomin och användande av ny teknologi behöver vara principbaserade och teknikneutrala för att vara framtidsrobusta. Då blir regelverken förutsägbara och skapar utrymme för innovation och konkurrenskraft.
Genom gemensamma regler inom EU kan svenska företag få tillgång till en hemmamarknad med 500 miljoner konsumenter som potentiella slutkunder. Harmoniserade regler som stärker e-handel, dataflöden och innovationer är mycket viktiga, inte minst för små handelsberoende länder som Sverige.
Aktuella frågor

Regler som stödjer digitalisering och teknikutveckling är centralt för Sveriges konkurrenskraft.
Carolina Brånby, jurist och policyansvarig

Nordisk enighet: GDPR behöver förbättras
Det finns inga utvärderingar som visar att GDPR-reglerna förbättrar konkurrenskraften eller produktiviteten. Tvärtom. Frågan är hur mycket EU och medlemsstaterna tål, skriver experten Carolina Brånby.

Fokus på digital regelförenkling i Europaparlamentet
Diskussionen om regelförenkling inom det digitala området är högaktuell. EU-kommissionen kommer att presentera sitt förenklingspaket för de digitala regelverken den 19 november, meddelade Silke Dalton, ansvarig för förenklingsförslagen på EU-kommissionen, vid ett möte i Europaparlamentet.
Förordningen om digitala marknader har fått begränsad effekt
För att stärka konkurrensen mellan företag på digitala marknader finns förordningen om digitala marknader, DMA. Förordningen har tillämpats sedan mars 2024 och Svenskt Näringsliv kan nu konstatera att effekterna för företagsanvändare hittills har varit begränsade, skriver experten Carola Ekblad.
Våra senaste webbinarier

AI-förordningen färdig – så påverkar det ditt företag
Sändes: 2024-06-05

Artificiell intelligens – en introduktion till ny lagstiftning
Sändes: 2023-12-14
Så bör GDPR förbättras för att stärka konkurrenskraften
Sändes: 2022-11-29

How can Digital Product Passports Ensure the Continuing Competitiveness of European Business?
Sändes: 2022-04-27

AI-förordningen färdig – så påverkar det ditt företag
Sändes: 2024-06-05

Artificiell intelligens – en introduktion till ny lagstiftning
Sändes: 2023-12-14
Så bör GDPR förbättras för att stärka konkurrenskraften
Sändes: 2022-11-29
Kontaktpersoner
Carolina Brånby
Se kontaktuppgifterCarola Ekblad
Se kontaktuppgifter