Trafikverket presenterar vad som betecknas som en ”historiskt stor satsning” på svensk infrastruktur. ”Infrastrukturen har under alltför lång tid varit eftersatt av politiken”, säger Jan-Olof Jacke, vd, som menar att det är hög tid att Sverige betar av underhållsskulden.
Trafikverket har presenterat en ”historiskt stor satsning” på svensk infrastruktur. Det menar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). I planen säger Trafikverket att det kommer ta 25 år för att vara i kapp underhållet av landets järnvägar.
Totalt handlar Trafikverkets nationella planförslag för 2026–2037 om 1 171 miljarder kronor.
– Utöver mer pengar på infrastruktur så är regeringen fast besluten att vi behöver få ut mer infrastruktur för pengarna, säger ministern på en pressträff.
Ungefär hälften av de nästan 1 200 miljarder kronorna väntas gå till underhåll och andra hälften till utveckling.
I planen har 20 miljarder kronor frigjorts för 27 projekt som enligt Trafikverket har ”större nytta”.
Där listas i fallande prioriteringsordning bulleråtgärder vid Lommabanan Söderåsbanan, en ny isbrytare, förbättrad trafikplats vid Rotebro, en plankorsning i Knivsta och Tomteboda bangård i Stockholm – som de fem främsta. Det framgår även i planen att en del tidigare planerade satsningar utgår, däribland Malmbanan mellan Bode och Gällivare, även sträckan Sundsvall C–Dingersjö (delen Kubikenborg–Dingersjö).
– Infrastrukturen har under alltför lång tid varit eftersatt av politiken. Att det nu görs stora satsningar för att beta av underhållsskulden på väg och järnväg är därför mycket välkommet. Det är också hög tid att komma igång med offentlig-privat samverkan för att göra projekten billigare, effektivare och mer innovativa., säger Jan-Olof Jacke, vd.
Trafikverkets plan ska fastställas av regeringen under kommande vår.
TT / Redaktionen
InfrastrukturskuldenProjekt Infra2050