Med utgångspunkt från Singapore: Så här lyfter vi mattekunskaperna i Sverige

I rapporten undersöker författarna hur Sverige kan förbättra matematikundervisningen genom att inspireras av Singapore, ett land med toppresultat i internationella kunskapsmätningar som PISA och TIMSS. Medan Singapore har förbättrat sina resultat, har Sverige haft motsatt utveckling, med fallande resultat och ökande ojämlikhet i kunskapsnivåer bland eleverna. Många svenska elever går ut grundskolan utan tillräckliga baskunskaper i matematik, och alltför få når avancerade nivåer.
Rapporten identifierar tre centrala faktorer i Singapores utbildningsmodell som kan vara vägledande för Sverige:
Tydliga ramverk för matematikundervisningen och kursplaner som betonar problemlösning, med detaljerade beskrivningar av vad eleverna ska lära sig. Detta är en struktur som Sveriges nuvarande kursplaner saknar.
Höga förväntningar och utmanande prov som motiverar lärarna att fokusera på problemlösning och ger eleverna möjlighet att utforska komplexa problem.
Stöd till lärare genom omfattande kompetensutveckling och forskningsbaserade läromedel som höjer undervisningens kvalitet.