Immaterialrättsstrategi

Tillsammans med våra medlemsorganisationer och medlemsföretag har Svenskt Näringsliv tagit fram en immaterialrättsstrategi. I det arbetet har ett utmaningar identifierats, såsom kunskapsbrist och en ny teknisk verklighet. Svenskt Näringsliv har också konkreta förslag på hur de olika utmaningarna ska hanteras.

Läs mer

Kunskapsekonomins viktigaste tillgång

Kunskapsbaserade tillgångar, såsom patent, upphovsrättigheter och företagshemligheter, har kommit att bli allt viktigare. I kunskapsekonomin är dessa tillgångar ofta helt avgörande för företag. Innovativa företag använder sig av immaterialrättigheter för att skydda sina innovationer och skydden är avgörande för företags vilja att investera i FoU. Många företag har också hantering av kunskapsbaserade tillgångar som grund för sin affärsmodell, genom att de exempelvis kommersialiserar innovationer via att licensiera rättigheter.

Immaterialrättsintensiva företag står idag för 47 procent av BNP inom EU och för 90 procent av EU:s export till omvärlden. Det kan samtidigt konstateras att enbart 9 procent av de små och medelstora företagen tillhör denna kategori av företag. När det gäller de mindre företagens användning av till exempel varumärken ligger Sverige under EU-snitt.

Behov av strategi

Många av Sveriges konkurrentländer har idag inte bara en nationell innovationsstrategi utan även en tydlig strategi kring hantering av de kunskapsbaserade tillgångarna. Det gäller länder nära, som Finland och Danmark. Det gäller länder långt bort, som Brasilien och Korea.

För att bibehålla och förstärka Sveriges konkurrenskraft måste vi ta tillvara alla de tillgångar vi har och kan ha. Det innebär bland annat att göra medvetna val mellan open innovation och skydd. Frågor kring immaterialrätt har normalt betraktats som en ren juridisk fråga. Frågan behöver dock betraktas från näringslivsperspektiv och göras till en del av näringspolitiken. I väntan på att det allmänna tar sitt övergripande ansvar presenterar Svenskt Näringsliv förslag på konkreta åtgärder.

Strategins struktur och fokus

Svenskt Näringslivs immaterialrättsstrategi lanserades under en serie seminarier under 2019 och 2020. Sedan dess har den legat till grund för Svenskt Näringslivs arbete på området, både vad gäller det proaktiva och det reaktiva arbetet.

Strategin är uppbyggd kring fem utmaningar som måste hanteras. Svenskt Näringsliv har under åren sedan strategin lanserades presenterat såväl fördjupande analyser som konkreta förslag på lösningar.

Våra senaste webbinarier

Alla inspelade evenemang

Kontaktpersoner

Senaste artiklarna